וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמינאי דחה מינויי רוחאני לשרי ההגנה והמודיעין

המנהיג העליון של איראן סירב למינויים של הנשיא הנבחר, ובכך אותת כי בכוונתו להשאיר את הסמכות הביטחונית בידי הקיצונים. עם זאת, הוא צפוי לאשר מינוי שר חוץ המוערך במערב

סדק ראשון בין רוחאני להנהגה הדתית של איראן? המנהיג העליון של הרפובליקה האיסלאמית, האייתוללה עלי חמינאי, דחה כמה מהמינויים שהציג נשיא איראן הנבחר חסן רוחאני, לתפקידי שרים בקבינט החדש שיגבש סביבו. חמינאי דחה את מינוים של שר ההגנה ושל שר המודיעין, וכן של שני שרים נוספים שזהותם אינה ידועה, ובכך אותת למעשה שבכוונתו להותיר את הסמכויות הביטחוניות החשובות בידיהם של הקיצונים בארצו. ביום ראשון יושבע רוחאני לנשיא איראן, כחודש וחצי אחרי שניצח בסיבוב הראשון בבחירות.

חסן רוחאני , נשיא איראן הנבחר. AP
הנשיא הנבחר רוחאני/AP

זהותם שרי ההגנה והמודיעין שנדחו איננה ברורה. ככל הידוע, שר ההגנה המיועד הוא אחמד וחידי, שמילא את התפקיד גם בממשלתו האחרונה של מחמוד אחמדינג'אד כמינוי אישי של חמינאי. לתפקיד שר המודיעין הוצעו שני מועמדים – מוחמד עלווי, איש דת ונציג מחוז טהרן במועצת המומחים, ומוחסן קומי, איש דת אחר המשמש חבר במועצה העליונה של המהפכה התרבותית, במועצת המומחים ולשעבר נציג השלטון באוניברסיטאות במדינה. שניהם נחשבים טכנוקרטים המקורבים מאוד למנהיג העליון.

לצד זאת, המועמד לשר החוץ, הדיפלומט הוותיק מוחמד ג'וואד זריף, יזכה כנראה לאישור המנהיג העליון, הידוע כמעורב מאוד בענייני החוץ ובייחוד בסוגיית הגרעין. זריף יחליף את עלי אכבר סאלחי. מינוי שכזה צפוי לעורר בקרב מדינות המערב תקוות לשיפור היחסים עם הרפובליקה האיסלאמית, והוא יסמל נכונות חלקית מצד המנהיגות באיראן לקשר כלשהו עם המערב. זריף הוא דובר אנגלית שוטפת, שירת במשך חמש שנים כשגריר איראן באו"ם ואף ייצג את ארצו במגעים עם המערב על תכנית הגרעין. הוא היה מעורב גם במגעים "מאחורי הקלעים" מול ארצות הברית, שבהם הצטייר כאדם הגון ומוערך יחסית. דיפלומטים מערביים אמרו ל"טיימס" הלונדוני כי זריף הוא האדם האידיאלי בכל הנוגע לסיכוי לפריצת דרך.

מינוי צפוי נוסף הוא זה של שר התרבות וההכוונה האיסלאמית, שאותו ימלא ככל הידוע עלי ג'נתי. ג'נתי משמש כיום שגריר איראן בכווית, והוא בנו של האייתוללה אחמד ג'נתי השמרן, ראש מועצת שומרי החוקה וחבר במועצת המומחים. ג'נתי האב היה ידוע כאחד מתומכיו הבולטים של אחמדינג'אד, ואילו בנו נחשב מתון יותר, ומקורב יותר לנשיא לשעבר עלי אכבר רפסנג'אני שהפסיד בבחירות מול אחמדינג'אד ב-2005. שר החינוך המתוכנן הוא מוחמד עלי נג'פי, שהיה שר המדע בממשלתו של מיר-חוסיין מוסווי הרפורמיסט בשנות ה-80 ושר החינוך בממשלות רפסנג'אני.

נשיא אירן מחמוד אחמדינג'ד (משמאל) משוחח עם הנשיא לשעבר, אכבר האשמי רפסנג'אני, בישיבת הפתיחה של הפרלמנט החדש בטהרן, 27 במאי 2012. Vahid Salemi, AP
הנשיא לשעבר רפסנג'אני/AP, Vahid Salemi

זהות השרים המיועדים נתונה עדיין לשינוי, אולם הגישה המסתמנת היא נכונות חלקית לשיפור יחסי החוץ עם מדינות המערב, תוך כדי שמירת הכוח בתוך איראן בידיו של חמינאי. עם היבחרו של רוחאני לנשיא, נשמעו תקוות רבות לשינוי במדיניות האיראנית. יחד עם זאת, הוא כבר הספיק להשמיע כמה התבטאויות שעוררו ספק בכך. לפני כשבועיים דיווחה סוכנות הידיעות אירנ"א כי רוחאני התייחס בחיוב ליחסים עם סוריה ועם השלטון שם ואמר כי אלה "יסייעו להתגבר על אויבי האזור, ובפרט על האויב הציוני".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully