וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סנודן: "אין סיכוי שסודות דלפו לרוסיה או סין"

בראיון ל"ניו יורק טיימס" סיפר מדליף פרשת המעקבים של ארה"ב כי את הדוח שהביא להחלטה הגורלית מצא תוך כדי חיפוש מילה גסה, והבהיר כי לא לקח עמו למוסקבה מסמכים סודיים

משיב לטענות נגדו: אדוארד סנודן, מדליף פרשת המעקבים של ארצות הברית השוהה זה כמה חודשים ברוסיה, שהעניקה לו מקלט מדיני בן שנה, אמר כי אין בידיו עוד מסמכים סודיים השייכים לסוכנות לביטחון לאומי (NSA) שעבורה עבד בעבר. בראיון ל"ניו יורק טיימס" שפורסם הלילה (שישי), אמר סנודן בן ה-30 כי מסר את כל המידע המסווג שהיה בידיו לעיתונאים שפגש בהונג קונג, שם שהה טרם עזיבתו למוסקבה. הוא הוסיף כי לא שמר ברשותו עותקים מהמסמכים הסודיים, "מכיוון שזה לא היה משרת את האינטרס הציבורי. מה היה הערך המוסף אם הייתי לוקח עמי עותקים של החומר?", תהה סנודן.

אדוארד סנודן מדליף מסמכי ה-NSA, הסוכנות לביטחון לאומי של ארה"ב. מוסקבה, אוקטובר 2013. AP
סירב להסגיר פרטים על שהותו ברוסיה. סנודן במוסקבה, בשבוע שעבר/AP

סנודן, שהמסמכים שהיו בידיו החלו להתפרסם בכלי תקשורת בחודש יוני האחרון, דחה חששות שהתעוררו בקרב ארגוני המודיעין של ארצות הברית ולפיהם מידע סודי הגיע לידיהן של מדינות שונות. "יש אפס סיכויים שמידע סודי כלשהו הגיע לידי סין או רוסיה", אמר. לדבריו, המסמכים הסודיים נשארו מוגנים ממרגלים סינים הודות לבקיאותו ביכולותיה המודיעיניות של המדינה האסיאתית. הוא ציין כי סין הייתה יעד הריגול האחרון שלו כאשר עבד עבור המודיעין האמריקני, ובמסגרת זאת יירט פעולות שעשתה סין ואף העביר קורס שעסק בריגול נגדה. הוא העיד כי הייתה לו "גישה מלאה לכל יעד ולכל מבצע פעיל" של ה-NSA נגד סין.

בראיון, שנערך לאורך כמה ימים בשבוע שעבר באמצעות האינטרנט, טען סנודן כי החלטתו להדליף את המסמכים דווקא סייעה לסוכנות לביטחון לאומי, בכך שהובילה לדיון ציבורי חיוני. "התכניות הסודיות האלה טומנות בחובן סכנה גדולה הרבה יותר מזו שבגילוין", אמר. הוא הדגיש כי הדאגה העיקרית מבחינתו הייתה נעוצה בעובדה שאזרחי ארצות הברית לא יודעים על פעולותיה של הסוכנות לביטחון לאומי. "כל עוד יש תמיכה נרחבת בקרב הציבור, ניתן לטעון שיש לגיטימיות מסוימת גם לתכנית הפולשנית והפסולה ביותר מבחינה מוסרית", אמר המדליף, והוסיף: "תכניות שנשמרות בסוד, הרחק מעיני הציבור, הן בלתי לגיטימיות". נוסף על כך, סנודן המשיך וטען כי ה-NSA "לא הציגה דוגמה אחת לנזק שגרמו ההדלפות" – טענות שעליהן סירבה הסוכנות לביטחון לאומי להגיב.

"הסקרנות ניצחה"

סנודן סיפר כי ההחלטה להדליף את המסמכים התפתחה בהדרגה, החל מ-2009-2008, אז עבד כטכנאי במשרדי ה-CIA בז'נבה שבשוויץ. אז, לדבריו, התעוררו אצלו הספקות באשר לדרך עבודתם של ארגוני המודיעין וכן המחשבה כי היותו חלק משרשרת הפקודות תוביל לכך שייענש בשלב זה או אחר. הוא אף סיפר כי הגיע למסקנה כי אם ינסה לערער על פעולות מסוימות של הסוכנות כ"אחד מבפנים", מאמציו "ייקברו לנצח" והוא ייפגע מכך.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
הפגנה לשחרור אדוארד סנודן. ברלין, יולי 2013. רויטרס
לדבריו, ה-NSA "לא הציגה דוגמה אחת לנזק שגרמו ההדלפות". הפגנה למען סנודן בברלין, יולי 2013/רויטרס

לדבריו, הוא החליט באופן סופי כי עליו לפעול כאשר גילה עותק של דוח מסווג על תכנית המעקבים שכתב המפקח הכללי של הארגון בשנת 2009. סנודן טען כי איתר את המסמך תוך כדי "חיפוש של מילה גסה" במהלך פעולות לניקוי המערכת מדברים שלא אמורים להימצא בה. "זה היה מסווג מדי מכדי להיות היכן שזה היה", אמר סנודן על הדוח. לדבריו, "הסקרנות ניצחה" והוא קרא את הדוח על התכנית, ובעקבות זאת הסיק כי היא איננה חוקית. "אם האנשים הבכירים ביותר בממשל יכולים לעבור על החוק מבלי לחשוש מכך שייענשו או מההשלכות שיש לכך, זה מסוכן ביותר", ציין. "אינך יכול לקרוא משהו כזה מבלי להבין מה המשמעות בנוגע לכלל המערכות".

סנודן הודה כי תוצאות ההדלפה היו גדולות מכפי שציפה, וציין כי לא הייתה לו כל שליטה על מה שהחליטו העיתונאים שלהם נמסרו המסמכים לפרסם. הוא סירב להסגיר פרטים על תנאי המחיה שלו בבירה הרוסית, אולם אמר כי הוא נתון תחת ביקורת של הרשויות וכי הוא מורשה לנוע בחופשיות.

עוד על מסמכי סנודן:
ברקע שערוריית ההדלפות: מפקדי ה-NSA הולכים הביתה
ארה"ב אוספת מיליוני כתובות מחשבונות דוא"ל בעולם
אביו של סנודן בא לבקרו: "ראוי לפרס נובל לשלום"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully