וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"איראן שוקלת: הפסקת העשרה ל-20%, סגירת האתר בפורדו"

ה"וול סטריט ג'ורנל" דיווח מפי דיפלומטים כי בתמורה להקלה בסנקציות, בוועידת ז'נבה שתיפתח בשבוע הבא תציע איראן למערב "חבילה רצינית", שתכלול פיקוח מוגבר על אתרי הגרעין

צילום: אבי כהן, עריכה: מיכאל ברגמן

(נתניהו, השבוע: "איראן רוצה להשתלט על המזרח התיכון")

איראן תציע למערב להפסיק את העשרת האורניום לדרגה צבאית (20%), לצמצם את מספר הסרכזות (צנטריפוגות) הפעילות, להתיר את כניסת הפקחים לאתרים שונים שהם חלק מתכניתה הגרעינית, ואולי אף לסגור את אתר ההעשרה התת-קרקעי בפורדו. כך מדווח הבוקר (רביעי) ה"וול סטריט ג'ורנל" האמריקני מפי גורמים דיפלומטיים המעורים בפרטי המגעים בין הרפובליקה האיסלאמית לבין מעצמות המערב. לפי הדיווח, איראן צפויה להציג את הצעתה בוועידת ז'נבה שתתקיים בשבוע הבא בשוויץ.

צילום לוויין של מתקן הגרעין התת-קרקעי "פרודו" שהתגלה ליד העיר קום באירן. רויטרס
הכור בפורדו/רויטרס

בין היתר, דווח כי איראן צפויה להציע את הפסקת העשרת האורניום לרמה של 20%, הנתפסת במערב כרמה הנדרשת לא לשם הפקת אנרגיה גרעינית, המטרה המוצהרת של תכנית הגרעין האיראנית, אלא לשם יצירת נשק גרעיני. כמו כן, צפויה איראן להציע לפקחים בינלאומיים להיכנס לאתרים גרעיניים שאינם פתוחים לפיקוח כיום, וכן אולי אף להסכים לסגירת אתר העשרת האורניום התת-קרקעי בפורדו.

"האיראנים מתכוננים להגיע לז'נבה עם חבילה רצינית של סנקציות", אמר לעיתון דיפלומט מערבי לשעבר ששוחח בנושא עם דיפלומטים איראנים בכירים. "זה כולל הגבלה של מספר הסרכזות הפעילות ושל כמויות ההעשרה וכן את הצורך בפיקוח".

בתמורה לצעדים שאותם תנקוט, כך לפי הדיווח, תדרוש איראן מארצות הברית וממדינות האיחוד האירופי הקלה בסנקציות שפגעו באופן קשה בכלכלת הרפובליקה האיראנית.

לא ברור אם ארצות הברית אכן תסכים לחבילה האיראנית המדוברת, שכן היא לא עונה על כלל הדרישות של כמה מבעלות בריתה באזור, בהן ישראל, וכן סעודיה ואיחוד האמירויות, הדורשות הפסקה מוחלטת של העשרת האורניום האיראנית, העברת האורניום שכבר הועשר למדינה אחרת, פתיחת כלל האתרים לביקורת בינלאומית, וכן סגירת האתרים בפורדו וכור המים הכבדים באראק המשמש למסלול הפלוטוניום.

נתניהו נואם בעצרת הכללית של האו"ם. רויטרס
הציב דרישות לאיראן ולקהילה הבינלאומית. ראש הממשלה נתניהו באו"ם, בשבוע שעבר/רויטרס

בשבוע שעבר הזהיר ראש הממשלה בנימין נתניהו בנאומו שנעל את העצרת הכללית של האו"ם, מפני "מתקפת החיוכים" המזויפת של איראן והעומד בראשה, הנשיא חסן רוחאני. ראש הממשלה קרא להחמיר בסנקציות נגד איראן, והציב תנאים לפירוקה מנשק גרעיני. הראשון שבהם הוא לעצור מיד את תהליכי העשרת האורניום, והשני הוא העברת מלאי האורניום המועשר הקיים אל מחוץ לתחומי המדינה; הדרישה השלישית הייתה "לנטרל את האפשרות לדהירה לפצצה", והדרישה הרביעית היא הפסקת עבודות הבנייה בכור המים הכבדים באראק, שבו מקדמת טהראן ייצור של פצצת פלוטוניום.

לקהילה הבינלאומית הציב נתניהו שלוש דרישות, ואמר כי יש להמשיך בעיצומים הקשים המוטלים על איראן, לא להסכים לעסקה חלקית שבמסגרתה יוסרו חלק מהעיצומים, ולהסכים להסרתם רק תמורת פירוק מוחלט של תכנית הגרעין הצבאית האיראנית.

לקריאה נוספת:
האו"ם שובר שיאים: איראן בוועדה לפירוק מנשק
נתניהו: "איראן רוצה להשתלט על המזרח התיכון - ומעבר לו"
פרסום בגרמניה: איראן מאחסנת מטוסי קרב סוריים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully