וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת הכרעה בז'נבה: שרי החוץ יבואו לסגור עסקה?

סגן שר החוץ האיראני, עבאס אראקצ'י, אמר כי "הושב חלק מהאמון בין הצדדים", אך סייג: "לא ייחתם היום הסכם, מוקדם לקבוע לגבי מחר". ייתכן שקרי ולברוב יצטרפו לשיחות

מערכת וואלה!

היום השני של המשא ומתן בין איראן לשש המעצמות נפתח הבוקר (חמישי) באופטימיות, אך ככל שנקפו השעות צצו קשיים ופערים בין הצדדים, על רקע מה שמסתמן כהקשחת עמדות מצד המשלחת האיראנית. אתמול אמרו דיפלומטים בכירים, כולל שרי החוץ של רוסיה ובריטניה, שהסכם ביניים עם איראן נמצא ממש בהישג יד, עוד לפני סוף השבוע. היום כבר דנים בז'נבה באפשרות להאריך ביממה את סבב השיחות שאמור להסתיים מחר. סגן שר החוץ האיראני, עבאס אראקצ'י, אמר לסוכנות הידיעות האיראנית "מהר" כי "לא ייחתם היום הסכם על הגרעין אבל מוקדם מדי לקבוע לגבי מחר".

שר החוץ האיראני ג'וואד זריף ושרת החוץ האירופית קתרין אשטון. ז'נבה, 20 בנובמבר 2013. רויטרס
אשטון וזריף בז'נבה/רויטרס

בשעות הבוקר נפגשו שרת החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון, ושר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, לפגישה בת כשעתיים שהוגדרה על ידי דוברה של אשטון "מהותית ומפורטת מאוד". בתום הפגישה אמר סגן שר החוץ האיראני אראקצ'י - שמסתמן כנושא ונותן ה"קשוח" יותר בצוות האיראני, שאשטון "הצליחה להשיב חלק מהאמון" בין הצדדים, שנפגע בסיום סבב השיחות הקודם. גם ראש המשלחת הרוסית לשיחות אמר כי נרשמה התקדמות.

אשטון וזריף נפגשו פעם נוספת בשעות הצהריים, ובתום הפגישה החלה אשטון לתדרך את נציגי שאר המעצמות בפרטי שיחתם. במקביל, כונסה פגישת התייעצות בין צוותי המשא ומתן של רוסיה וארה"ב, כשברקע צצות שמועות על כך ששרי החוץ של שתי המדינות, סרגיי לברוב וג'ון קרי, צפויים להגיע לז'נבה מחר בשעות הבוקר כדי "לסגור עניין". בשעות הבוקר הגיעה משלחת של מאבטחים אמריקנים למלון "אינטרקונטיננטל" שבו שמורה סוויטה לטובת קרי, במטרה להכשיר את המקום לבואו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
שר החוץ האיראני ג'וואד זריף, שרת החוץ האירופית קתרין אשטון, תת-שר החוץ האמריקני וונדי שרמן ונציגי המשלחות לשיחות הגרעין. ז'נבה, 20 בנובמבר 2013. רויטרס
צוותי המשא ומתן בז'נבה/רויטרס

אם קרי ולברוב אכן יגיעו לז'נבה, הקושי העיקרי שיעמוד בפניהם יהיה הקשחת העמדות מצד איראן. בסבב השיחות הקודם הייתה זו צרפת שהתערבה "בדקה ה-90" והקשיחה את עמדת המעצמות. כעת הגיע תורם של האיראנים להתעקש - סגן שר החוץ שלהם הודיע כי לא ייחתם הסכם שלא תיכלל בו הכרה ב"זכותה" של איראן להעשיר אורניום. בנוסף, האיראנים דורשים להרחיב את חבילת ההקלות שהם יקבלו במסגרת ההסכם, ולכלול בה גם ביטול סנקציות בתחומי הנפט והבנקאות.

הסיכוי שהמעצמות יקבלו את שני התנאים הללו הינם קלושים. סנקציות הנפט והבנקאות מהוות את "ליבת" משטר הסנקציות על איראן, ובמערב נחושים להסיר אותן רק בשלב האחרון של המשא ומתן עם האיראנים, לאחר שייחתם הסכם על פירוק תכנית הגרעין הצבאית. אלא שהדרישה הקשוחה הזו, בשילוב לוח הזמנים הלוחץ והרצון במערב להגיע כבר להסכם ביניים, עשויה להניב לאיראנים הישגים אחרים, צנועים יותר. חברי הצוות האיראני מעוניינים לחזור לטהראן כגיבורים, ולא כמי ש"נכנעו" ללחץ המעצמות.

שיחות הגרעין בז'נבה הסתיימו ללא הסכם. רויטרס
שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי/רויטרס

מבין כל ההערכות האופטימיות שנשמעו אתמול, ההערכה שהשמיע גורם אמריקני בכיר בז'נבה, התגלתה כמדויקת ביותר. אותו גורם אמר כי "ניתן להשיג הסכם, יש התקדמות בשיחות והאווירה חיובית", אך הוסיף שהדרך להסכם "לא תהיה קלה". אירועי היממה האחרונה מוכיחים זאת: ההישג עדיין בהישג יד, אבל תידרש עוד עבודה מאומצת עד ללחיצת היד שתהפוך אותו לרשמי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully