וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תכנית ארבעת השלבים: זו הצעת הפשרה הרוסית?

לפי העיתון הרוסי "קומרסנט", תכנית הגישור של רוסיה כוללת ארבעה שלבים, שבמסגרתם תצטרך סוריה לארגון למניעת הפצה של נשק כימי, תצהיר על אתריה ותסכים לבסוף להשמדתם

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

(נשיא ארה"ב אובמה מתייחס להתפתחויות בסוריה בנאום לאומה, אתמול)

זו הצעת הפשרה שהציעה רוסיה לארה"ב? העיתון הרוסי "קומרסנט" דיווח היום (חמישי) כי התכנית שנועדה להעביר את הנשק הכימי של סוריה לפיקוח בינלאומי ולמנוע בכך תקיפה אמריקנית, כוללת ארבעה שלבים, שבסופם תתפרק סוריה לחלוטין מנשק כימי. לפי התכנית, סוריה תהפוך תחילה לחברה בארגון למניעת הפצתו של נשק כימי (OPCW). אחר כך, היא תצטרך להצהיר על האתרים שבהם מיוצרים ומאוחסנים מאגרי הנשק הכימי שלה.

תקיפה בסוריה - כותרות אחרונות:
"ארה"ב החלה להעביר נשק לידי המורדים בסוריה"
פוטין לאמריקנים: "תקיפה בסוריה תגביר האלימות והטרור"
הסתיים דיון המעצמות באו"ם; "סלל דרך לפגישת קרי-לברוב"

ולדימיר פוטין (מימין) מארח את בשאר אסד במוסקבה, 19 בדצמבר 2006. Mikhail Klementiev, AP
ארה"ב תימנע מתקיפה? פוטין ואסד/AP, Mikhail Klementiev

בשלב השלישי יאפשר המשטר הסורי לפקחי הארגון למניעת הפצתו של נשק כימי להיכנס לשטחה ולבחון אותו. בשלב הרביעי והאחרון, כך דווח, יוחלט בשיתוף עם הפקחים כיצד להשמיד את המאגרים הקטלניים. התכנית איננה קובעת מי ישמיד את הנשק הכימי, אך גם לא שוללת אפשרות שארצות הברית ורוסיה יעשו זאת במשותף. "קומרסנט" דיווח כי התכנית נמסרה לידי ארצות הברית שלשום, וכי בעקבותיה ביקש ממשל אובמה לדון בה.

גופות של ילדים שמתו לכאורה משימוש בנשק כימי על ידי צבא סוריה ליד דמשק, 21 באוגוסט 2013. רויטרס
קורבנות הטבח הכימי בפרברי דמשק, בחודש שעבר/רויטרס

שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב התייחס הבוקר לתכנית הגישור ולדיונים שיחלו היום בינו לבין עמיתו האמריקני ג'ון קרי בז'נבה. בביקורו בקזחסטן אמר לברוב: "נדון ביוזמה בז'נבה, בפיקוח הבינלאומי על הנשק הכימי בסוריה, על בסיס ההבנה כי הדבר ימנע את השימוש בכוח בסוריה", אמר לברוב. גם ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, התייחס היום לתכנית. המנהיג הטורקי שביקר לאחרונה בחריפות את אסד, טען כי שכנתו מדרום "מנסה להרוויח זמן" באמצעות הצעת הפשרה הרוסית.

מוקדם יותר היום דיווח העיתון "פוריין פוליסי" מפי גורם בכיר במערב כי פקחי האו"ם שביקרו בחודש שעבר בפרברי דמשק אספו "עושר" של ראיות המצביעות כי נעשה שימוש בנשק כימי במתקפה שבה נהרגו כ-1,400 בני אדם, לפי הדוח האמריקני בנושא. עם זאת, לפי שלושה דיפלומטים המעורים בחקירת האו"ם, הדוח שיפורסם ככל הנראה ביום שני הקרוב לא יטיל על משטרו של הנשיא בשאר אסד אחריות חד-משמעית לאירוע, אלא יציג ראיות נסיבתיות המבוססות על שרידי רקטות, תחמושת וכן בדיקות מעבדה של אדמה, דם ודגימות שתן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully