וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מומחים בארה"ב: ישראל הפסיקה לייצר פצצות גרעין

כתב עת לענייני אטום טוען כי ישראל החזיקה לפני תשע שנים 80 ראשי קרב במצב אחסנה, ומציג אותה כמעצמה הגרעינית השמינית לפי מספר הפצצות שברשותה. בישראל לא מגיבים לפרסום

אחרי הפרסום על מאגרי הנשק הכימי של ישראל, מומחים אמריקנים קובעים כי ישראל הפסיקה לייצר ראשי קרב גרעיניים לפני תשע שנים, וכי היא מחזיקה כעת ב-80 פצצות מבצעיות. הם מעריכים שישראל מסוגלת לשוב ולייצר את הפצצות ואף להכפיל את מספר ראשי הקרב, שניתן להרכיבם את חלקם על גבי טילים שישוגרו מצוללות.

הנתונים התפרסמו בסוף השבוע בכתב העת "בולטין אוף דה אטומיק סיינטיסטס", בכתבה שסקרה את תפוצת הנשק הגרעיני בעולם בשנים 2013-1945. לפי שני החוקרים, האנס קריסטנסן ורוברט נוריס, ישראל ייצרה את שתי פצצות הגרעין הראשונות שלה בשנת 1967, ובשנת 1973 – בימי מלחמת יום הכיפורים – כבר היו ברשותה 15 ראשי קרב.

הכור בדימונה – 2004. GettyImages
הקריה למחקר גרעיני בדימונה. הפצצות הראשונות יוצרו ב-1967/GettyImages

לפי טבלה שפרסמו שני החוקרים, הנשק הגרעיני של ישראל נמצא במצב "מאוחסן", להבדיל ממצב "מוצב" שבו נמצאים ראשי הקרב של ארה"ב, רוסיה, צרפת ובריטניה. בשנת 1990 החזיקה ישראל ב-53 פצצות, אך החל משנת 2004 עמד מספר הפצצות שבמאגרי ישראל על 80, ומאז לא עלה. לפי הנתונים שהציגו שני החוקרים, ישראל היא המעצמה השמינית - והאחרונה - בעוצמתה הגרעינית בעולם, מבחינת מספר ראשי הקרב שברשותה, אחרי ארה"ב, רוסיה, צרפת, בריטניה, סין, פקיסטן והודו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ראשי הקרב של ישראל אינם "מוצבים" דרך קבע. מתוך כתב העת Bulletin of the Atomic Scientists/מערכת וואלה!, צילום מסך

בסה"כ, אומרים החוקרים, שמונה המדינות המגורענות מחזיקות יחד ב-10,215 ראשי קרב גרעיניים, כשרוסיה וארה"ב מחזיקות יחד ב-9,130 מהפצצות (לארה"ב יש 170 יותר פצצות מאשר לרוסיה).

בנוגע לקוריאה הצפונית, מעריכים שני החוקרים כי המשטר המבודד בפיונגיאנג עשה שלושה ניסויים גרעיניים בשנים 2006, 2009 ו-2013, אך טרם פיתח ראש קרב גרעיני.

במערכת הביטחון בישראל סירבו להתייחס לפרסום בכתב העת, ולטענה כי ישראל הפסיקה לייצר נשק גרעיני. גורמים ביטחוניים מעריכים כי הפרסום קשור לכינוס ועידת הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) הצפוי ביום רביעי.

על פי הערכה של אחד הגורמים, עשויים אנשי הוועדה לאנרגיה אטומית בישראל להתייחס להתפתחויות האחרונות הנוגעות בסוריה, ולהסכם לפירוק הנשק הכימי של משטר אסד. ישראל חברה בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית מאז שהוקם בשנת 1957, ומדי שנה משתתפת בכינוס השנתי הנערך במועצת הנגידים שמושבה בווינה. בראש הוועדה הישראלית עומד ד"ר שאול חורב.

לקריאה נוספת
אלה תולדות: כך נולדה תעשיית הגרעין הישראלית
מסמכי הסי-אי-איי: כך פיתחה ישראל נשק כימי
תביעה: בקמ"ג אירעה תאונה חמורה בשנות ה-60


בהכנת הידיעה השתתף אמיר בוחבוט

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מספר ראשי הקרב של שמונה המדינות המגורענות ושל קוריאה הצפונית/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully