וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אירן וחיזבאללה מפעילות רשת מיליציות בסוריה"

לפי ה"וושינגטון פוסט", אירן אמנם מנסה לסייע לאסד לשמור על כיסאו בעזרת כ-50 אלף חמושים, אך מייעדת אותם ככוח נאמן לה במקרה שהוא ייפול. "זה מבצע גדול"

רויטרס

נערכים ליום שאחרי אסד: אירן וחיזבאללה בונות רשת של מיליציות בתוך סוריה במטרה להגן על האינטרסים שלהן כהכנה למצב שבו הנשיא בשאר אסד ייאלץ לעזוב את כיסאו – כך דיווח היום (ראשון) ה"וושינגטון פוסט" מפי גורמים רשמיים בארצות הברית ובמזרח התיכון.

המיליציות הללו, כך לפי הדיווח, נלחמות כעת לצד הצבא הסורי על מנת לנסות ולהשאיר את אסד בשלטון. עם זאת, גורמים מעריכים כי המטרה ארוכת הטווח של אירן היא לשמר פעילים חמושים שיהיו נאמנים לה במקרה של פיצול אתני בסוריה. גורם בכיר בממשל אובמה ציטט מקורות אירנים לפיהם טהרן מספקת תמיכה לכ-50 אלף אנשי מיליציה בסוריה. "זה מבצע גדול", הוא אמר. "המטרה המיידית הנראית לעין היא לתמוך במשטר הסורי, אבל חשוב לאירן להציב כוח שאפשר לסמוך עליו בסוריה".

גורם ערבי בכיר הסכים כי לאסטרטגיה של אירן יש שני מסלולים. "הראשון הוא לתמוך באסד עד הסוף, והשני הוא להכין את הקרקע למצב שיקרוס".

הפיצול בסוריה על רקע דתי ועדתי גורם לדאגה הולכת וגוברת בקרב שכנותיה של סוריה ובממשל האמריקני, זאת כאשר מלחמת האזרחים במדינה נכנסת לשנתה השלישית וכשבאופק לא נראה כל פתרון פוליטי או ניצחון צבאי לצבאו של אסד או למורדים.

נשיא סוריה בשאר אסד נואם בבית האופרה, דמשק. 6 בינואר 2013. SANA, AP
לאסטרטגיה של אירן יש שני מסלולים. הנשיא אסד בנאום/AP, SANA

כוחות המורדים, הנמנים ברובם על הרוב הסוני בסוריה, רחוקים מאיחוד – שכן הם שסועים פוליטית, גיאוגרפית וכלכלית. במקביל, חלקם של הלוחמים האיסלמיסטים הלא סורים ובעלי הקשר לארגון הטרור אל קאעדה הולך וגדל. יצוין כי גם לכורדים מיליציות חמושות משלהם, והן חולשות על צפון מזרח סוריה ועל סביבות העיר חלב. לאותן קבוצות עניין רב יותר באוטונומיה מאשר בחבירה לקבוצות אחרות שלוקחות חלק בסכסוך האלים. חרף מאמציה של ארצות הברית לשכנע בכירים בקרב העדה העלאווית לזנוח את התמיכה במשטר – אלו נותרו נאמנים למדי לאסד. אם לא די בפילוג הפנימי, לכל אחת מקבוצות הכוח בסוריה גם גורמי תמיכה בינלאומיים שמחזקים אותן.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
קרבות בין כוחות המורדים בסוריה לבין צבא אסד. רויטרס
הלחימה העזה של המורדים באסד אינה אומרת שהכוחות הללו מאוחדים/רויטרס

"סוריה למעשה מתפוררת כאומה, בדומה לאופן שבו לבנון התפרקה בשנות ה-70' ושעירק התפרקה בעשור האחרון", אמר פול סאלם, ממכון קרנג'י אנדוומנט לשלום עולמי שבסיסו בלבנון, "זה הולך להיות מסובך מאד להרכיב את סוריה מחדש כאומה מאוחדת". לדבריו, אנחנו הולכים לקראת מקום שאולי ייקרא "סוריה", אך יכיל כוחות עצמאיים שונים.

לאירן יש היסטוריה של ניצול הכאוס האזורי לטובתה. בשנות ה-70' במהלך מלחמת האזרחים בלבנון קם בתמיכתה ארגון חיזבאללה מתוך הדרישה הלגיטימית לכאורה של האוכלוסייה השיעית לייצוג והגנה. דפוס זה של הגברת ההשפעה האזורית חזר על עצמו בעירק בזמן השליטה האמריקנית במדינה.

לנוכח הפיצול בסוריה, בעלי בריתה הטבעיים של אירן הם השיעים והעלאווים המרוכזים באזורים ליד גבול סוריה-לבנון ובעיר הנמל לטקייה. מומחים לעניין מעריכים כי ה"שאריות" של ממשלת אסד יבקשו להקים מתחם באזור החוף, שם ישמרו על הקשר עם אירן במטרה לשרוד, ויסייעו לאירן לשמר את הקשר עם חיזבאללה נגד ישראל.

בתוך כך, מנהיג הקואליציה של קבוצות האופוזיציה הסוריות, מואז אל-חטיב, אמר היום כי הוא מעוניין לקיים שיחות עם נציגיו של הנשיא בשאר אסד באזורים הנשלטים על ידי המורדים בצפון סוריה. מטרת השיחות תהיה למצוא דרך שבה אסד יעזוב את השלטון עם "מינימום שפיכות דמים והרס" – כך אמר אל-חטיב בהודעה שפרסם בדף הפייסבוק שלו. גם נציג מטעם אסד, שר ההסברה הסורי, עומרן זועבי, קרא היום לפתוח בדיאלוג - לאחר שבסוף השבוע סייג קריאה דומה והוסיף כי משא ומתן יתקיים רק ללא תנאים מוקדמים מצד האופוזיציה. "אני מזמין את כל פלגי האופוזיציה בתוך סוריה ואת כל החמושים שיניחו את נשקם ושיצטרפו לתהליך של דיאלוג", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully