וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"עד אמצע 2014 איראן תוכל לייצר נשק גרעיני"

לפי עדות נשיא המכון למדע ולביטחון בינלאומי בארה"ב בפני הסנאט, אם הממשל בטהראן ירחיב את מערך הסרכזות שלו בהתאם לתכניותיו, הוא ישיג "יכולת מסוכנת" לייצור שתי פצצות

"עד אמצע 2014 תוכל איראן לייצר נשק גרעיני על בסיס מאגר של אורניום מועשר ברמה נמוכה", כך עולה מעדותו של נשיא ומייסד המכון למדע ולביטחון בינלאומי (ISIS), דיוויד אולברייט, בפני ועדת החוץ של הסנאט האמריקני. על פי עדותו של אולברייט, שפורסמה שלשום (חמישי), "איראן השקיעה באופן אינטנסיבי בתעשיות הגרעיניות שלה ב-30 השנים האחרונות. ואולם, פעולותיה נעשו לרוב בחשאי באמצעות רכישות בשוק השחור". ממצאים אלה, קובע אולברייט, אינם מתיישבים עם תכנית גרעין למטרות שלום.

צנטריפוגות להעשרת אורניום במתקן ליד נתנז, אירן, מרץ 2005. Vahid Salemi, AP
"איראן הודיעה כי תקים מתקנים נוספים". המתקן להעשרת אורניום בנתנז/AP, Vahid Salemi

בנוסף למתקנים התת-קרקעיים בנתנז ובפורדו, כך על פי עדותו של אולברייט, איראן הודיעה על כוונותיה להקים עשרה מתקני העשרה נוספים, וכמו כן גובר החשד כי הממשל בטהראן בונה מתקן נוסף בחשאי. עוד קובע אולברייט כי "אם איראן תחליט לייצר היום חומר בקיע, היא תוכל להשתמש במערך סרכזות הגז שלה כדי להפיק אורניום בדרגה המספיקה לייצור נשק גרעיני. ואולם, החשש של איראן מתקיפות צבאיות ככל הנראה מרתיע אותה לעת עתה מייצור נשק גרעיני".

דיווח: אירן השלימה התקנת הצנטריפוגות בפורדו. רויטרס
המתקן בפורדו, כפי שתועד השנה/רויטרס

אולברייט מזהיר כי אם יורחב מערך הסרכזות של איראן, בהתאם לתכניותיה, עד אמצע 2014 יוכל הממשל בטהראן לייצר נשק גרעיני במהירות על בסיס מאגר של אורניום מועשר ברמה נמוכה. כמו כן מתריע אולברייט כי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) ככל הנראה לא תצליח לחשוף ולבלום את המהלך מבעוד מועד, וכי בזמן הזה "איראן כבר תספיק להצטייד בחומר מועשר המספיק לייצור כלי נשק גרעיני בודד או שניים". אולברייט אף הגדיר את המהלך האפשרי כ"יכולת מסוכנת".

המומחה האמריקני אינו כמובן היחיד שמודאג מהמשך ההתעצמות הגרעינית של איראן. ראש הממשלה נתניהו, ששב אתמול מביקור של שישה ימים בארצות הברית, שבמהלכו ניהל "בליץ תקשורתי" במטרה להגביר את הלחץ על איראן, אמר כי מתנהל כעת מאבק בינלאומי מקיף נגד טהראן. "אסור לעולם להתפתות לתרגיל האיראני ולהקל בסנקציות כל עוד האיראנים לא מפרקים את תוכנית הגרעין הצבאית שלהם", אמר נתניהו, שעתיד להיפגש בסוגיה עם מנהיגים אירופים ואחרים.

ביום רביעי הביע הפרלמנט האיראני תמיכה נרחבת במאמציו הדיפלומטיים של הנשיא חסן רוחאני בנוגע לתכנית הגרעין של ארצו. התקשורת המקומית באיראן דיווחה כי התמיכה שלה זכה הנשיא החדש – בין היתר מהמפלגות הנאמנות למנהיג העליון האייתוללה עלי חמינאי – מהווה סימן נוסף לאהדה לה הוא זוכה.

סוכנות הידיעות "איסנא" דיווחה כי הנשיא האיראני עדכן את הפרלמנט בביקורו בניו יורק, בין היתר באשר לדיונים על תכנית הגרעין של ארצו עם מנהיגי המערב. חרף חוסר התמיכה מצדם של סיעות קיצוניות בפרלמנט, והיעדר תגובה מצדו של חמינאי לנאומו של רוחאני בעצרת, 230 מתוך 290 חברי הפרלמנט חתמו על הצהרה המביעה את תמיכתם ברוחאני על שהציג באו"ם "איראן חזקה ושוחרת שלום שחותרת לשיחות ואינטראקציה ליישוב סכסוכים אזוריים ובינלאומיים".

עוד בנושא
כסף או פצצה? הדילמה שמאיימת לחלק את איראן
במקביל למגעים עם איראן: סנקציות חדשות עוכבו
ברוב מוחץ: הפרלמנט אישר תמיכה במאמצי רוחאני

עדכון ראשון: 20:58

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully