וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: הממשל בסכנת שיתוק מהבוקר בגלל חוק התקציב

בוושינגטון מתקשים להסכים על תקרת החוב ועל יישומה של רפורמת הבריאות "אובמה-קר". אם לא יאושר התקציב הלילה, יישלחו מאות אלפי עובדים לבתיהם ויושבתו המוסדות הממשלתיים

מערכת וואלה!

(מהדורת וואלה! חדשות, אתמול)

האם הממשל האמריקני ישותק החל מהבוקר? בגבעת הקפיטול מתקוטטים המחוקקים הדמוקרטים והרפובליקנים על תקרת החוב של הממשל, ומתקשים להגיע להסכמה על חוק התקציב שאמור לעבור עד חצות הלילה שבין שני לשלישי (7:00 בבוקר, שעון ישראל), עם תחילתו של חודש אוקטובר. אם לא יעבור החוק, עלולה וושינגטון הבירה לעמוד בפני שיתוק (Shutdown) שבמסגרתו יושבתו כלל המוסדות הפדרליים שאינם הכרחיים לתפקוד המדינה, ומאות אלפי עובדי ממשלה יישלחו לבתיהם – בהם כ-400 אלף אזרחים עובדי משרד ההגנה – מבלי שאיש יבטיח להם כי יוכלו לשוב לעבודתם בתום המשבר.

נשיא ארה"ב ברק אובמה בפגישה עם בכירי הממשל לקראת ההצבעה על חוק התקציב. 29 בספטמבר 2013. רויטרס
אובמה דן עם בכירי לשכתו במשבר סביב אישור התקציב, שלשום בוושינגטון הבירה/רויטרס

בנוסף לכך, יושבתו מוסדות תרבות כמו מוזיאונים וספריות, פארקים לאומיים ואתרי תיירות כמו פסל החירות בניו יורק, שירותי תברואה, הנפקת ויזות ודרכונים, וכן יעוכבו משכורות ופנסיות. הפעם האחרונה שבה שותקו המוסדות הפדרליים הייתה לפני 17 שנים, בזמן כהונת נשיא דמוקרטי אחר - ביל קלינטון.

אחת המחלוקות המורכבות ביותר, אם לא המורכבת בהן, היא זו הקשורה לרפורמה בבריאות שחרת על דגלו הנשיא ברק אובמה. הרפורמה, שזכתה לכינוי "אובמה-קר", נועדה לספק כיסוי רפואי לעשרות מיליוני אמריקנים שאינם מסוגלים לממן שירותי בריאות טובים. הרפובליקנים בבית הנבחרים ובסנאט דורשים כי חוק הבריאות, שאושר ב-2010, יבוטל או לכל הפחות לא יזכה לתקצוב שיועד לו, וזאת בתמורה למניעת השיתוק.

דובר בית הנבחרים האמריקני ג'ו ביינר בגבעת הקפיטול. 30 בספטמבר 2013. רויטרס
דובר בית הנבחרים, הרפובליקני ג'ו ביינר, היום בגבעת הקפיטול/רויטרס

דובר בית הנבחרים, הרפובליקני ג'ו ביינר, מתח היום ביקורת על הסנאטורים שנשארו אתמול בביתם במסגרת חופשת סוף השבוע, בשעה שבית הנבחרים העביר את הנוסח שלו לחוק התקציב. הנוסח שונה מזה של הסנאט, והוא מבטל למעשה את התקציב שהוקצה ליישום הרפורמה בבריאות, אך לצד זאת מבטל גם מסים בסך 29 מיליארד דולרים. "בית הנבחרים עשה את עבודתו", אמר ביינר, "העברנו חוק. אבל בסנאט החליטו שלא לעבוד ביום ראשון. אם מדובר במצב חירום, איפה הם היו?", תהה.

אתמול הצביע הסנאט, ברוב של 54 נגד 46, נגד יוזמה רפובליקנית לדחות את יישומה של רפורמת הבריאות בשנה. כעת חוזר הכדור ל"מגרש של בית הנבחרים". יו"ר הוועדה לענייני חקיקה בבית הנבחרים, פיט סשנס, העריך אתמול כי הממשל לא ישותק לבסוף. "אני לא סבור שאנחנו הולכים לסגור את הממשל", אמר לסוכנות הידיעות רויטרס.

דובר הבית הלבן ג'יי קרני אמר אמש כי מי שיצביע בעד הנוסח הרפובליקני, יצביע בעד שיתוק הממשל. לדבריו, "הנשיא אובמה לא השלים עם זה ששיתוק הממשל בלתי נמנע, הוא עדיין מקווה שניתן למנוע את זה. הוא מוכן לנהל משא ומתן על התקציב לטווח הארוך, אך סחטנות אינה מקובלת". הוא הוסיף כי אובמה יטיל וטו על ההצעה הרפובליקנית אם יידרש לכך.

(עדכון ראשון: 22:51)

עוד חדשות מוושינגטון הבירה:
אובמה: "נתייעץ עם ישראל במהלך המשא ומתן עם איראן"
הבית הלבן: הצענו לרוחאני פגישה ונענינו בשלילה
נשיאת ברזיל בנאום זועם: נגיב בעוצמה לריגול האמריקני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully