וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כישלון המודיעין בבוסטון: גם ממשל אובמה ייחקר?

ביקורת נוקבת נגד הממשל בטענה שהבולשת הזניחה את ההתראות ששלחה רוסיה ולא זיהתה בזמן את ההקצנה הדתית של המפגע בבוסטון. והאם הוא היה סוכן רוסי? הקונספירציות חוגגות

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

(בסרטון: אמם של האחים צארנייב)

בזמן שהאף-בי-איי ממשיך לחקור את הפיגוע בבוסטון, ממשל אובמה מנסה להתמודד עם הביקורת הגוברת לגבי כישלון, לכאורה, בזיהוי מוקדם של ההקצנה הדתית באופיו של מי שנטען שהיה "המוח" מאחורי המזימה, טמרלאן צארנייב. טמרלאן, בן 26, הוא אחיו הבכור של ג'וחר צארנייב (19), ונהרג בחילופי אש עם השוטרים. אחיו הצעיר מאושפז במצב קשה ומואשם בשימוש בנשק להשמדה המונית. לטענתו, הוא לא פעל ממניעים דתיים אלא ביקש לנקום עבור המלחמות שמנהלת ארצות הברית בעיראק ובאפגניסטן. הוא הכחיש כי פעל מטעם ארגון טרור בינלאומי ואמר כי אחיו, טמרלאן, היה ה"מוח" מאחורי המזימה.

ועדת המודיעין של הקונגרס יוזמת כעת חקירה באפשרות שהבולשת כשלה בטיפול במידע שהגיע לידי החוקרים על אודות עברו של טמרלאן צארנייב. השרה לביטחון פנים, ג'נט נפוליטנו, העידה אמש (שלישי) בוועדת המשפט של הסנאט בדיון בנושא הגירה, אך נשאלה גם בדבר ביקורו של טמרלאן בחבל דגסטאן, שארך חצי שנה.

חקירת הפיגוע בבוסטון - כותרות נוספות
תיעוד רגע החיסול: האח ג'וחר דורס את גופת אחיו הגדול
האם המחבל מבוסטון רצח שלושה יהודים בשנת 2011?
האח הצעיר ג'וחר הואשם בשימוש בנשק להשמדה המונית
בשעת המצור, האח טמרלאן התקשר לאמו: "יורים עלינו"

בני הזוג אובמה בטקס בבוסטון. רויטרס
הנשיא אובמה ורעייתו מישל בטקס זיכרון לזכר הקורבנות בפיגוע בבוסטון/רויטרס

נפוליטנו אמרה בדיון כי המערכת התריעה על צאתו של טרמלאן לרפובליקה הרוסית, אך עד שובו לארצות-הברית הרי שהעניין "היה סגור" וחזרתו לא עוררה שאלות נוספות. ככל הנראה, צארנייב הבכור נדרש לחקירה בשל מידע שהגיע לארה"ב משירות הביטחון הרוסי (פ.ס.ב). הוא נכלל ברשימה רחבה של כמה מאות אלפי שמות של אנשים שעוררו חשד ותהיות בקרב הרשויות, והוגדרו כמי שעשויים להיות חשודים בטרור.

דובר הבית הלבן, ג'יי קרני, ביקש להזכיר שהחקירה טרם הסתיימה. "אנו רק בתחילת התהליך", אמר. "האף-בי-איי הסביר שהוא כן פעל בעקבות המידע שהתקבל מרוסיה (בשנת 2011, לגבי קשרים אפשריים של טמרלאן עם ארגוני האסלאם הקיצוני – נ.מ). הם ערכו ראיונות עם טמרלאן ועם בני משפחתו, והגיעו למסקנה שאין עדות לפעילות חבלנית שלו, לא בארה"ב ולא מחוצה לה. הנשיא אובמה אמר שיש הרבה שאלות שיש לקבל עליהן תשובות, ואנחנו משתפים פעולה עם רוסיה בנושא המאבק נגד הטרור, באופן כללי ובמקרה הזה באופן פרטי - כולל גם בדיקת ביקורו של טמרלאן ברוסיה".

זובידאת צארנייבה, אמו של הנאשם בפיגוע בבוסטון ג'וחר צארנייב. מחצ'קלה דאגסטן. AP
ביקור מסתורי ברוסיה. זובידאת צארנייבה, אמו של טמרלאן, המתגוררת בדאגסטן/AP

בעוד החקירה בארה"ב נמשכת, הביקורת על תפקוד הרשויות בוושינגטון מסייעת להצמיח תיאוריות קשר נרחבות על קשריו האפשריים של טמרלאן צארנייב עם הבולשת הרוסית. "זה מוזר שהרוסים הזהירו את האמריקאים לגבי הבחור, ואז כשהוא נוחת במוסקבה ונוסע לחצי שנה לדגסטאן, אין להם מידע על כך? נשמע שיש כאן סתירה", אומר אנדריי פיונטקובסקי, פרשן פוליטי ממוסקבה שדיבר השבוע במכון הדסון בוושינגטון. "זה מעלה שאלות לגבי האפשרות למשל, שה-פ.ס.ב השתמשו בו בתור סוכן. זה כבר קרה בעבר, כולל מחבל מפיגוע בני הערובה בתאטרון במוסקבה ב-2002", טען פיונטקובסקי. "הרשויות הודיעו אז שכל המחבלים חוסלו, עד שאחד קם פתאום לתחיה, ואף התראיין לעיתון רוסי וסיפר שהוא היה למעשה משת"פ".

גם פרופסור וולטר ריצ'מונד מה"אוקסידנטל קולג" בקליפורניה כתב ש"לא ברור לו" כיצד השירותים החשאיים של רוסיה התריעו מחד על קשריו על צרנייב עם ארגונים קיצוניים – ומנגד איפשרו לו להיכנס למדינה, לבלות בה חודשים, ולעזוב ללא חקירה. נשיא המכון "קרן ג'יימסטאון", גלן הווארד הבחין לדבריו כי צארנייב החל לפרסם בעמוד הפייסבוק שלו קישורים לסרטוני וידאו עם מסרים קיצוניים כששהה בדגסטאן, והביע דאגה מהאפשרות שהשירותים החשאיים של רוסיה היו מודעים לתהליך שעבר שם.

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין. מוסקבה, דצמבר 2012. רויטרס
מבקרי השלטון הרוסי טוענים שטמרלאן צארנייב היה סוכן של מוסקבה. הנשיא פוטין/רויטרס

אנדריי אילריונוב, לשעבר יועץ בממשל פוטין וכיום מבקר של רוסיה וחוקר במכון קאטו, מסכים עם ההערכה שהשמיע אחמד זקאייב - נציג האופוזיציה הצ'צ'נית שקיבל מקלט מדיני בלונדון - שקרא לפיגוע "מתנה לקרמלין ולפוטין". לדברי אילריונוב, "זה לא מקרי שממשל אובמה דיווח על שיחה טלפונית בין פוטין לאובמה זמן קצר לאחר הפיגועים, ושבמהלכה הנשיא האמריקאי הודה לעמיתו הרוסי על סיוע לא-מוגדר במאבק נגד הטרור. התגובה הגסה למדי של הרוסים על פרסום 'רשימת מגניטסקי' גררה מחווה פייסנית מצד הממשל האמריקאי. לכן, אחרי שהנשיא האמריקאי הודה בפומבי לנשיא הרוסי, הבית הלבן יתקשה למתוח ביקורת על הקרמלין בזמן הקרוב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully