וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"דוח הפקחים יצביע על אסד כאחראי למתקפה הכימית"

העיתון "פוריין פוליסי" דיווח כי הארגון אסף "עושר של ראיות" המעידות על כך שהמשטר ביצע את המתקפה הקטלנית. עם זאת, הדוח שיתפרסם ביום ב' לא צפוי להטיל אחריות חד-משמעית

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד

(צרפת: אסד הורה להשתמש בנשק כימי)

פקחי האו"ם אספו "עושר" של ראיות על שימוש בנשק כימי בחודש שעבר, המצביעות על כך שהמשטר הסורי אחראי למתקפה נגד מאות רבות של אזרחים בפרברי דמשק – כך מדווח הבוקר (חמישי) העיתון "פוריין פוליסי", מפי גורם רשמי בכיר במערב. עם זאת, לפי שלושה דיפלומטים המעורים בחקירת האו"ם, הדוח לא יטיל על משטרו של הנשיא בשאר אסד אחריות חד-משמעית לאירוע, אלא יציג ראיות נסיבתיות המבוססות על שרידי רקטות, תחמושת וכן בדיקות מעבדה של אדמה, דם ודגימות שתן.

עוד בנושא סוריה:
"ארה"ב החלה להעביר נשק לידי המורדים בסוריה"
פוטין לאמריקנים: "תקיפה בסוריה תגביר האלימות והטרור"
נתניהו: "המסר שיתקבל בסוריה ייקלט היטב באיראן"

פקחי האו"ם מבצעים בדיקות למציאת ראיות לשימוש בנשק כימי בסוריה, אוגוסט 2013. רויטרס
פקחי האו"ם בסוריה, בחודש שעבר/רויטרס

"אני יודע שיש להם ראיות עשירות מאוד – ביו-רפואיות וסביבתיות – והם ראיינו קורבנות, רופאים ואחיות", אמר הגורם המערבי לעיתון. "נראה כי הם מרוצים מאוד מעושר הראיות שהשיגו". הוא לא ידע לנקוב בחומר הכימי שבו נעשה שימוש, אולם לדבריו "ניתן לראות מי אחראי לכך".

הבוקר הודיעה צרפת כי הדוח, שאותו יציג מזכ"ל האו"ם, באן קי-מון, צפוי להתפרסם ביום שני הקרוב. שר החוץ הצרפתי לורן פביוס אמר לתחנת רדיו בארצו כי הדוח "יקבע שהיה טבח כימי. ללא ספק יהיו ראיות" למקור התקיפה. "רק למשטר היו כמויות הנשק הכימי, אמצעי השיגור והעניין לעשות זאת, כך שניתן להסיק מכך מסקנות". באשר לאמירתו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ולפיה המורדים הם האחראים לשימוש בנשק הכימי, אמר: "זה לא נכון. זו גרסה שהרוסים מחזיקים בה זמן רב. פוטין משחק את המשחק הזה". המזכ"ל באן הדגיש מאז הגעת הפקחים לסוריה, כי מטרת הדוח אינה לקבוע מי אחראי לשימוש בנשק הכימי, אלא לברר אם אכן נעשה שימוש בנשק מסוג זה.

היום ייוועדו בז'נבה שבשוויץ שר החוץ של ארצות הברית, ג'ון קרי, ועמיתו הרוסי, סרגיי לברוב. השניים צפויים לדון בהצעת הגישור הרוסית שנועדה למנוע תקיפה בסוריה ולמסור את הנשק הכימי שבידי סוריה לפיקוח בינלאומי. זאת לאחר שהלילה נועדו בניו יורק שגרירי חמש המעצמות החברות במועצת הביטחון של האו"ם - ארצות הברית, בריטניה, צרפת, רוסיה וסין, במשך כחצי שעה. בצאתם סירבו הנציגים למסור פרטים על תוכן הפגישה. "ההחלטה של היום סייעה לסלול את הדרך לפגישה של מחר", אמר דיפלומט באו"ם, בהתייחס לפגישה שתהיה בין קרי ללברוב בז'נבה.

הבוקר אמר לברוב כי יש עדיין סיכוי להשגת שלום בסוריה, וכי אסור לעולם להתעלם מסיכוי זה. בדברים שנשא בפני סטודנטים בקזחסטן, בירך לברוב על הסכמת סוריה ליוזמת ארצו שלפיה משטרו של בשאר אסד יעביר את הנשק הכימי שברשותו לפיקוח בינלאומי. "אני משוכנע שיש סיכוי לשלום בסוריה", אמר לפי סוכנות הידיעות אינטרפקס. הוא הזהיר כי התערבות צבאית תפגע עוד יותר בסוריה ובאזור.

הצבא הסורי החופשי, ארגון המורדים המרכזי הנלחם בכוחות אסד, דחה אמש באופן גורף את הצעת הגישור הרוסית וקרא להעמיד לדין את בכירי הממשל. "צבא סוריה החופשי מודיע על התנגדותו המוחלטת ליוזמה הרוסית שלפיה הנשק הכימי יועבר לפיקוח בינלאומי", אמר מפקד צבא סוריה החופשי, גנרל סלים אידריס, בסרטון שפורסם ברשת האינטרנט. לדברי אידריס, המעצמות אינן צריכות להיות שבעות רצון "מהעברת הנשק הכימי בלבד, המהווה כלי לביצוע פשעים, אלא גם לשפוט בבית הדין הבינלאומי את אלה שהחזיקו בו והסכימו להיפטר ממנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully