וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוטין לאמריקנים: "תקיפה בסוריה תגביר האלימות והטרור"

בטור ב"ניו יורק טיימס" הגיב נשיא רוסיה לנאום אובמה ופנה "ישירות לעם ולמנהיגיו". הוא התעקש כי המורדים ולא משטר אסד עשו שימוש בגז ודיבר על חשש ממתקפה כימית נגד ישראל

צילום: רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן

(נשיא ארה"ב אובמה נושא נאום לאומה בנושא סוריה, לפנות בוקר)

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הגיב הלילה (חמישי) לנאומו לאומה האמריקנית של מקבילו ברק אובמה ופרסם טור ב"ניו יורק פוסט" בו התייחס למצב הנוכחי מול סוריה. "האירועים האחרונים בסוריה מחייבים אותי לדבר ישירות לעם האמריקני ומנהיגיו הפוליטיים", פתח פוטין את דבריו. "חשוב לעשות זאת בזמן של חוסר בתקשורת בין החברות שלנו". הוא סקר את ההיסטוריה של שתי המדינות וטען כי תקיפה אמריקנית רק תסלים את המצב במזרח התיכון. בנוסף, הגיב לטענות על שימוש בנשק כימי והתייחס לאפשרות של תקיפה כימית נגד ישראל – על ידי המורדים.

בתחילת דבריו תאר נשיא רוסיה את התמורות ביחסים בין שתי המעצמות: "עמדנו אחת נגד השנייה בתקופה של המלחמה הקרה. אך היינו גם בעלות ברית פעם, והבסנו את הנאצים ביחד". הוא התייחס להקמת האומות המאוחדות עם תום מלחמת העולם השנייה כדי להדגיש את חשיבותו של הגוף: "מייסדי האו"ם הבינו כי החלטות המשפיעות על מלחמה ושלום צריכות להתרחש רק בקונצנזוס, ובהסכמת אמריקה זכות הווטו של החברות הקבועות במועצת הביטחון עוגנה בכתב הזכויות של האו"ם. בביקורת מרומזת על ארה"ב אמר כי אף אחד "לא רוצה שהאו"ם יסבול מאותו גורל של חבר הלאומים, שהתפרק בשל חוסר השפעה אמיתית. זה יהיה אפשרי אם מדינות משפיעות יעקפו את האו"ם וינקטו בפעולה צבאית ללא אישור מועצת הביטחון".

הקרב על סוריה - כותרות אחרונות:
דיון המעצמות באו"ם "סלל דרך לפגישת קרי-לברוב"
נתניהו: "המסר שיתקבל בסוריה ייקלט היטב באיראן"
האו"ם: גם המורדים מבצעים פשעי מלחמה בסוריה

מנהיגי 20 המדינות המתועשות בכינוס בסנקט פטרבורג, רוסיה, 5 בספטמבר 2013. רויטרס
"עמדנו אחת נגד השנייה בתקופה של המלחמה הקרה. אך היינו גם בעלות ברית פעם, והבסנו את הנאצים ביחד". אובמה ופוטין ברוסיה/רויטרס

"תקיפה אפשרית של ארה"ב בסוריה, למרות התנגדות חזקה מצד מדינות רבות ומנהיגים פוליטיים ודתיים, כולל האפיפיור, תעלה בחייהם של עוד חפים מפשע, ועשויה להפיץ את הקונפליקט מעבר לגבולות סוריה", הדגיש פוטין. "תקיפה תגביר את האלימות ותשחרר גל חדש של טרור. זה עלול לערער מאמצים מולטילטרליים לפתור את סוגית הגרעין האיראני והעימות הישראלי-פלסטיני ותשתק עוד יותר את המזרח התיכון וצפון אפריקה. זה עשוי להוציא את כל מערכת המשפט הבינלאומית מאיזון".

"אף אחד לא מפקפק בכך שנעשה שימוש בגז רעיל בסוריה", כתב פוטין, אך טען כי יש יסוד להאמין שלא המשטר הסורי עשה בו שימוש, אלא המורדים, בניסיון לעורר את תגובת המעצמות. "דיווחים על כך שהמיליציות מתכוננות למתקפה נוספת – הפעם נגד ישראל – לא יכולים לעבור בהתעלמות", הוסיף.

הזיכרון המר מעיראק ואפגניסטן

נשיא רוסיה התייחס לניסיון המר של ארה"ב בזירה הבינלאומית בעשורים האחרונים: "שימוש בכוח הוכיח עצמו כלא יעיל וחסר טעם. אפגניסטן מסוחררת, ואף אחד לא יכול להגיד מה יקרה אחרי נסיגת הכוחות הבינלאומיים. לוב מחולקת לשבטים וחמולות. בעיראק מלחמת האזרחים ממשיכה, עם עשרות הרוגים בכל יום. בארצות הברית, רבים יוצרים אנלוגיה בין עיראק וסוריה, ושואלים למה הממשל שלהם רוצה לחזור על הטעויות האחרונות".

"עלינו להפסיק להשתמש בשפה של כוח ולשוב לנתיב הדיפלומטיה וההסדרים הפוליטיים", כתב פוטין. "הזדמנות חדשה להימנע מפעולה צבאית צצה בימים האחרונים. ארה"ב, רוסיה וכל חברי הקהילה הבינלאומית חייבים לנצל את רצון המשטר הסורי למקם את הארסנל הכימי תחת פיקוח בינלאומי", אמר ביחס להצעת הפשרה הרוסית. על אובמה לעבוד ביחד עמו כדי לשמור על הדיאלוג בנוגע לסוריה, כתב פוטין. "אם נוכל להימנע משימוש בכוח נגד סוריה, זה ישפר את האווירה ביחסים הבינלאומיים ויחזק את האמון המשותף. זו תהיה הצלחתנו המשותפת והיא תפתח את הדלת לשיתוף פעולה בסוגיות חשובות אחרות".

מורד סורי בלחימה נגד כוחותיו של הנשיא בשאר אסד. רויטרס
פוטין טען כי המורדים הם אלה שהשתמשו בנשק כימי ולא משטר אסד/רויטרס

מוקדם יותר הלילה נציגי חמש המעצמות הגדולות החברות במועצת הביטחון של האו"ם – ארצות הברית, בריטניה, צרפת, רוסיה וסין – התכנסו בניו יורק על מנת לדון בהצעת הגישור שלפיה סוריה תמסור את מאגרי הנשק הכימי שברשותה לפיקוח בינלאומי. אתמול העבירה מוסקבה את פרטי ההצעה לידי וושינגטון, והיום ייוועדו בז'נבה שבשוויץ שר החוץ האמריקני ג'ון קרי ועמיתו הרוסי סרגיי לברוב. קרי ישהה בז'נבה יומיים לפחות, ובמהלכם ייוועד קרי גם עם שליח האו"ם והליגה הערבית לסוריה, אל-אחדר איברהימי.

שגרירי חמש המעצמות לאו"ם נפגשו במשך כחצי שעה בחדר המשלחת הרוסית. הנציגים סירבו להגיב על הפגישה בצאתם.

"ההחלטה של היום סייעה לסלול את הדרך לפגישה של מחר", כך אמר דיפלומט באו"ם, בהתייחס לפגישה בין קרי ללברוב בג'נבה. עוד טרם הפגישה של חברות מועצת האו"ם הקבועות אמר דיפלומט אחר כי השגרירים לא "באמת ידונו בטיוטות ההחלטות כעת".

בפגישתם הלילה דנו ככל הנראה נציגי המדינות החברות במועצת הביטחון בין השאר בהצעה הצרפתית, המקציבה לסוריה 15 ימים להתפרק באופן מוחלט מנשק כימי ולאפשר לאלתר את כניסתם של פקחי האו"ם לשטחה. מטיוטת ההצעה שהגיעה לידי סוכנות הידיעות רויטרס עולה כי אם סוריה לא תיענה לדרישות הללו, היא צפויה ל"צעדי ענישה". עוד לפי ההצעה הצרפתית, מועצת הביטחון של האו"ם תנקוט צעדים נוספים נגד סוריה, אם המשטר יסרב לשתף פעולה. רוסיה שללה הצעה זו.

אמש כינס דובר הבית הלבן ג'יי קרני מסיבת עיתונאים שבה התייחס בין היתר להצעת הגישור הרוסית ולדחיית ההצבעה בקונגרס על יציאה לפעולה צבאית בסוריה. קרני הבהיר כי האפשרות הצבאית מונחת עדיין על השולחן – אולם הוסיף כי הנשיא ברק אובמה מעוניין לבחון את הערוץ הדיפלומטי, וכך גם המחוקקים בארצו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully