וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ישראל הזהירה, והעולם מנע מאסד שימוש בנשק כימי"

ה"ניו יורק טיימס" מדווח כי לפני כמה שבועות, בכירים בישראל העבירו לפנטגון מידע מודיעני בהול לפיו צבא סוריה עומד להתחמש בנשק הקטלני. "שיתוף פעולה נדיר" סיכל את האיום

מקורות צבאיים בכירים ביותר בישראל פנו לארצות הברית בסוף חודש נובמבר, ודנו עם עמיתים בפנטגון במידע מודיעיני, שהעלה כי סוריה עושה הכנות סופיות לשימוש בנשק כימי - כך חושף היום (שלישי) ה"ניו יורק טיימס".

לפי הדיווח, המידע הועבר לארה"ב בהתבסס על תצלומי לוויין, והעלה כי חיילים סורים בשני אתרי אחסון ערבבו כימיקלים - ככל הנראה כדי ליצור גז סארין - והטעינו אותו לפצצות במשקל 500 ליברות שניתן להשליכן ממטוסים. העיתון מדווח כי תוך כמה שעות מהעברת הדיווח לארה"ב, הנשיא ברק אובמה כבר תודרך לגביו, ולבכירים בממשל נמסר כי אסד מסוגל להורות לחייליו להשתמש בפצצות תוך שעתיים בלבד, מרווח זמן שלא מאפשר תגובה מהירה מספיק.

מהם הסיכויים לשימוש בנשק כימי בסוריה? פרשנות

חיילים מצבא גרמניה מתאמנים בהפעלת סוללות פטריוט שיועברו לטורקיה להגנה מפני טילים שישוגרו מסוריה. דצמבר 2012. טורקיה
סוריה
פטריוט, רויטרס
טילי פטריוט בדרכם לטורקיה להגנה מפני הנשק הכימי של אסד/רויטרס, טורקיה סוריה פטריוט

ה"ניו יורק טיימס" מתאר כי לאחר שהמידע הועבר לארה"ב, התרחש "שיתוף פעולה בינלאומי ויוצא-דופן" בין וושינגטון למדינות ערב, לרוסיה ולסין", שכמוהו לא היה קודם לכן.

שר ההגנה פנטה: הסכנה הגרועה ביותר חלפה

לפי הדיווח, בנוסף על אזהרה פומבית שנתן אובמה למשטר אסד, הועברו לנשיא הסורי ולקציניו גם מסרים נוקבים פרטיים מצד רוסיה, מעירק, מטורקיה וככל הנראה גם מירדן, שהצליחו לעצור את תהליך הכנת הפצצות לשימוש. מקור בכיר במשרד ההגנה אמר לעיתון: "אני חושב שהרוסים הבינו שזה יהיה הדבר שיוכל לגרום לנו להתערב במלחמה". שבוע לאחר מכן, מזכיר העיתון, אמר שר ההגנה, לאון פנטה, כי נחלש האיום מפני שימוש בנשק כימי בסוריה.

הדיווח ב"ניו יורק טיימס" מתלווה לדיווח שהתפרסם בתחילת חודש דצמבר בבלוג Wired, לפיו צבא סוריה החל בפעולות להכנת גז סארין, גז עצבים המורכב משני חומרים בשם איזופרופנול ומטילפוספוניל, המאוחסנים בנפרד כדי לצמצם את האפשרות לתאונות עבודה. לפי הדיווח ההוא, גורמי מודיעין בארה"ב איתרו שינוי במדיניות של הסורים, שהחלו להרכיב בין החומרים. מקור אמריקני אנונימי שהתראיין לאתר אמר בשעתו כי את גז העצבים הסורי ניתן להטעין בפצצות, ובהינתן פקודה - להשליך ממטוסים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully