וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זקן עלולה לשלם את המחיר על החמצת עסקת הטיעון

גלעד גרוסמן

10.10.2013 / 18:27

שולה זקן הודתה ש"בזבזה" את הכסף שקיבלה מעד המדינה המנוח, אך עדותה המסורבלת ערפלה יותר מאשר חשפה. אם תשובותיה בהמשך לא יספקו את השופט, היא עלולה לגמור עם עונש מאסר

קשה היה שלא לחמול על שולה זקן כאשר התחילה להעיד ביום ראשון האחרון במסגרת פרשת הולילנד. אישה לא צעירה, מלווה בבניה, שמספרת בגרון ניחר על התנאים הקשים שחוותה במעצר, על ההתנפלות התקשורתית, על המשפטים הממושכים. קשה יותר היה לשמור על התחושה הזאת לאורך זמן. "נאשמת במשרה מלאה", היא הגדירה את עצמה. היא רק שכחה לציין שהיא גם מורשעת סדרתית. "הועמדתי לדין שלא כצדק בפרשת רשות המסים", אמרה זקן לשופט דוד רוזן. "אז זוכית?", הוא שאל. "לא", היא הודתה. זאת בתמצית, ההבדל בין עולמה הפנימי של זקן לבין המציאות המשפטית שבה היא נמצאת.

זקן היא דמות יוצאת דופן בין נאשמי הולילנד. אשה בודדה בין שורה של גברים, "מזכירה פשוטה" בין פוליטיקאים, אנשי עסקים ועסקנים. אבל זקן היא הרבה מעבר לכך. היא ליוותה את אהוד אולמרט במשך קרוב לארבעה עשורים, עוד מימיו כעורך דין פרטי. יחד איתו היא עברה בלשכת ראש העיר ירושלים, משרדי שרים וכמובן לשכת ראש הממשלה. "האישה החזקה במדינה" היא כונתה, היא היתה אשת סודו של אולמרט ("אני יודעת עליו הרבה סודות - שום דבר פלילי") והיא היתה השער שאותו היה צריך לעבור כדי להגיע אליו. "רק אהוד היה מעלי", העידה על עצמה.

את תקופתה במשרד ראש הממשלה הגדירה זקן כ"גג העולם". אין ספק שהרבה השתנה מאז. תחילה היא הורשעה בעבירה של הפרת אמונים במסגרת פרשת רשות המסים. בית המשפט קבע כי נעתרה לבקשתו של אחיה ומנעה פגישות בין אולמרט לראש רשות המיסים דאז, ג'קי מצא. זאת, כדי ללחוץ על מצא למנות עובד ברשות לתפקיד בכיר, לבקשת האח. בפרשות ראשונטורס היא הורשעה בכך שהיתה מעורבת בגביית כספים עודפים עבור נסיעותיו של אולמרט.

כעת היא ניצבת בפני אפשרות של מאסר בפועל, מכיוון שהיא נאשמת בקבלת שוחד משמואל דכנר. זקן קיבלה מדכנר שורה של מתנות ("לא נעליים, זה לא מקובל ביהדות המזרחית") וכסף. הרבה כסף. בין השאר הוא העניק לה 100 אלף דולר לרכישת דירה. אולם, כתב האישום נגדה עוסק בסכום נמוך יותר - 100 אלף שקל שקיבלה בחמישה צ'קים של 20 אלף שקל כל אחד. לטענת הפרקליטות, 60 אלף מהם הועברו לאולמרט. זקן, על פי כתב האישום, שימשה למעשה צינור עבור כספי שוחד.

המטרה ברורה

זקן כבר הייתה קרובה לחתום על הסדר טיעון, אולם בסוף נמנעה מכך. עם מותו של דכנר, לפני שנחקר בחקירה נגדית על ידי פרקליטיה של זקן, נראה היה כי חל שיפור במצבה המשפטי. זאת, מכיוון שלא היה ניתן להשתמש בעדותו נגדה. דכנר טען כי היו ביניהם יחסים קורקטיים ויחסי "תן וקח" בלבד. בלי עדותו אין מי שיטען אחרת, מלבד זקן. אולם, עדותה המסורבלת עד כה ערפלה יותר מאשר חשפה.

לאחר שבחרה שלא להעיד בפרשת ראשונטורס, לטענתה כדי שדבריה לא יעוותו וישתמשו בהם כנגד אולמרט, הפעם היא בחרה לעלות לדוכן העדים. המטרה שלה ברורה, לתת הסבר שיניח את הדעת לגבי אותם כספים, או לפחות הסבר שישנה את האישום משוחד להפרת אמונים. האפשרות הפשוטה ריחפה באוויר עוד לפני תחילת השבוע, לאחר שעדים אחרים סיפרו שהם סברו כי היה רומן בין השניים. הסבר כזה אולי לא היה מוביל לזיכויה, אבל ייתכן והיה צובע את מעשיה באופן פחות מושחת. אולם זקן בחרה ללכת בין הטיפות. "הייתה רומנטיקה, אבל לא רומן".

נדמה כי השופט רוזן התקשה לקבל את הסבריה. "התביעה תגיד שדכנר לא מטומטם, והוא לא השקיע מאות אלפי שקלים בשביל חיבוק, אלא בשביל לשחד את אולמרט. את הולכת איתם", אמר לזקן. "אפשרות שנייה זה שהוא שילם עבור שירותיך כאישה, וזה ברור למה הכוונה, ואת דוחה את זה מכל וכל. דכנר הוא מוכר קונה. אני לא חושב שזה המצב". כלומר, אם אין רומן, יש "יחסים מושחתים", אותו ביטוי שהכעס את זקן בשבוע שעבר והוביל ליציאתה מהאולם, לאחר שאולמרט לא נחלץ להגנתה. "טעיתי", הודתה זקן על קבלת המתנות. למה? כי אולי דכנר העניק לדברים פרשנות מושחתת.

"פולו דה מאני", המשפט הנודע של "גרון עמוק" מפרשת ווטרגייט תופס גם כאן. בסוף יום העדות השני עומתה זקן אל מול אותם 100 אלף שקלים. ביקשתי מדכנר שיתרום לאהוד, הסבירה. סיפרתי לאורי מסר, הוסיפה. האם בכך זקן פתחה צוהר לקשר כספי בין אולמרט לדכנר? "הכל אני. בזבזתי את הכסף", הייתה התשובה הבאה. בשלב זה זקן כבר הייתה נסערת ובוכיה, והדיון הופסק. מה בדיוק קרה עם הכסף עוד לא ידוע. הציפייה היתה שהתשובה תינתן בהמשך העדות, אולם זו נדחתה בינתיים בשבוע לאחר שזקן חשה ברע ונבדקה בבית החולים.

השאלות שריחפו באוויר ביום ראשון נותרו שם. היה רומן, או לא? אולמרט קיבל כסף, או לפחות ידע על הכסף? הייתה מערכת יחסים מושחתת כלשהיא בין שניים או שלושה מהגיבורים, או לא? גם השופט רוזן כעס כבר בסוף יום הדיונים השני על כך שהיא אינה מוסרת תשובות ברורות וענייניות. לזקן עוד ניתנת אפשרות להבהיר את דבריה, אולם היא גם תיאלץ לעבור חקירה נגדית לא פשוטה. "אני חושבת שאני יותר חזקה מאנשים אחרים", אמרה ביום שלישי, והשאירה פתח לפרשנויות רבות באשר לכוונתה. כעת רק נשאר להמתין ולחכות לשמיעת שאר ההסברים.

עוד באותו נושא:
שולה זקן, גרמת מבוכה לנשים. דעה
פרשת הולילנד: צו עיכוב יציאה מהארץ נגד שולה זקן
זקן: טעיתי כשלקחתי כסף מדכנר, הוא חיזר אחריי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully