וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה לאסד: "אם תשתמש בנשק כימי - תישא בתוצאות"

ניר יהב

3.12.2012 / 23:57

מהבית הלבן נמסר כי ארה"ב מוכנה לתרחיש של תקיפה בסוריה. בנוסף, האו"ם הודיע כי יפנה את עובדיו הלא חיוניים מהמדינה בשל הקרבות. דיווח: "המשטר הכין את גז העצבים לשימוש"

צילום: רויטרס, סרטון שהועלה לרשת, עריכה: מיכאל ברגמן, קריינות: לירון בארי

הנשיא בשאר אסד בדרך למטה? על רקע הדיווחים על הזזת הנשק הכימי בסוריה, הזהיר נשיא ארצות הברית ברק אובמה הערב (שני) את נשיא סוריה, בשאר אסד מפני שימוש בנשק כימי נגד כוחות האופוזיציה הנלחמים נגדו מאז מרץ אשתקד במלחמת האזרחים במדינה והבהיר כי שימוש שכזה הוא לחלוטין בלתי מקובל, "ואילו תעשה את הטעות הטרגית של שימוש בנשק, יהיו לכך השלכות ותיחשב אחראי לכך".

בבית הלבן הודו מוקדם יותר כי חששותיה של ארצות הברית באשר לעתיד הנשק "התגברו" לאחרונה. כמו כן, על אף שבהודעה סירב דובר הבית הלבן ג'יי קרני להסגיר האם ארה"ב תתערב בקרוב בעימותים בסוריה, הוא אישר כי הממשל עובד על "תכנית מגירה" לתרחיש בו תחליט לתקוף. בתגובה, אמר הערב משרד החוץ הסורי בהצהרה טלוויזיונית כי סוריה לא הייתה משתמשת בנשק כימי, אם היה לה כזה, כנגד אזרחיה.

בתוך כך, המגזין "וויירד" דיווח על התפתחות מדאיגה במיוחד בסוגיית הנשק הכימי הסורי. גורם אמריקני המעורה בנושא סיפר למגזין כי המשטר החל להרכיב יחד את שני החומרים מהם עשוי גז העצבים הקטלני סארין, ובכך להכינו לשימוש מיידי. לרוב החומר המסוכן מוחזק כשני מרכיבים בנפרד, הן מסיבות בטיחותיות והן משום שבמצבו המוכן הוא יכול להישמר רק לתקופה של שבועות עד חודשים לכל היותר. מכאן עולה שאם הדיווח נכון, הרי שאסד מתכנן להשתמש בנשק כבר בעתיד הקרוב. עם זאת, מדובר בדיווח בודד שטרם אומת על ידי אף מקור רשמי.

האופוזיציה הסורית חושפת: כאן נמצא הנשק הכימי של אסד. יוטיוב, תמונות גולשים
תיעוד האופוזיציה הסורית של מאגרי הנשק הכימי של אסד/תמונות גולשים, יוטיוב

בתוך כך, 21 חודשים חלפו מאז פרוץ מלחמת האזרחים בסוריה, והסימנים כי משטרו של אסד קרוב לקצו מתרבים; על רקע הדיווחים על קרבות קשים בדמשק ובערים נוספות במדינה, הודיע היום האו"ם כי הוא מפנה את כל עובדיו הבלתי חיוניים מסוריה מחשש לחייהם. כמו כן, אסר על העובדים שנשארו במדינה לצאת מהבירה דמשק. הודעה זו מתווספת לביטולן של טיסות רבות לסוריה בימים האחרונים, בשל הקרבות העזים באזור נמלי התעופה בדמשק ובחלב. על פי דיווחי האופוזיציה, במהלך היום נהרגו במדינה 90 בני אדם, ואתמול נהרגו במדינה 120 בני אדם.

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה

מזכ"ל הליגה הערבית: "אסד עשוי ליפול בכל עת"

במקביל, במשטר אסד מתמודדים עם עריקה של גורם בכיר נוסף – הפעם דובר משרד החוץ לשעבר, ג'יהאד מקדיסי. הדיווח על עריקתו של ג'יהאד מקדיסי אושר במהלך היום על ידי גורם דיפלומטי בסוריה. "כל מה שאני יכול לומר כרגע זה שהוא כבר לא בסוריה", אמר הגורם לסוכנות רויטרס. כמה שעות קודם לכן דווח כי מקדיסי פוטר מתפקידו במשטר בשל מתן הצהרות שאינן תואמות את עמדת הממשל. ייתכן שהוא נאלץ לערוק מחשש שהמשטר ינסה להשתיקו, או מחשש שייפול לידי המורדים.

במקביל, מזכ"ל הליגה הערבית, נביל אל-ערבי, ציין כי כל הסימנים מצביעים על מפלתו הקרובה של אסד. "המשטר הסורי עשוי ליפול בכל עת", העריך אל-ערבי בראיון לסוכנות הידיעות הצרפתית, "העובדות מראות בבירור כי האופוזיציה הסורית צוברת כוח, הן מבחינה פוליטית והן מבחינה צבאית".

בניין שנהרס מהפגזות חיל האוויר הסורי בפרברי דמשק, דצמבר 2012. רויטרס
הריסות בדמשק, השבוע/רויטרס

הודעתו של אל-ערבי נשמעת על רקע החיכוכים בזירה הבינלאומית באשר לשאלת ההתערבות בסוריה. נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, אשר נפגש היום באיסטנבול עם ראש ממשלת טורקיה רג'פ טייפ ארדואן, ציין כי שתי המדינות לא רואות עין בעין באשר לסוגייה הסורית. "נכון לעכשיו המדינות לא יכולות להגיע לגישה משותפת לגבי הנושא, אבל אנחנו מעריכים את המצב באופן דומה", אמר פוטין במסיבת עיתונאים.

מוקדם יותר היום דיווח המגזין "אטלנטיק" כי ישראל הציגה בפני ממשלת ירדן תוכנית לתקיפת מאגרי הנשק הכימי בסוריה". לפי הדיווח, משרד ראש הממשלה בנימין נתניהו שיגר בחודשיים האחרונים בשני מועדים אנשי מוסד לבירת ירדן עמאן, שהעבירו מסרים לפיהם ישראל מעוניינת לפגוע באתרי הנשק הכימי, ולמנוע אפשרות שכוחות אסד או כוחות האופוזיציה בסוריה יעשו בהם שימוש או יעבירו אותם ממקום למקום. "הישראלים רצו להפציץ מיד, אבל נאמר להם כי מנקודת המבט הירדנית זה לא העיתוי הנכון", טען גורם מודיעיני בדיווח שהעביר העיתונאי האמריקאי ג'פרי גולדברג.

ראש ממשלת טורקיה רג'פ טייפ ארדואן ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין באיסטנבול, דצמבר 2012. AP
לא רואים עין בעין. פוטין וארדואן, היום/AP

ישראל אינה זקוקה כמובן לאישור ירדני על מנת לתקוף בסוריה, אך לפי הדיווח, בירושלים מודאגים מהשלכות של תקיפה כזו על ירדן ולכן ביקשה ישראל לתאם עם המלך עבדאללה את המהלך. "הירדנים צריכים להיות מאוד זהירים ולא להרגיז את משטר אסד, והם מניחים שאם תהיה תקיפה ישראלית - הסורים יחשדו בשותפות ירדנית". עוד נמסר בדיווח כי מזל"טים ישראליים מסיירים בשמי גבול ירדן-סוריה, וכן מפקחים על התנועות באתרי הנשק החשודים כמאחסנים נשק כימי בסוריה.

(עדכון ראשון - 20:23)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully