וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המורדים בסוריה: "לפחות 18 מקרי שימוש בנשק כימי"

ניר יהב

25.12.2012 / 9:26

דובר הצבא הסורי החופשי סיפר ל-"א-שרק אל-אווסט" כי בפעמים הללו נעשה שימוש בחומרים "שגרמו לפריחות ולחנק". בתוך כך, דיווחו המורדים: מפקד המשטרה הצבאית ערק לשורותינו

צילום: סרטון חובבים שהועלה לרשת, עריכה: גדי וינסטוק

יממה לאחר הדיווחים על שימוש בגז רעיל על ידי כוחות המשטר הסורי, טוענת האופוזיציה הסורית כי זו לא הפעם הראשונה שבה אנשיו של הנשיא בשאר אסד עושים בו שימוש: "האופוזיציה תיעדה 18 פעמים שבהן המשטר עשה שימוש בנשק כימי בפרברי דמשק, פרברי אידליב, חומס ופרברי חמה", אמר הבוקר (שלישי) דובר הצבא הסורי החופשי, לואיי מקדאד, ליומון הלונדוני "א-שרק אל-אווסט".

לדבריו, ב-18 הפעמים הללו נעשה לראשונה שימוש בגזים הללו. "זה סוג חדש של גזים רעילים שלא ידענו שהם קיימים בארסנל הכימי של המשטר הסורי. על כן ניתן להעריך כי המשטר השיג אותם בזמן האחרון", אמר, "המשטר עשה בהם שימוש באמצעות ריסוס. הגזים הללו גרמו להופעת פריחות על העור ולחנק אצל מי ששאף אותם".

האופוזיציה צוטטה עוד באמרה כי המשטר ירה רימונים עם גז רעיל לעבר שכונת חאלדיה בעיר חומס שגרם לקוצר נשימה, בעיות בעיניים ובעצבים. "הרופאים לא הצליחו עד כה לגלות באיזה גז מדובר", הוסיפה. לפי כמה הערכות, בחלק מן האזורים הוטלו פצצות שהכילו בין השאר גם את גז העצבים סארין שעלול לגרום לחנק, עיוורון ושיתוק.

"המפקד שערק מוסר למורדים מידע רב-ערך"

במקביל, דיווחו היום גורמי אופוזיציה סוריים כי מפקד המשטרה הצבאית של סוריה, הגנרל עבד אל-עזיז שלאל, ערק לשורות המורדים. שלאל, הנושא דרגת "ליוא" - המקבילה לאלוף בצה"ל - הוא הגורם הביטחוני הסורי בעל הדרגה הגבוהה ביותר שעורק לשורות המורדים מאז תחילת ההתקוממות בסוריה לפני 21 חודשים. לא נמסר היכן נמצא כעת שלאל וכיצד בוצע הליך עריקתו לשורות המורדים.

חיילי "הצבא הסורי החופשי" בדרכם מחלב לדמשק. אוקטובר 2012. רויטרס
שלאל נמצא בקשר עם המורדים בדמשק. חיילי הצבא הסורי החופשי/רויטרס

לטענת גורמי האופוזיציה הסורית, שלאל נמצא בקשר עם המורדים בדמשק זה זמן רב. לטענתם, ברשותו נמצאה "כמות אדירה של מידע רב-ערך" על תנועותיהם של ראשי המשטר הסורי וכן על בתי הכלא במדינה - שכן לאחרונה, בנוסף לתפקידו כמפקד המשטרה הצבאית, קיבל את האחריות על מספר בתי כלא כגון סידנאיא ותדמר. בתפקידו זה החליף שלאל את שר הפנים מוחמד שעאר, המאושפז בביירות לאחר שנפצע קשה בפיצוץ במשרדו לפני כשבועיים.

עד כה לא ברור מה מצבו של שר הפנים. לפי כמה דיווחים מהתקשורת הערבית, במהלך הפיצוץ שאירע במשרדו הוא איבד את אחת מידיו. עם זאת, גורמים בלבנון הכחישו את הדיווח וטענו כי מצבו משתפר, וכי יצא מיחידת הטיפול הנמרץ ועבר למחלקה רגילה בבית החולים. שעאר נפצע גם בפיגוע הגדול שאירע לפני כחצי שנה בדמשק, אשר במהלכו נהרגה הצמרת הביטחונית של סוריה, ובכללה שר ההגנה, גיסו של הנשיא בשאר אסד ושר ההגנה לשעבר.

בתחילת החודש דיווחו כלי תקשורת ערביים כי דובר משרד החוץ הסורי, ג'יהאד מקדיסי, ערק לשורות המורדים ונמלט לאחת ממדינות המערב. עם זאת, עד כה לא ברור מה עלה בגורלו והיכן הוא נמצא, שכן הוא עדיין לא הופיע בפומבי ואישר כי אכן ערק לשורות המורדים. רשת אל-ערביה העלתה הלילה השערה כי ייתכן ועריקתו נכשלה ובמהלך הדרך הוא נחטף בלבנון והוסגר חזרה לדמשק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully