וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בכיר אירני צבאי ביקר בקהיר לייעץ לממשל מורסי"

ה"טיימס" מדווח כי קאסם סולימאני בא למצרים בהזמנת ממשלתו של נשיא מצרים, כדי לייעץ לאחים המוסלמים כיצד להקים מנגנון מודיעין עצמאי שאינו כפוף לצבא: "זהו מסר לאמריקה"

קאסם סולימאני, מפקד כוח אל-קודס ("כוח ירושלים") של משמרות המהפכה של אירן, ביקר לאחרונה במצרים ונפגש עם בכירים במנגנוני הביטחון בקהיר - כך מדווח ה"טיימס" הבריטי. העיתון, מציין שמדובר ב”מהלומה ליחסיה השבריריים של מצרים עם ארצות-הברית", המעניקה לה סיוע צבאי בגובה של 1.3 מיליארד דולרים מדי שנה. לפי הדיווח, סולימאני בא לקהיר לביקור של יומיים, זמן קצר אחרי חג המולד בסוף חודש דצמבר.

לפי הדיווח, סולימאני הוזמן לקהיר בהזמנת הממשלה ונפגש עם עיסאם אל-חדד, יועצו של הנשיא מוחמד מורסי לענייני חוץ, ועם פקידים נוספים בתנועת ה"אחים המוסלמים". מטרת הביקור הייתה לייעץ לממשלה המצרית כיצד לחזק את מנגנוני הביטחון והמודיעין שלה כך שיהיו עצמאיים, כדי שלא יהיו תלויים באלה של הצבא, הנשלטים על ידי קצינים מעידן מובארק שאינם חולקים את כל המידע עם הממשל החדש.

שר החוץ האירני: "במגעים עם מצרים לתאם ביקור בעזה"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

משמרות המהפכה הם מעין צבא פרטי של המנהיג העליון של אירן, הכפוף אליו ישירות ופועל במקביל לכוחות הצבא הסדיר. כוח אל-קודס הפועל במסגרת משמרות המהפכה משמש כ"זרוע הארוכה" של אירן - יחידת העילית של המשמרות הפועלת מחוץ לגבולות המדינה, ולפי ההערכות היה אחראי לסדרה של פיגועים נגד יעדים ישראליים ויהודים ברחבי העולם, ולסיוע ישיר לאסד ולחיזבאללה.

שני מקורות בתנועת ה"אחים המוסלמים" אישרו את ביקורו של סולימאני במצרים. אחד מהם אמר ל"טיימס" כי הביקור נועד "לשלוח מסר לאמריקה", לפיו מצרים יכולה לקיים ברית עם מי שתרצה. בתמורה לסיוע במצרים, כך דווח, אירן ביקשה "ויתורים" בנושא הסורי, לא נמסר פירוט נוסף. ייתכן שמדובר בבקשה לריכוך הטון הנוקשה שמשמיע הנשיא מורסי בהתבטאויותיו נגד הנשיא אסד.

לראשונה זה 33 שנה: נשיא מצרים נחת בטהרן. רויטרס
מורסי עם אחמדינג'ד בטהרן, בחודש אוגוסט האחרון/רויטרס

הקשרים הדיפלומטיים בין אירן למצרים נותקו בשנת 1979, אחרי שמצרים חתמה על הסכם השלום עם ישראל. לאורך השנה האחרונה נפוצו דיווחים על חידוש הקשרים בין שתי המדינות, שהתחזקו אחרי עלייתו לשלטון של הנשיא מוחמד מורסי וביקורו ההיסטורי בטהרן, אך מצרים ואירן עדיין אינן מקיימות קשרים דיפלומטיים באופן גלוי. בעבר דווח כי משלחות פרלמנטריות מאירן ביקשו לבקר בעזה בשלהי כהונתו של הנשיא חוסני מובארק, אך לא קיבלו היתר להגיע לרצועה דרך מעבר רפיח.

מוחמד מורסי ביקר בטהרן בחודש אוגוסט 2012, ביקור ראשון של נשיא מצרי באירן זה 33 שנה, ונפגש עם הנשיא האירני, מחמוד אחמדינג'ד. בהצהרה שפרסם בתום הפגישה, אמר אחמדינג'ד כי הוא ומורסי הסכימו כי מצרים ואירן מהוות "שותפות אסטרטגיות", אך לא התייחס לאפשרות לשיקום היחסים הדיפלומטיים בין שתי המדינות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully