וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסתיים דיון המעצמות באו"ם; "סלל דרך לפגישת קרי-לברוב"

נציגי ארה"ב, בריטניה, צרפת, רוסיה וסין דנו בהצעת הגישור הרוסית שנועדה למנוע תקיפה אמריקנית בסוריה. הבית הלבן: האפשרות הצבאית עדיין על השולחן

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

(נשיא ארה"ב אובמה נושא נאום לאומה בנושא סוריה, לפנות בוקר)

בארצות הברית ממשיכים לבחון את התכנית שנועדה למנוע תקיפה בסוריה: נציגי חמש המעצמות הגדולות החברות במועצת הביטחון של האו"ם – ארצות הברית, בריטניה, צרפת, רוסיה וסין – התכנסו הלילה (חמישי) בניו יורק על מנת לדון בהצעת הגישור שלפיה סוריה תמסור את מאגרי הנשק הכימי שברשותה לפיקוח בינלאומי. אתמול העבירה מוסקבה את פרטי ההצעה לידי וושינגטון, והיום ייוועדו בז'נבה שבשוויץ שר החוץ האמריקני ג'ון קרי ועמיתו הרוסי סרגיי לברוב. קרי ישהה בז'נבה יומיים לפחות, ובמהלכם ייוועד קרי גם עם שליח האו"ם והליגה הערבית לסוריה, אל-אחדר איברהימי.

שגרירי חמש המעצמות לאו"ם נפגשו במשך כחצי שעה בחדר המשלחת הרוסית. הנציגים סירבו להגיב על הפגישה בצאתם.

"ההחלטה של היום סייעה לסלול את הדרך לפגישה של מחר", כך אמר דיפלומט באו"ם, בהתייחס לפגישה בין קרי ללברוב בג'נבה. עוד טרם הפגישה של חברות מועצת האו"ם הקבועות אמר דיפלומט אחר כי השגרירים לא "באמת ידונו בטיוטות ההחלטות כעת".

בפגישתם הלילה דנו ככל הנראה נציגי המדינות החברות במועצת הביטחון בין השאר בהצעה הצרפתית, המקציבה לסוריה 15 ימים להתפרק באופן מוחלט מנשק כימי ולאפשר לאלתר את כניסתם של פקחי האו"ם לשטחה. מטיוטת ההצעה שהגיעה לידי סוכנות הידיעות רויטרס עולה כי אם סוריה לא תיענה לדרישות הללו, היא צפויה ל"צעדי ענישה". עוד לפי ההצעה הצרפתית, מועצת הביטחון של האו"ם תנקוט צעדים נוספים נגד סוריה, אם המשטר יסרב לשתף פעולה. רוסיה שללה הצעה זו.

תקיפה בסוריה - כותרות אחרונות:
נתניהו: "המסר שיתקבל בסוריה ייקלט היטב באיראן"
האו"ם: גם המורדים מבצעים פשעי מלחמה בסוריה
פרשנות / נאום אובמה: תיאורי זוועה - ועסקה עם השטן

מנהיגי 20 המדינות המתועשות בכינוס בסנקט פטרבורג, רוסיה, 5 בספטמבר 2013. רויטרס
"ההתפתחות תהיה חיובית, אם תצליח". "המתווך", נשיא רוסיה ולדימיר פוטין/רויטרס

אמש כינס דובר הבית הלבן ג'יי קרני מסיבת עיתונאים שבה התייחס בין היתר להצעת הגישור הרוסית ולדחיית ההצבעה בקונגרס על יציאה לפעולה צבאית בסוריה. קרני הבהיר כי האפשרות הצבאית מונחת עדיין על השולחן – אולם הוסיף כי הנשיא ברק אובמה מעוניין לבחון את הערוץ הדיפלומטי, וכך גם המחוקקים בארצו.

"הנשיא אמר שיהיה זה נכון לדחות את ההצבעה", אמר קרני בהתייחסו לנאום לאומה שנשא אובמה אתמול לפנות בוקר. קרני חזר על דבריו של הנשיא האמריקני, שייחס את ההתקדמות הדיפלומטית האחרונה ואת נכונותה של סוריה להיענות להצעה, להפגנת הכוח ולאיום התקיפה שהציבה ארצו. "ללא ספק, האיום של צבא ארצות הברית הביא להתפתחות הזה. עד לפני יומיים סוריה אפילו לא הודתה שהיא מחזיקה בנשק כימי. ביומיים הללו הייתה התקדמות רבה יותר מאשר בשנתיים האחרונות. ברור שזה הודות לעמדתו של הנשיא". קרני אמר כי הסכמת סוריה להצעה הרוסית היא "אבן דרך", שכן ב-20 השנים האחרונות הכחיש המשטר הסורי כי הוא מחזיק בנשק כימי.

שר החוץ האמריקאי ג'ון קרי ושר החוץ הרוסי סרגי לברוב. מאי 2013. רויטרס
שר החוץ האמריקני קרי ושר החוץ הרוסי סרגיי לברוב/רויטרס

דובר הבית הלבן התייחס גם למאמציה של רוסיה להביא לפשרה שתגן על בעלת בריתה מפני תקיפה. לדבריו, "בשנתיים האחרונות חסמה רוסיה את הניסיונות לראות באסד אחראי למתקפות נגד אזרחיו. כעת, הם משחקים תפקיד של מתווך. רוסיה שמה את היוקרה שלה על הכף וההתפתחות עכשיו תהיה חיובית, אם תצליח". קרני אף ציין כי יהיה זה "בלתי אחראי אם לא נבחן את הפוטנציאל הטמון באפיק הדיפלומטי".

כשנשאל על הצפוי בימים הקרובים, אמר קרני כי אין לוח זמנים, אולם "זה ייקח זמן מה. יש היבטים טכניים – לבנות תכנית לטיפול במתקנים הכימיים, למפות איפה הם ולבסוף להביא להשמדתו של הנשק הכימי. "אנו לא מעוניינים בעיכוב טקטי", הדגיש קרני, "חשוב לנו מאוד לראות באסד אחראי לאלימות נגד אזרחיו". הוא שלל את הסברה שאובמה החליט לדחות את ההצבעה בקונגרס בשל החשש כי מרבית המחוקקים יתנגדו לה, אולם הודה כי "הנשיא העריך שזה יהיה מאתגר. הצגנו למחוקקים מידע על סוריה ונמשיך לעשות את זה".

(עדכון ראשון: 23:46)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully