וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אם ייעשה שימוש בנשק כימי, זה לא יגיע מאסד

יוסי מלמן

25.12.2012 / 12:30

בעולם מתכוננים לתרחישי שימוש בנשק כימי בסוריה, בהם כאלו שמערבים את חיזבאללה, המורדים ואפילו את הצבא. אסד, כולם מסכימים, הוא הגורם האחרון שיש לדאוג לגביו. פרשנות

צילום: סרטון חובבים שהועלה לרשת, עריכה: גדי וינסטוק

אל-אחדר איברהימי, הדיפלומט האלג'ירי המשמש שליח מיוחד של האו"ם והליגה הערבית לפתרון המשבר בסוריה, ימשיך היום (שלישי) בשיחותיו בדמשק ואולי יטוס בהמשך השבוע למוסקבה. עם זאת, מקורות רוסים, אמריקנים ומערב אירופאים הביעו פסימיות רבה באשר לסיכויים שאיברהימי, שנפגש אתמול עם הנשיא בשאר אסד, ישיג הסדר שיסיים את מלחמת האזרחים העקובה מדם שגבתה כבר למעלה מ-40 אלף קורבנות.

לפי אותם מקורות, שדבריהם תואמים גם את ההערכות בישראל, הסיכויים להמשך הקזת הדם ואף להסלמה בקרבות ללא הכרעה באופק, עולים על הסיכויים שאסד יסכים לפשרה שתכליתה לנשלו בהדרגה מהשלטון ולגרום לו ולנאמניו לעזוב את סוריה.

עשן מיתמר מעל בסיס צבאי בתל שין בסוריה, 15 דצמבר 2012. AP
סיכוי נמוך לפשרה עם אסד. עשן מיתמר מעל בסיס צבאי בסוריה/AP

האפשרות שהקרבות יואצו ויתרחבו מובילה את ממשלת רוסיה להכין כוחות מודיעין וצבא מיוחדים, למבצע חילוצם של מאות הרוסים הממשיכים להיות מועסקים בסוריה. כוחות אלה הם שפינו בזמנו את הרוסים מעירק, בעקבות פלישת צבא ארצות הברית למדינה ב-2003. ה"גרדיאן" הלונדוני דיווח אתמול כי עם המומחים הרוסים בסוריה נמנים גם יועצים מיוחדים למערך הנ"מ הסורי. טרם ניתנה פקודת הפינוי, אך לפי מקורות ברוסיה היא קרובה להינתן יותר מתמיד. ברור עתה כי אפילו הממשל הרוסי של הנשיא ולדימיר פוטין, שעד לאחרונה תמך במשטר אסד והאמין כי יוכל להיאחז בשלטון, איבד כל תקווה וסבור כי גורלו של השליט העלאווי נחרץ.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

השימוש בטילי סקאד מבשר רעות

על רקע זה, הסכנה הגדולה ביותר בצד המשך הרג האזרחים, היא של שימוש בכלי נשק בלתי קונבנציונליים. לסוריה יש את מלאי הנשק הכימי הגדול ביותר במזרח התיכון ואחד הגדולים בעולם – ובו כל סוגי הגזים הידועים. ההצטיידות הסורית בנשק כימי בעיקר בעזרת מומחים סובייטים וצפון קוריאנים, נועדה בראש וראשונה להוות איזון אסטרטגי מול עליונותה הצבאית של ישראל, שלפי פרסומים זרים מצוי ברשותה גם נשק גרעיני. הנשק הכימי מכונה גם "הנשק הגרעיני של העניים".

לפי שעה אין שום אישוש לטענות שהפיצו הבוקר גורמי האופוזיציה בסוריה, לפיהן תועדו כבר למעלה מ-18 מקרי שימוש בנשק כימי מצד המשטר. מקורות ממשלתיים בישראל, בארצות הברית ובמערב אירופה עדיין דבקים בהערכה כי הוראה של הנשיא אסד להשתמש בנשק הכימי נגד המורדים, כמוה כ"צעד של התאבדות" מצדו שלמעשה יחרוץ סופית את גורלו.

עם זאת, בכל התרחישים שמשורטטים בקריה בתל אביב, בפנטגון בוושינגטון, בבירות מערב אירופה ובקרמלין במוסקבה, לוקחים בחשבון את האפשרות, גם אם סבירותה נמוכה, שאסד או מי מבכירי המשטר יורה להשתמש בנשק הכימי בבחינת אקט אחרון של ייאוש שכמוהו כ"תמות נפשי עם פלישתים". הד לאפשרות קלושה זו, ניתן לראות בשימוש שהחל צבאו של אסד לעשות בטילי הסקאד שהוא משגר לעבר כוחות המורדים. "מי היה מאמין לפני כמה חודשים, שצבאו של אסד ישגר טילי סקאד נגד בני עמו - והנה זה קורה", אמר מקור מערבי לוואלה! חדשות, "כך שצריך לקחת בחשבון גם את תרחיש המקרה הגרוע ביותר, גם אם הסיכויים לכך קלושים".

מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה ונשיא סוריה בשאר אסד בביקור רשמי בדמשק, פברואר 2010. רויטרס
סבירות נמוכה ביותר לאפשרות שחיזבאללה יתחמש בנשק כימי סורי. אסד ונסראללה/רויטרס

ישנם גם תתי תרחישים אחרים. אחד מהם עוסק בחשש שאסד יאבד את השליטה והפיקוד המרכזיים על כוחותיו, וקצינים בשטח יפעלו עצמאית ואולי אפילו ישתמשו בנשק הכימי בניגוד להוראותיו.

תרחיש אחר המעורר חשש משמעותי לא פחות, הוא שמיליציה קיצונית או כנופיה, המונהגת בידי מפקד חסר אחריות ותבונה, מקרב כוחות האופוזיציה – לדוגמא ארגון ג'יאהד המחזיק בתפיסה דומה לשל ארגון אל-קאעדה – ישתלט על בסיס צבאי או מחסן שבו מאוחסן נשק כימי ויעשה בו שימוש נגד צבאו של אסד או לחילופין כמעשה פרובוקציה נגד אוכלוסייה אזרחית. "בתוהו ובוהו שמתגבר בסוריה, יש לשקול ברצינות כל תרחיש, גם הבלתי סביר ביותר" הדגיש המקור.

תרחיש נוסף המעורר דאגה במיוחד בישראל, הוא שהנשק הכימי יגיע לידי חיזבאללה. נכון שלכאורה הארגון יכול היה לקבל נשק כימי מהמלאי המצוי באירן, אך גם משטר האייתוללות מבין כי הוא יחצה את כל הקווים אם יעשה כדבר הזה, אשר יעורר עליו את זעם העולם אף יותר. לכן, אם אירן אכן רוצה בכך, נוח יותר עבורה להניח לחיזבאללה להתחמש בנשק כימי מהמחסנים הסוריים, ולהימנע מטביעות אצבע מיותרות של השלטון בטהרן. גם כאן הסבירות לכך היא נמוכה ביותר, ואין שום ראיות לכך שלחיזבאללה יש כוונה להצטייד בנשק כימי בכלל.

למרות זאת, בישראל ובארצות הברית נערכים זה חודשים מבחינה מודיעינית וצבאית לכל אפשרות, כולל שימוש בכוח צבאי. אם יהיה צורך בהפעלת כוח צבאי, כדי למנוע מצב בו הנשק הכימי יצא מכלל שליטה, זה יעשה בעיקר באמצעות חיל האוויר ככל שהדברים נוגעים לישראל – לצד שימוש בכוחות מיוחדים ובחיל האוויר על ידי ארצות הברית.

לפי פרסומים זרים, כבר עתה פועלים בסוריה או באזורי הגבול שלה עם תורכיה וירדן קציני מודיעין וכוחות מיוחדים, לצד פעילות של מודיעין אווירי ולוויינים, שכל תכליתם היא לאתר סמנים לשינוי במצבו של הנשק הכימי הסורי ולהיות עם "האצבע על הדופק" בניסיון לוודא שהנשק מאובטח.

אם צריך להסתכן בהערכה, רוב המקורות סבורים כי לא יעשה שימוש בנשק כימי במלחמת האזרחים הסורית, יהיו מהלכיה ותוצאותיה אשר יהיו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully