וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תעלומת האחים-המחבלים מבוסטון: מה היה המניע?

בעוד שהאח הצעיר מאושפז במצב קשה ואינו מתקשר, פונה ה-FBI לחקור את ביקורו של האח הגדול בצ'צ'ניה ובדאגסטן בשנה שעברה, אז על פי החשד התקרב לגורמים אילסאמים קיצוניים

צילום: רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן

סביב מיטתו של ג'וחר צארנייב בן ה-19, המחבל ממרתון בוסטון, עומדים חוקרי ה-FBI וממתינים להתעדכן במצבו. מהרגע שנתפס, אתמול (שבת) לפנות בוקר, בוסטון ופרבריה עסוקות בחגיגות ברחובות לאחר מצור של כמעט יממה. אך הן החוגגים והן החוקרים מוטרדים עדיין בשאלה אחת – מה היה המניע? מה הביא את הסטודנט הצעיר ואת אחיו הגדול, שהיה נשוי ואב לפעוטה בת 3, שנתפסו על ידי חבריהם כ"אמריקנים לכל דבר" להטמין מטענים במרתון בוסטון?

טרור בבוסטון - כותרות אחרונות
ביום הפיגוע המחבל כתב בטוויטר: ”שמרו על עצמכם”
אובמה על מעצר החשוד בבוסטון: כך אנו מגיבים לרשע
המחבל השני נלכד בבוסטון - התושבים חגגו ברחובות

ג'וחאר צ'רנייב, המחבל השני מבוסטון נלכד ומובא על אלונקה לבית החולים. AP
האחים צארנייב ליד מסלול המרתון, בשבוע שעבר/AP
הסירה בה הסתתר ג'וחאר צ'רנייב המחבל ממרתון בוסטון רגע תפיסתו. רויטרס
ג'וחאר מסתת בסירה בחצר בית, רגע לפני לכידתו/רויטרס

ג'וחר מאושפז עדיין במצב קשה בבית החולים "בית ישראל" בבוסטון, לשם נלקח גם אחיו טמרלאן לפני שמת מפצעיו. בית החולים ממוקם לא רחוק מהמקום בו נהרגו 3 בני אדם ונפצעו כ-180 בשני הפיצוצים בקו הסיום. בעוד שהרופאים נאבקים על חייו, התובע המחוזי משרטט נגד ג'וחר כתב אישום שבאם יורשע בו הוא עלול לעמוד בפני עונש מוות. עד ובמידה ויתעורר ג'וחר, מפנים כעת החוקרים הפדרליים את תשומת ליבם לביקור של אחיו טמרלאן בצ'צ'ניה ובדאגסטן בשנה שעברה – כך על פי דיווח של הניו יורק טיימס. שתי הרפובליקות שוכנות בדרום הפדרציה הרוסית, גובלות זו בזו ומרבית אזרחיהם מוסלמים. בשתיהן קיימות תנועות בדלניות מיליטנטיות פעילות.

אביהם של האחים צארנייב, אנזור, סיפר כי טמרלאן הגיע לביקור בכדי לחדש את דרכונו. עם זאת, ביקורו ארך כשישה חודשים ולהערכת אנליסטים – זו אולי הייתה הנקודה הקריטית שהובילה אותו לתכנן את הפיגוע בבוסטון. "זהו נושא מרכזי עליו נשענים החוקרים", סיפר קווין ברוק, בכיר לשעבר ב-FBI. עם זאת, עדיין לא נמצא קשר ישיר בינו לבין ארגון טרור בדלני צ'צ'ני.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הביקור לחידוש הדרכון התארך בחצי שנה. טמרלאן/מערכת וואלה!, צילום מסך

חשיבותו של אותו הביקור האמירה ביום שישי, אז חשף ה-FBI כי בשנת 2011 פנתה אליהם ממשלת רוסיה בכדי לקבל מידע על טמרלאן "לאחר שנודע שהוא מחסידיו של האיסלאם הרדיקלי ומאמין אדוק וכי הוא השתנה באופן דרסטי מאז שנת 2010, עת התכונן לעזוב את ארצות הברית ולהצטרף לקבוצות מחתרתיות". לדברי גורם רשמי בכיר, רוסיה חששה כי טמרלאן הוא מסוכן ו"היה להם מידע עליו שהדאיג אותם עת טייל במחוזותיהם". בינואר 2011 ראיינו שני סוכנים את טמרלאן וחברי משפחתו אך "לא נמצא כל קשר לפעיות טרור, במדינה או מחוצה לה" והבולשת לא המשיכה בחקירתו כששב לארה"ב.

ג'וחר בילה במסיבה יומיים אחרי הפיגוע

ג'וחר, לעומת אחיו, לא נחשד בעבר בפעילות קיצונית. "הוא אמריקני כמו כולנו", סיפר חברו לתיכון. "הוא הלך למסיבות ואפילו עישן קצת חשיש פה ושם, זה לא שהוא היה כמו אזרח זר. הוא היה אמריקני כמוני או כמו כל אחד אחר". היום התברר כי ג'וחר בילה במסיבה יומיים לאחר שעל פי החשד הטמין את המטענים במרתון בוסטון. סטודנטית באוניברסיטה בה למד תיארה את ג'וחר כ"רגוע" באותה המסיבה. חברו אנדרו גלספי סיפר כי התנהגותו לא השתנתה לאחר הפיגוע. "הוא התנהל כרגיל, הוא לא היה מבוהל, לא כלום. אני לא יכול להאמין שהיה לו אומץ לחזור ולהתנהג כאילו שום דבר לא קרה".

בעוד שהמשטרה חיפשה אחר החשודים בפיגוע בבוסטון, ג'וחר מצא זמן לצייץ ברשת החברתית טוויטר. ביום הפיגוע כתב צארנייב בחשבון הטוויטר שלו תחת השם Jahar: "אין אהבה בלב העיר, שמרו על עצמכם, אנשים". החלק הראשון של המשפט הוא שורה משיר של זמר הרית'ם אנד בלוז האמריקני, בובי בלנד, שיצא בשנות ה-70'.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אין אהבה בלב העיר, שמרו על עצמכם, אנשים". הציוץ של ג'וחאר אחרי הפיגוע/מערכת וואלה!, צילום מסך

יומיים לאחר הפיגוע צארנייב כתב ברשת החברתית כי הוא "אדם נטול דאגות". מספר שעות מוקדם יותר, הגיב לציוץ של אדם אחר שפרסם תמונה של אדם שתכנן להציע נישואים לחברתו ולאחר שגילה שמתה בפיגוע במרתון חיבק את גופתה וטען כי זהו "סיפור מזויף". בימים שלפני הפיגוע צארנייב כתב כרגיל ודיבר על התספורת שלו והתווכח עם חבר על סדרת הטלוויזיה "משחקי הכס".

הציוץ האחרון שלו ביום רביעי האחרון היה שיתוף של הודעה שכתב המופתי איסמעיל מנק, איש דת מוסלמי מזימבבואה. "גישה יכולה לקחת את יופייך, לא משנה כמה טוב אתה נראה, או שהיא יכולה להגביר את יופייך, להפוך אותך לנערץ". למופתי מאה אלף עוקבים בטוויטר ו-200 אלף בפייסבוק. הוא נחשב למטיף מתון יחסית ולא מטיף דברי שנאה. אתמול התייחס בחשבון הטוויטר שלו לאירועים בבוסטון וכתב כי הוא מגנה את הפיגועים ושולח תנחומיו למשפחות. "על הפושעים לעמוד לדין", כתב. מאוחר יותר התייחס גם לעובדה שצארנייב פרסם את דבריו ואמר כי היה בהלם מכך, אך אינו מכיר אותו והוא נגעל מדברי השטנה. הרשת החברתית סערה סביב הגילוי ורבים האשימו אותו שהיה בקשר עם החשודים. על כך כתב "מי שעשה זאת הוא לא פחות מחולה" ובציוץ אחר כתב "יש לי פוליטיקאים, ידוענים, אנשי מלוכה, מוסלמים ולא מוסלמים שעוקבים אחרי ומשתפים את דברי. אני לא מכיר 99.9% מהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully