וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכותרות המרכזיות שעשו את סוף השבוע

רכב פלסטיני פרץ מחסום ופצע לוחמי מג"ב קל, חמישה הרוגים בעימותים במצרים, השבתת הממשל בוושינגטון נמשכת וחמינאי תוקף את ארה"ב. אלה הכותרות שעשו את השבת

"עד אמצע 2014 תוכל איראן לייצר נשק גרעיני על בסיס מאגר של אורניום מועשר ברמה נמוכה", כך עולה מעדותו של נשיא ומייסד המכון למדע ולביטחון בינלאומי (ISIS), דיוויד אולברייט, בפני ועדת החוץ של הסנאט האמריקני. על פי עדותו של אולברייט, שפורסמה ביום חמישי, "איראן השקיעה באופן אינטנסיבי בתעשיות הגרעיניות שלה ב-30 השנים האחרונות. ואולם, פעולותיה נעשו לרוב בחשאי באמצעות רכישות בשוק השחור". ממצאים אלה, קובע אולברייט, אינם מתיישבים עם תכנית גרעין למטרות שלום.

אולברייט מזהיר כי אם יורחב מערך הסרכזות של איראן, בהתאם לתכניותיה, עד אמצע 2014 יוכל הממשל בטהראן לייצר נשק גרעיני במהירות על בסיס מאגר של אורניום מועשר ברמה נמוכה. כמו כן מתריע אולברייט כי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) ככל הנראה לא תצליח לחשוף ולבלום את המהלך מבעוד מועד, וכי בזמן הזה "איראן כבר תספיק להצטייד בחומר מועשר המספיק לייצור כלי נשק גרעיני בודד או שניים". אולברייט אף הגדיר את המהלך האפשרי כ"יכולת מסוכנת".

פלסטיני פרץ מחסום בשומרון; 2 לוחמי מג"ב נפצעו קל

רכב פלסטיני פרץ הבוקר (שבת) מחסום של משמר הגבול באזור הכפר הפלסטיני סבסטיה שבצפון השומרון, סמוך לשכם. שני לוחמי מג"ב שנדרסו על ידי הרכב נפצעו קל ופונו לקבלת טיפול רפואי בבית החולים מאיר בכפר סבא. מפקד המחסום פתח באש לעבר גלגלי הרכב, שנמלט מהמקום ואותר מאוחר יותר סמוך לכפר בורקה. כוחות גדולים של צה"ל, מג"ב ומשטרת מחוז ש"י פתחו בסריקות לאיתור הנהג. נסיבות האירוע אינן ברורות, אך נבדק חשד כי מדובר באירוע על רקע לאומני.

מצרים מתחממת: 5 הרוגים בעימותים ברחבי המדינה

האלימות חוזרת לכיכר תחריר: מפגין המזוהה כתומך תנועת האחים המוסלמים נהרג אתמול אחר הצהריים במרכז קהיר, בירת מצרים, במהלך עימותים שפרצו בין מאות תומכי הנשיא המודח מוחמד מורסי ויריביהם סמוך לכיכר תחריר שבמרכז העיר, כך דיווחו כלי תקשורת וכוחות הביטחון במדינה. בהמשך דווח על ארבעה הרוגים נוספים בעימותים ברחבי המדינה.

נוכח האלימות, ובניסיון להשתלט על המצב פתחו כוחות המשטרה הפרושים בקהיר בירי גז מדמיע לעבר המפגינים. כמו כן התקבלו דיווחים מעדי ראייה גם על אש חיה שנורתה על ידי הצבא ומתוך כלי רכב צבאיים במקום.

תומכי מורסי מפגינים בכיכר תחריר, קהיר, אוקטובר 2013. רויטרס
מפגינים בכיכר תחריר, אתמול/רויטרס

קרי: "שהשבתת הממשל לא תטעה את בנות בריתנו ואויבינו"

השבתת רשויות הממשל האמריקני נכנסה היום ליומה החמישי, אך שר החוץ ג'ון קרי אינו מגלה סימני דאגה. במסיבת עיתונאים שכינס הבוקר (שבת) באי באלי שבאינדונזיה, התייחס קרי לשיתוק בארצו ושלח מסר מרגיע כשאמר ש"אל לבנות בריתנו ולאויבנו לטעות" באשר למצב. "אל תחשבו בטעות שהאפיזודה החולפת הזו בפוליטיקה האמריקנית היא משהו מעבר לרגע של פוליטיקה", אמר קרי. הוא הדגיש כי ההשבתה לא תפגע בהתחייבויותיה של ארה"ב לידידותיה באסיה או בכל מקום אחר.

קרי, שנשלח לכנס כלכלי באזור לאחר שהנשיא ברק אובמה ביטל את ביקורו בעקבות הקיפאון בוושינגטון, אמר כי השיתוק הוא "דוגמא לחוסן של הדמוקרטיה שלנו". עם זאת, הוא הביע דאגה מכך שאם ההשבתה תימשך זמן רב או תחזור על עצמה, "אנשים יטילו ספק ביכולתה של ארה"ב להישאר במסלול". קרי קרא לחברי הקונגרס האמריקני להגיע להסכמה על סיום ההשבתה.

חמינאי: "ארה"ב לא אמינה ונשלטת על ידי הציונים"

המנהיג העליון של איראן, האייתוללה עלי חמינאי, התייחס הבוקר (שבת) לראשונה לנאומו של הנשיא, חסן רוחאני, בעצרת האו"ם בניו יורק בשבוע שעבר. חמינאי הביע תמיכה ביוזמה המדינית של הנשיא, הנתפס מתון יחסית על ידי המערב, אך הביע ספקנות באשר לאמינותה של ארצות הברית לחדש את המשא ומתן בנושא תכנית הגרעין של הרפובליקה האיסלאמית.

"אנו תומכים בצעדיה הדיפלומטיים של הממשלה ומעניקים חשיבות למאמצים דיפלומטיים ותומכים במה שהתרחש בביקור האחרון", אמר חמינאי בנאום באוניברסיטה האווירונאוטית סטארי, אך שלח עקיצה למערב: "כמובן שבראייתנו חלק ממה שהיה בניו יורק לא היה הולם". לדבריו, "בזמן שאנו אופטימיים לגבי הצעדים הדיפלומטיים של ממשלתנו, אנו פסימיים באשר לאמריקנים. ממשלת ארצות הברית אינה אמינה, חושבת רק על עצמה ומפרה את הבטחותיה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully