וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: חוק התקציב נפל; המוסדות הפדרליים יושבתו

עם פקיעת המועד הסופי לאישור תקציב הממשל, ולאחר שבגבעת הקפיטול לא הגיעו להסכמה, לראשונה זה 17 שנה יושבתו המוסדות הפדרליים במדינה ומאות אלפי עובדים יישלחו הביתה

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

(מהדורת וואלה! חדשות, אתמול)

בדרך לשיתוק כללי? עם פקיעת המועד הסופי לאישור תקציב החירום של הממשל האמריקני סמוך לחצות (7:00 בבוקר, שעון ישראל), ולאחר שהמחוקקים בגבעת הקפיטל בוושינגטון דחו הלילה (שלישי) את הצעת החוק, לראשונה זה 17 שנה וושינגטון עומדת בפני שיתוק (Shutdown) שבמסגרתו יושבתו כלל המוסדות הפדרליים שאינם הכרחיים לתפקוד המדינה. משמעות הדבר היא כי מאות אלפי עובדי ממשלה יישלחו לבתיהם – בהם כ-400 אלף אזרחים עובדי משרד ההגנה – בלי שאיש יבטיח להם כי יוכלו לשוב לעבודתם בתום המשבר.

משבר על תקרת החוק בסנאט בארה"ב. 30 בספטמבר 2013. רויטרס
הסנאט האמריקני, אתמול/רויטרס

בנוסף לכך, יושבתו מוסדות תרבות כמו מוזיאונים וספריות, פארקים לאומיים ואתרי תיירות כמו פסל החירות בניו יורק, שירותי תברואה, הנפקת ויזות ודרכונים, וכן יעוכבו משכורות ופנסיות. עם זאת, שדות תעופה, שירותי הדואר, הביטוח הלאומי, שירותים רפואיים, בתי הספר הציבוריים ובתי המשפט יישארו פתוחים. הפעם האחרונה שבה שותקו המוסדות הפדרליים הייתה לפני 17 שנים, בזמן כהונת נשיא דמוקרטי אחר - ביל קלינטון.

במהלך הלילה התקוטטו המחוקקים הדמוקרטים והרפובליקנים על תקרת החוב של הממשל, והתקשו להגיע להסכמה על חוק התקציב. מוקדם יותר הלילה דחה הסנאט האמריקני, שבו רוב למפלגה הדמוקרטית, בפעם השנייה את חוק התקציב, שאושר מוקדם יותר הלילה על ידי בית הנבחרים האמריקני, הנשלט על ידי המפלגה הרפובליקנית. ברוב של 54 קולות מול 46 דחו חברי הסנאט את השינויים המשמעותיים שהוכנסו על ידי בית הנבחרים ברפורמת הבריאות של הנשיא ברק אובמה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מדובר באחת המחלוקות המורכבות ביותר, אם לא המורכבת בהן מבחינת המחוקקים. הרפורמה, שזכתה לכינוי "אובמה-קר", נועדה לספק כיסוי רפואי לעשרות מיליוני אמריקנים שאינם מסוגלים לממן שירותי בריאות טובים. הרפובליקנים בבית הנבחרים ובסנאט דרשו כי חוק הבריאות, שאושר ב-2010, יבוטל או לכל הפחות לא יזכה לתקצוב שיועד לו.

נשיא ארה"ב ברק אובמה בפגישה עם בכירי הממשל לקראת ההצבעה על חוק התקציב. 29 בספטמבר 2013. רויטרס
רפורמת הבריאות שקידם הפכה לסלע המחלוקת. אובמה דן בחוק התקציב, אתמול/רויטרס

אתמול הצביע הסנאט, ברוב של 54 נגד 46, נגד יוזמה רפובליקנית לדחות את יישומה של רפורמת הבריאות בשנה. דובר הבית הלבן ג'יי קרני אמר אמש כי מי שיצביע בעד הנוסח הרפובליקני, יצביע בעד שיתוק הממשל. לדבריו, "הנשיא אובמה לא השלים עם זה ששיתוק הממשל בלתי נמנע, הוא עדיין מקווה שניתן למנוע את זה. הוא מוכן לנהל משא ומתן על התקציב לטווח הארוך, אך סחטנות אינה מקובלת". הוא הוסיף כי אובמה יטיל וטו על ההצעה הרפובליקנית אם יידרש לכך.

עוד על משבר התקציב
ארה"ב: הממשל בסכנת שיתוק מהבוקר בגלל חוק התקציב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully