וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב לאירן: "נחריף את הלחץ" אם תסרבו למו"מ

לאחר סירוב חמינאי לנהל שיחות ישירות עם ארה"ב, אמרה דוברת מחלקת המדינה כי הממשל מאוכזב מהמגעים עד כה, אך נותן סיכוי לשיחות שייערכו בקזחסטן. "הכדור במגרש האירני"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

דוברת מחלקת המדינה האמריקאית, ויקטוריה נולנד, התייחסה אתמול לסוגיית הגרעין האירני והבהירה כי ארצה דורשת לראות התקדמות במשא ומתן שייערך באלמטי שבקזחסטן בסוף החודש, אך סירבה לחשוף אם קיים "קו אדום" מבחינת הממשל. "האירנים יודעים היטב שהכדור במגרש שלהם", אמרה אמש (חמישי) בתדרוך לעיתונאים. "עול הסנקציות יירד מהם אם יחליטו לפתוח בשיחות מהותיות. תמיד אמרנו שהתקדמות בצד האירני תיענה על ידי התקדמות מצדנו, כך שלמעשה על אירן לפעול אם היא רוצה שההגבלות יוסרו".

בצל הקריאה של מנהיגה הרוחני של אירן, אייתוללה עלי חמינאי, לפיה המגעים מיותרים כל עוד יש סנקציות, ארצות הברית עדיין נכונה לבוא לשיחות כדי להביא לפשרה. "האירנים יכולים לבוא לאלמטי ולעבוד איתנו כדי להסביר את פשר התכנית הגרעינית שלהם. לא נוכל להעריך לאן אנחנו הולכים עד שנראה אם הם מגיעים עם רעיונות קונקרטיים", אמרה נולנד, שלא הסתירה את מורת הרוח בממשל מהמצב הנוכחי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"על אירן לפעול אם היא רוצה שההגבלות יוסרו". אחמדינג'ד וחמינאי/מערכת וואלה!, צילום מסך

"כבר עברנו שלושה סבבי שיחות, זה יהיה הרביעי", הוסיפה נולנד, "אנחנו מאוכזבים שלא ראינו עד כה התקדמות משמעותית. כל עוד אירן לא מצליחה להפיג את החששות שלנו, אנחנו נמשיך להגדיל את הלחץ הבינלאומי. זו בחירה שנמצאת בידי מנהיגי אירן: הם יכולים לבחור בדרך טובה עבור העם והאומה שלהם, אבל הם חייבים גם להתייחס לדאגות הקהילה הבינלאומית בנוגע לנשק שלהם - וזה טרם קרה", הסבירה.

נולנד ציינה כי הנשיא ברק אובמה הבהיר שארצות הברית מוכנה לדבר, אבל לא למטרת השהיה או התחמקות מהבעיות שעל הפרק. לדבריה, זה לא יהיה חכם לחשוף אם קיים "קו אדום" אמריקאי לאירן. נולנד התייחסה גם לנושאים אזרחיים שמטרידים את הממשל ואמרה כי ארצה מודאגת ממעצרם של יותר מעשרה עיתונאים באירן באשמת ריגול. "הפעולה הזו נועדה לעקר את חופש הביטוי ולפגוע בחופש המידע. אנחנו קוראים לרשויות לשחרר את העצורים ולכבד את זכותם לחופש", אמרה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

אירן: "המשא ומתן לא יפתור את הבעיה"

מוקדם יותר אתמול פסלה כאמור אירן את ההצעה לקיים משא ומתן ישיר עם ארצות הברית, כל עוד מוטלות נגדה סנקציות כלכליות. חמינאי דחה את הצעת סגן נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן לקיים מגעים, משום שהיא מגיעה בזמן שיש "אקדח שמוצמד לראשה של אירן". "יש אנשים תמימים שפוזלים לכיוון המגעים עם אמריקה", אמר חמינאי בנאום שנשא בפני קצינים בתעשייה האווירית ושפורסם באתר האינטרנט שלו. "ואולם, המשא ומתן לא יפתור את הבעיה", פסק המנהיג העליון של אירן, שאיים: "האומה שלנו תתייצב מול מי שרוצה שאמריקה תשלוט שוב באירן".

רק שלשום נודע כי ארצות הברית החריפה שוב את הסנקציות על אירן במטרה לפגוע בהכנסותיה מנפט, כחלק מהלחץ המופעל על הרפובליקה האיסלמית בשל תכנית הגרעין שלה. בנוסף, אושרו הגבלות נגד ארגוני תקשורת אירניים ו"משטרת הסייבר" של טהרן בשל מה שמוגדר על ידי הממשל האמריקאי כהפרת זכויות אדם על ידי צנזורה. משרד האוצר בארצות הברית מסר כי המדינות שממשיכות לקנות נפט אירני יידרשו לחדול מכך, וכי תתאפשר רק רכישת סחורות מאירן.

"כל עוד אירן לא מצליחה לתת מענה לחששות של הקהילה הבינלאומית, תטיל ארצות הברית סנקציות נוקשות יותר ותגביר את הלחץ הכלכלי על המשטר האירני", אמר נציג האוצר במחלקה לטרור ומודיעין, דיוויד כהן. "אנו פועלים על מנת להבהיר להנהגה האירנית באופן חד-משמעי את הברירות שבפניה", אמר פקיד בממשל, שהוסיף: "אירן יכולה לעמוד בהתחייבויות הבינלאומיות שלה... או שתעמוד בפני לחץ מוגבר ובבידוד פיננסי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully