וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: אובמה במגעים מתקדמים לסיום משבר החוב

שבועיים אחרי שהושבת הממשל ויומיים לפני פשיטת רגל, ייוועד הנשיא עם ראשי הקונגרס במטרה להגיע להסכם. לאחר אישורו בסנאט ובבית הנבחרים יחל משא ומתן של חודשים על התקציב

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

פתרון למשבר שהביא להשבתת הממשל בארצות הברית? הנשיא ברק אובמה ייפגש היום (שלישי) עם מנהיגי הסנאט במטרה להגיע לפשרה על תקרת החוב ולמנוע מהמעצמה העולמית לעמוד בפעם הראשונה בתולדותיה בפני מצב של פשיטת רגל. שבועיים אחרי שהחלה השבתת הממשל, ייוועדו אובמה וסגנו ג'ו ביידן עם מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט, הארי ריד, עם מנהיג הרפובליקנים מיץ' מקונל, עם דובר בית הנבחרים, ג'ון ביינר, ועם מנהיגת הדמוקרטים בבית הנבחרים, ננסי פלוסי. הפגישה אמורה הייתה להתחיל אמש ב-22:00 (שעון ישראל), אולם נדחתה על מנת "לאפשר למנהיגי הסנאט להגיע להתקדמות משמעותית לקראת פתרון".

נשיא ארצות הברית ברק אובמה מבקר במפעל צדקה בוושינגטון שבו התנדבו עובדי ממשל בזמן השבתת הממשל. 14 באוקטובר 2013. AP
הזהיר מפגיעה הרסנית בכלכלה. הנשיא אובמה אורז כריכים עם עובדי ממשל שהתנדבו בארגון צדקה בימי ההשבתה, היום/AP

הסנאטור ריד אמר כי הוא "אופטימי מאוד" הודות למה שהגדיר "מגעים בונים והגונים". "אני אופטימי מאוד לגבי האפשרות שנגיע השבוע להסכם מתקבל על הדעת שיאפשר את פתיחת הממשל, את תשלום החובות ואת תחילתו של משא ומתן ארוך-טווח במטרה להשיג בסיס כלכלי בטוח לארצנו", אמר ריד. גם מקונל הרפובליקני הביע תקווה כי השיחות "יביאו לתוצאה שתהיה מקובלת על שני הצדדים". הסכם שכזה טעון אישור של המחוקקים בסנאט הדמוקרטי-ברובו ואחר כך גם בבית הנבחרים, שם יש רוב לרפובליקנים. ההסכם לא יביא לפתרון סופי של המשבר, ושני הצדדים יצטרכו לפתוח בדיונים מקיפים יותר על התקציב. אלה צפויים להימשך כמה חודשים.

פריצת הדרך במגעים הושגה לאחר שהנשיא אובמה זימן אתמול בבוקר לבית הלבן מנהיגים בכירים מהקונגרס. הנשיא האמריקני הזהיר כי אם לא יושג פתרון למשבר, "יש סיכוי גדול שנגיע לחדלות פירעון – דבר שעלול להיות הרסני לכלכלה שלנו". בפגישה צפוי אובמה להפציר ברפובליקנים "לפעול כדי שנוכל לשלם את החובות ולפתוח מחדש את הממשל". גורם בסנאט אמר לכלי תקשורת שונים כי אחת האפשרויות היא הסכם שיאפשר את תשלום החובות של ארצות הברית כנדרש עד ל-15 בינואר, ולהעלות את תקרת החוב עד לאמצע חודש פברואר.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
נשיא ארצות הברית ברק אובמה דן עם סנאטורים במשבר החוב, בבית הלבן. 12 באוקטובר 2013. AP
אובמה דן עם סנאטורים בפתרון המשבר הכלכלי, הארי ריד מימינו/AP

טרם ידוע מה יוחלט באשר לרפורמת הבריאות שחרת על דגלו הנשיא אובמה, ואשר זכתה לכינוי "אובמה-קר". הרפובליקנים דורשים לבטל את המסים הנחוצים כדי שהרפורמה תצא אל הפועל, או לכל הפחות לדחות את הטלתם.

המשבר סביב תקרת החוב של ארצות הברית, העומדת כיום על 16.7 טריליון דולרים, הדאיג רבים בעולם לנוכח ההשפעה המסוכנת שתהיה לכך על מדינות רבות בעולם. אתמול הזהיר נשיא הבנק העולמי, ג'ים יונג קים, כי ארצות הברית עומדת על סף אסון כלכלי. "אנחנו רחוקים חמישה ימים מרגע מסוכן מאוד", אמר עם סגירת הכנס השנתי של הבנק העולמי וקרן המטבע הבינלאומית בוושינגטון. הוא התריע כי אם הקונגרס לא יעלה את תקרת החוב, ארצות הברית וכלכלות העולם ייאלצו להתמודד עם שיעורי ריבית גבוהים יותר, עם אמון מידרדר ועם האטה בצמיחה.

אתמול נרשמה התייחסות מפתיעה למדי לנושא מצד פרופ' רוברט שילר, אחד משלושת חתני פרס נובל לכלכלה שעל זהותם הוכרז היום. שילר האמריקני, שחזה את משבר הדיור בארצו באמצע העשור הקודם, דחה את החששות מפני אסון כלכלי. "אני סבור כי שום דבר גדול לא עומד לקרות, הכל יהיה בסדר", אמר במענה לשאלות כתבים. "אני חושב שהמשבר צפוי להיפתר ולא תהיה פשיטת רגל. גם אם תהיה, זה יהיה ליום אחד, וגם אם ליותר מזה – לא מדובר בסוף העולם", הוסיף הכלכלן הבכיר. לדבריו, הבעיה המשמעותית ביותר שבפניה ניצבת ארצות הברית היא הפערים ההולכים וגדלים בין עשירים לעניים בארצות הברית ובשאר העולם.

(עדכון ראשון: 23:27)

עוד בנושא:
נשיא הבנק העולמי מזהיר: ארה"ב בדרך לאסון כלכלי
בשל ההשבתה: אדם אחד מופקד על הגבול הארוך בעולם
קרי מזהיר: "שהשבתת הממשל לא תטעה את אויבינו"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully