וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה: הרפובליקנים יהיו אשמים בנפילה מ"המצוק"

הנשיא תקף מחוקקים בקונגרס ש"מגנים על העשירים". סנאטור רפובליקני הודה: "הנשיא ניצח" ורמז שתיתכן פשרה של הרגע האחרון. בעניין אחר, הגן אובמה על המועמד לתפקיד שר ההגנה

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, מזהיר כי שוקי הכלכלה יפגעו באופן חמור אם המחוקקים הרפובליקנים בוושינגטון לא ישכילו להגיע לפשרה לפני יום שלישי, כדי למנוע נפילה מה"מצוק הפיסקלי" - מהלך אוטומטי של העלאת מסים שתלווה בקיצוצים רוחביים בתקציב, שעלול לגרום למיתון עמוק במשק האמריקני. ללא עסקה שתושג ברגע האחרון בין שתי המפלגות, מרבית האמריקנים ישלמו, החל מ-1 בינואר 2013, מסים גבוהים בהרבה.

בריאיון שהעניק הבוקר (ראשון) לתכנית "פגוש את העיתונות" ברשת אן-בי-סי אמר אובמה כי הרפובליקנים בקונגרס "מתקשים לומר 'כן' (...) משום שהחשיבות הראשונה במעלה עבורם היא להבטיח את הקלות המס לעשירים". בעניין ה"מצוק הפיסקלי", העריך אובמה כי ניתן להגיע להסכם ב-48 השעות הקרובות. לדבריו, הן הדמוקרטים והם הרפובליקנים שואפים שלא להעלות את המסים למשפחות ממעמד הביניים. "זה משהו שכולנו מסכימים לגביו, ואם נוכל לעשות את זה, נפתור חלק גדול מה'מצוק' ונימנע מההשלכות הגרועות ביותר שלו", הבהיר.

ארה"ב באמת עומדת לצנוח מהמצוק הפיסקלי? פרשנות

נשיא ארה"ב ברק אובמה וסגנו ג'ו ביידן בבית הלבן בוושינגטון. דצמבר 2012. Alex Wong, GettyImages
מטיל את האשמה על הרפובליקנים. ברק אובמה/GettyImages, Alex Wong

בסוף השבוע נפגש אובמה עם יו"ר בית הנבחרים, הרפובליקני ג'ון ביינר, ועם ראשי הסנאט משתי המפלגות, לפגישה ארוכה שהסתיימה שוב ללא הסכם, אחרי שהצעת הפשרה של ביינר נדחתה על ידי החברי הקיצוניים במפלגה הרפובליקנית. הבוקר, תיאר אובמה בראיון מה עלול לקרות אם המגעים בין הדמוקרטים לרפובליקנים יכשלו סופית. "אם הרפובליקנים יחליטו להתנגד להצעת הפשרה, והמסים על מעמד הביניים אכן יעלו ב-1 בינואר, הדמוקרטים יניחו הצעה להורדת המסים בחזרה כבר ב-4 בינואר, עם פתיחת מושב הקונגרס", התחייב.

הסנאטור הרפובליקני לינדזי גראהם אמר בתגובה כי יש "סיכוי טוב מאוד" להשגת הסכם פשרה מסוים ב-48 השעות הקרובות עם המפלגה הדמוקרטית. בריאיון לרשת פוקס, אמר גארהם כי "צריך להוריד את הכובע בפני הנשיא ברק אובמה, משום הוא ניצח". לדבריו, "האנשים לא רוצים ליפול מ'המצוק הפיסקלי' במידה שאפשר יהיה להימנע מכך". עם זאת, הסנאטור הרפובליקני סייג ואמר כי אסור שכל פשרה שהיה תשפיע על גובה תקרת החוב הלאומי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
ג'ון ביינר, חבר המפלגה הרפובליקנית ויו"ר בית הנבחרים של ארצות הברית. יוני 2012. Chip Somodevilla, GettyImages
לא הצליח לשכנע את מפלגתו להתפשר. יו"ר בית הנבחרים, ג'ון ביינר/GettyImages, Chip Somodevilla

במקביל, הגן אובמה בראיון על הסנאטור הרפובליקני לשעבר צ'אק הייגל, שנחשב למועמד המוביל להתמנות לתפקיד שר ההגנה, ושנתון לביקורת בשל אמירות שנויות במחלוקת מעברו, בין היתר בגנות השדולות הפרו-ישראליות הפועלות בוושינגטון. "שירתתי איתו ואני מכיר אותו. הוא פטריוט. הוא אדם שעשה עבודה יוצאת-דופן בסנאט ושירת בגבורה את המדינה בוויאטנם". אובמה ציין כי הייגל התנצל לאחרונה על דברים שאמר בגנות שגריר הומוסקסואל, והוסיף: "זו עדות לשינוי חיובי שהתחולל בעשור האחרון בגישה לגבי הומואים ולסביות שמשרתים את ארצנו. זו מגמה שאני גאה מאוד שהובלתי". אובמה לא אמר בראיון כי בחר רשמית בהייגל כמחליפו של השר הפורש לאון פנטה.

אובמה: מסופק אם צריך עוד רובים בבתי הספר

בעניין אחר, התייחס אובמה בפקפוק ליוזמה שהציע איגוד הרובאים הלאומי (NRA) למלחמה באלימות, לפיה יש להציב שוטר חמוש בכל בית ספר בארצות הברית. "איני הולך לשפוט מראש את ההמלצות שניתנו לי, אבל אני מסופק אם התשובה היחידה למצב היא להכניס עוד רובים לבתי הספר", אמר אובמה. "אני חושב שמרבית האמריקנים מסופקים שכך, איכשהו, תיפתר הבעיה שלנו". אובמה אמר כי הצוות שבראשו עומד סגן הנשיא, ג'ו ביידן, מקדם בימים אלה הצעות חוק חדשות לפיקוח על כלי הנשק, ובכוונתו לבחון אותן בקרוב. "זה לא משהו שאני עומד לדחות", אמר.

בהתייחסו לפיגוע בקונסוליה בבנגזי, אמר אובמה בראיון כי למודיעין האמריקני יש "כיווני חקירה טובים מאוד". לדבריו, "לא נוכל להעמיד פנים שזו לא הייתה בעיה. זו הייתה בעיה עצומה, ובכוונתו ליישם כל אחת מההמלצות שהונחו לפנינו". אובמה אמר כי האף-בי-איי שלח חוקרים ללוב פעמים רבות במסגרת החקירה המתמשכת, וכי אין באפשרותו להרחיב בנושא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully