וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"המחבלים מבוסטון הושפעו מבכיר אל-קאעדה שארה"ב חיסלה"

ה"דיילי ביסט" דיווח כי בחקירתו סיפר ג'וחר צארנייב שהוא ואחיו נהגו להאזין לדרשותיו של אנואר אל-אוולקי, שחוסל בתימן ב-2011. במקביל דווח שאמם הייתה ברשימת ה-CIA

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

(צפו באמם של האחים מכחישה את החשדות נגדם)

הפרטים מחקירתו של הנאשם בהנחת המטענים בבוסטון, גו'חר צארנייב, ממשיכים להיחשף ולגולל את ההתקרבות שלו ושל אחיו טמרלאן אל האיסלאם הקיצוני. הלילה (שבת) דווח באתר ה"דיילי ביסט" האמריקני כי השניים הושפעו מדרשותיו של המטיף המוסלמי אנוואר אל-אוולקי, שחוסל בתימן בידי צבא ארצות הברית ב-2011. על פי שני מקורות ביטחוניים ששוחחו עם ה"דיילי ביסט", האח הצעיר ג'וחר, שנפצע קשה במהלך המרדף בו נהרג אחיו, הודה בכך בפני חוקרי ה-FBI במהלך חקירתו בבית החולים, בטרם הועבר למתקן כליאה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

דרשותיו של אל-אוולקי, בכיר אל-קאעדה אשר נולד בארצות הברית, הועלו לרשת האינטרנט ושם נחשפו אליהן האחים הצ'צ'נים. מידת ההשפעה שהייתה לו עליהם עדיין אינה ברורה, אך מלבד הדרשות שנשא, הייתה לאל-אלווקי גם השפעה עקיפה על השניים. זאת על רקע דיווחים לפיהם הם למדו כיצד להכין מטענים מאתר אינטרנט באנגלית של ארגון הטרור, שהופעל בידי מקורבו של אל-אוולקי שגם חוסל באותה תקיפה – סמיר חאן.

אנוואר אל-אוולקי. AP
מידת השפעתו על האחים הצ'צ'נים עדיין אינה ברורה. אנוואר אל-אוולקי/AP

אל-אוולקי נחשב למפקד "אל-קאעדה" בחצי האי ערב ובארצות הברית הפעילו מאמצים כבירים באיתורו. הוא נחשב למי שעמד מאחורי מספר רב של ניסיונות לבצע פיגועים נגד מטרות אמריקניות, ואשר שמו נקשר גם במתקפת הטרור ב-11 בספטמבר 2001. הוא חוסל לבסוף באוקטובר 2011 כשכוחות CIA המריאו מבסיס אמריקני בחצי האי הערב, שמיקומו לא פורסם, נכנסו לתימן ופתחו באש מן האוויר לעבר מכונית שבה נסע אל-אוולקי, יחד עם חאן ועם מספר בכירים נוספים בזרוע אל-קאעדה בתימן.

דיווחים: אמם של האחים הוכנסה ב-2011 לרשימת המעקב של ה-CIA

במקביל לדיווח של ה"דיילי ביסט", דיווחו הלילה כלי תקשורת אמריקנים מפי גורמי ביטחון כי שמה של אמם של השניים, זובידאת צארנייב, הוכנס לרשימת המעקב של ה-CIA ב-2011. זאת לאחר שהשבוע דווח ב"ניו יורק טיימס" שגם שמו של בנה טמרלאן היה ברשימה זו. עם זאת, על פי הדיווח, הסוכנים לא חקרו אותו. בימים האחרונים גברה הביקורת מצד מתנגדי הממשל על הכישלון, לכאורה, בזיהוי המוקדם של ההקצנה הדתית של שני האחים, ובייחוד בזה של האח הבכור טמרלאן, שהואשם על-ידי אחיו בתכנון הפיגוע. בימים האחרונים הכחישה האם נחרצות את החשדות נגד בניה, ואמרה כי היא בטוחה שלא היה להם כל קשר לפיגוע.

ביום חמישי הודיע ראש עיריית ניו יורק, מייקל בלומברג, כי שני האחים תכננו לנסוע לעיר ולהפעיל מטעני נפץ בטיימס סקוור, בעת שברחו מן השוטרים בבוסטון. "האחים החליטו על כך באופן ספונטני. הם עשו זאת כשנסעו במכונית שאותה גנבו. תכניתם הייתה לפעיל את שארית חומרי הנפץ שהיו ברשותם במכונית בטיימס סקוור", סיפר בלומברג. עם זאת, כשהבינו האחים שבמכונית הגנובה לא היה די דלק, הם החליטו לעצור בתחנת תדלוק, שם אותרו – והמרדף אחריהם החל. בתום המרדף נהרג האח הגדול, טמרלאן. עוד עולה מהחקירה כי ג'וחר ביקר בניו יורק פעמיים בשנת 2012 וה-FBI בוחן מה היו מעשיו באותם ביקורים, והאם היה להם קשר להחלטה הספונטנית לבצע שם פיגוע. "המשטרה חוקרת את תנועותיו בניו יורק ועם מי התרועע", הוסיף בלומברג ואמר כי "אין ראיות לכך שניו יורק היא מטרה של מתקפת טרור נוספת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully