וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתאגרף וילד מסיבות: הכירו את המחבלים הצ'צ'נים מבוסטון

מכריו ההמומים של ג'וחאר צ'רנייב מתקשים לעכל שהסטודנט הצעיר ואחיו רצחו 4 בני אדם. חבר: "הוא היה אמריקני אמיתי". באופן מצמרר, קיבל האח הצעיר אזרחות אמריקנית ב-11/9

צילום: רויטרס עריכה: טל רזניק

שידור ישיר ממסצ'וסטס

LIVE

הפרבר השקט ווטרטאון היה תחת מצור בשעות האחרונות, עד ללכידתו של ג'וחאר צ'רנייב בן ה-19, אחד המחבלים ממרתון בוסטון. התושבים הסתגרו בבתיהם, שדה התעופה נמצא תחת אבטחה כבדה והתחבורה הציבורית הופסקה. ארה"ב עוקבת עוד מאמש אחרי המצוד אחר האחים ג'וחאר וטמרלן, שהדהימו את משפחתם וחבריהם לאחר שזוהו בתור המחבלים האחראים למותם של שלושה בני אדם במרתון ושל שוטר נוסף באוניברסיטת MIT.

טרור בבוסטון - כותרות אחרונות
ישראלי בבוסטון: "המחבל נורה ברחוב שליד ביתי"
המחבלים במרתון: שני אחים צ’צ’נים
אב החשוד שנמלט מהמשטרה בבוסטון: ”מלאך אמיתי”

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
תמונת הפרופיל של ג'וחאר ברשת החברתית VK/מערכת וואלה, צילום מסך

"לא הייתי מדמיין לעצמי לעולם שאיכשהו ילדי אחי יהיו מעורבים בדבר הזה", סיפר דודם של השניים, רולסן, החי בארה"ב. לדבריו, "לא היינו בקשר על המשפחה מספר שנים. מישהו אולי הפך אותם לרדיקלים אבל זה לא אחי, שהקדיש את חיו להביא לחם לשולחנם". רולסן, שכינס מסיבת עיתונאים מאולתרת בחצר ביתו קרא לג'וחאר - שנלכד לפנות בוקר - להסגיר את עצמו: "הסגר עצמך ובקש מחילה! מחילה מהפצועים ומאלו שאוהבים אותך! הטלת בושה על המשפחה שלנו ועל כל האתניות הצ'צ'נית".

"היה אמריקני כמו כל אחד אחר"

ג'וחאר, שנמצא במצב קשה בבית החולים, חי בשנה האחרונה בקיימברידג', מסצ'וסטס. ג'וחאר ואחיו בן ה-26, טמרלן, שנהרג בקרב יריות מוקדם יותר, הגיעו לארצות הברית מקירגיסטן בשנת 2002 או 2003. רשת סי.אן.אן דיווחה כי באופן מצמרר, ג'וחאר קיבל אזרחות אמריקנית ב-11/9/12, יום השנה ה-11 לאסון התאומים. אחיו, לעומת זאת, החזיק רק באשרת שהייה זמנית. לדברי מורה של אחד האחים, משפחתם חיה זמן קצר בדגסטן עד שעברה לארצות הברית. דובר מטעם מנהיג צ'צ'ניה אמר לסוכנות הידיעות הרוסית אינטרפלקס כי המשפחה חיה בקזחסטן ו"עברה למחוז אחר לפני שנים רבות".

ברשת החברתית, במידה ואכן מדובר בחשבונו האמיתי, הגדיר ג'וחאר תחת תפיסת עולמו את "האיסלאם" ובהעדפות האישיות כתב: "קריירה וכסף". בשנת 2011 קיבל ג'וחאר מלגת לימודים בסך 2,500 דולרים. בראיון לסוכנות AP אמר אביהם של השניים כי ג'וחאר הוא סטודנט לרפואה בשנתו השנייה. חברו מימי התיכון סיפר לרשת CNN עד כמה "אמריקנים" היו האחים. "ג'וחאר הוא אמריקני כמו כולנו. הוא הלך למסיבות ואפילו עישן קצת חשיש פה ושם, זה לא שהוא היה כמו אזרח זר. הוא היה אמריקני כמוני או כמו כל אחד אחר".

שניים מחבריו סיפרו לרשת CNN כי ג'וחאר היה מתאגרף מצויין והתנדב עם ילדים. "הוא היה בחור מהנה, היו לו הרבה חברים הוא היה שמח תמיד ולא נראה מדוכדך או כועס על העולם". חבר אחר סיפר כי הוא היה מתאגרף טוב שסייע לו: "הוא היה קפטן קבוצת האגרוף, הוא סייע לי ועזר לי לרוץ מהר יותר. הערצתי אותו. חשבתי שאני יכול לבטוח בו עם חיי". לדברי שני החברים, כשהכירו אותו לראשונה לא ידעו ששורשיו אינם אמריקנים: "הוא ניסה להיות בחור אמריקני טיפוסי. הוא עשה הרבה דברים, התנדב עם ילדים. הוא לא סיפר על משפחתו או על הרקע שלו, רק סיפר שהוא מצ'צ'ניה".

"בילינו יחד כמו משפחה אחת גדולה", סיפרו החברים והעריכו כי היה זה אחיו שמשך אותו לקיצוניות, על אף שלא סיפר עליו. "אני המום. אני מרגיש שזה חלום ושלא התעוררתי היום. חשבתי שזו בדיחה כי זה נשמע בלתי אפשרי, הוא כזה בחור נחמד". ג'וחאר היה פעיל בחשבון הטוויטר שלו בימים לפני הפיגוע, אך לא היה שם דבר שיעיד על מעורבותו: "היו שם שיחות עם חברים ואזכור לסרט הילדים 'מחפשים את נמו', אין אזכור לדבר שירמוז על זה", דווח ברשת CNN.

טמרלן נעצר בעבר בחשד שתקף את בת זוגו

טמרלן צ'רנייב, כאמור, נורה למוות בקרב יריות במהלך הלילה. טמרלן בן ה-26 החזיק בחשבון ביו-טיוב, בו גם רשימות שהוקדשו ל"איסלאם, שחרור צ'צניה וטרוריזם", בהם וידאו אחד באנגלית: "עלייתה של נבואה - הדגלים השחורים מראסאן". טמרלן היה מתאגרף שהתחרה בתחום. חבר לספסל הלימודים של טמרלן סיפר כי הוא "בחור טוב, שלא רצה להזיק לאף אחד". "הוא היה מתאגרף, אני חושב שהוא גם שיחק כדורגל ועשה הרבה ספורט. לא ראיתי כל סימן שיעיד שהוא יעשה משהו כזה". עם זאת, על פי דיווח אחר, טמרלן נעצר בשנת 2009 לאחר שתקף את בת זוגו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
טמרלן ובת זוגו ב-2010/מערכת וואלה, צילום מסך

בשנת 2010 התראיין טמרלן לצלם שהגיע לתעד אותו מתאמן וסיפר כי הוא חי בארצות הברית כחמש שנים. "אין לי חבר אמריקני אחד, אני לא מבין אותם", אמר אז טמרלן. באותה הכתבה הוא הביע תמיכה בעצמאות צ'צ'ניה: "אלא אם מולדתו תהפוך עצמאית, טמרלן אמר כי הוא מעדיף להתחרות מטעם ארצות הברית על פני רוסיה", נכתב שם. טמרלן הציג עצמו כמוסלמי אדוק וסיפר כי הוא ויתר על שתייה ועישון: "אני מאוד דתי".

דודתם של האחים, אחותו של האב, סיפרה כי טמרלן היה אתלט וחכם שלא מצא את עצמו עדיין. "לפני שנתיים הוא התחיל להתפלל 5 פעמים ביום. אני לא רואה עם זה שום בעיה. אני מעדיפה שהוא יתפלל על פני שיעשן או שיעשה סמים". לדבריה, "הכל היה מושלם בבית. אני בטוחה שאחי הגדול לא מסוגל אפילו לדבר כעת".

(עדכון ראשון: 20:06)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully