וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפגנות ועימותים בטהרן ובמשהד בעקבות קריסת המטבע האירני

משה-חי הגיגת

3.10.2012 / 13:09

פקחים מלווים בשוטרים פשטו על השוק בטהרן כדי לעצור חלפני כספים. אזרחים הפגינו בבירה מול הבנק המרכזי, והפגנות היו גם בשוק של משהד, העיר השנייה בגודלה באירן

צילום: צילום חובבים שהועלה ליוטיוב, עריכה: גדי וינסטוק

הפגנות ועימותים פרצו הבוקר (רביעי) בשתי הערים הגדולות באירן, ברקע הקריסה החדה של המטבע המקומי. עדי ראייה דיווחו כי שוטרים התעמתו עם מפגינים ועם רוכלים בשווקים המרכזיים בטהרן ובמשהד, אחרי שהפגינו נגד מחירי המחייה המאמירים. בטהרן הפגינו אזרחים גם מול הבנק המרכזי, וקראו להתפטרות הממשלה והנגיד.

לפי דיווחים שהתפרסמו בסוכנויות הידיעות הממשלתיות, פקחים של רשויות המס פשטו על השוק המרכזי בטהרן כדי לעצור חלפני כספים, וכדי להחרים דוכנים שפעלו ללא רישיון עסק. זאת, במטרה להשיב את ערכו המדרדר של המטבע לרמתו המקורית. סוכנות הידיעות הרשמית "מהר", אף דיווחה כי השוק נסגר מסיבות ביטחוניות, ללא קשר לירידת ערך המטבע.

הריאל האירני צנח לשפל חדש של כל הזמנים, אוקטובר 2012. רויטרס
בגלל הסנקציות, ערך המטבע האירני צונח מיום ליום/רויטרס

לדברי עדי ראייה בטהרן, השוטרים השתמשו בגז מדמיע כדי לפזר את המפגינים, שקראו קריאות נגד הנשיא מחמוד אחמדינג'ד. לדברי אחד המפגינים, רוכלי השוק "סגרו את השוק מפני שלא ידעו מה עתיד לקרות", נוכח המצב הכלכלי הקשה. במקביל, דווח על הפגנה שפרצה בשוק המרכזי במשהד, העיר השנייה בגודלה באירן, הסמוכה לגבול עם אפגניסטן. בשתי הערים לא דווח על מעצרים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

במערב שואפים להחמיר את העיצומים על המשטר בטהרן

שלשום, דווח כי מטבע הריאל צנח ב-18%, והגיע לשפל חדש מול הדולר. אתמול, על פי דיווחים בתקשורת העולמית, הריאל צנח בעוד 9%. שוויו של דולר אמריקאי אחד הוא כ-37,500 ריאל. בתגובה לירידת ערך המטבע, אמר שר התעשייה והמסחר של אירן, מהדי חזנפארי, כי לארצו "יש ציפיות גבוהות מכך ששירותי הביטחון ישלטו על הסניפים והמקורות של ההפרעה בשוק המטבע". השר צוטט בתקשורת המקומית באומרו כי "ברוקרים בשוק רודפים גם הם את העלייה במחיר, מפני שעבורם זה יהיה רווחי ואף אחד לא יכול לשלוט בהם".

בתחילת השבוע אמרו גורמים דיפלומטים בכירים במערב כי אירופה וארה"ב מתכוונות להחריף את הסנקציות על אירן, כדי למנוע ממנה להתחמש בגרעין וכדי לעכב תקיפה ישראלית. שרי החוץ של האיחוד האירופי צפויים לדון בצעדים אלה בפגישתם בלוקסמבורג ב-15 באוקטובר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully