וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דאגה בישראל: שר ההגנה המיועד בארה"ב נגד סנקציות

טל שלו

18.12.2012 / 17:55

צ'אק הייגל, שצפוי להתמנות לשר ההגנה של ארה"ב, ידוע כמתנגד נחרץ לסנקציות על מדינות סוררות כגון צפון קוריאה, אירן וסוריה. לדבריו, "על ארה"ב להכיר באירן ככוח לגיטימי"

בשורות רעות לראש הממשלה נתניהו? הלובי היהודי האמריקאי מתנגד נחרצות למינויו של הסנאטור צ?אק הייגל לתפקיד שר ההגנה הבא בממשל אובמה בשל התבטאויות אנטי ישראליות. לצד זאת, בירושלים יש סיבה נוספת לדאגה - שכן הייגל הוא מתנגד היסטורי למדיניות הסנקציות, אשר קרא בעבר שוב ושוב לניהול מגעים דיפלומטיים עם מדינות "סוררות" כמו אירן, צפון קוריאה, סוריה ולוב.

בעוד ראש הממשלה עסוק בשנים האחרונות בגיוס תמיכת ארה"ב והעולם להטלת סנקציות חסרות תקדים על המשטר האירני - אם וכאשר הייגל ימונה, עשויות לצוץ מהמורות בין ירושלים וושינגטון באחת השאלות הרגישות ביותר ביחסים ביניהן.

אובמה טרם הודיע רשמית על איוש משרות הקבינט בכהונתו השנייה, אך הכוונה למנות את הייגל, סנאטור רפובליקני לשעבר מנברסקה שנחשב כעת למועמד מוביל, מושכת ביקורת חריפה בימים האחרונים על רקע שורת התבטאויות מצדו נגד ישראל והלובי היהודי בארה"ב. "מינוי הייגל יהיה סטירת לחי בפניו של כל אמריקאי שדואג לביטחון ישראל", אמר אתמול ראש הקואליציה היהודית הרפובליקנית, מאט ברוקס.

שר הביטחון אהוד ברק ושר ההגנה האמריקאי  לאון פנטה בסיור בכיפת ברזל , אשקלון, יולי 2012. דייב בוימוביץ'
"ישראל בהחלט תצטרך לעבוד קשה יותר בשביל גיבוי ותמיכה". ברק והשר המכהן פנטה/דייב בוימוביץ'

ארגונים יהודיים התריעו בפני אובמה על התבטאויותיו של הייגל והביעו חשש מעמדותיו בנושאי אירן וההתנחלויות, וגם בירושלים מבינים שאם הייגל ימונה, החיים יהיו פחות פשוטים. "המינוי של הייגל רע מאוד לאיפא"ק, כי הוא הבהיר בבירור בעבר מה הוא חושב על ההשפעה שלהם בוושינגטון. אבל, מבחינת ממשלת ישראל - זה בהחלט אומר שהם יצטרכו לעבוד קשה יותר בשביל גיבוי ותמיכה. לישראל יהיה קשה יותר לקבל הבנה אוטומטית למעשיה", אמר לוואלה! חדשות גורם מדיני בכיר. כמו כן, הדגיש כי במקביל למינויו של הייגל, גם מינויו האפשרי של ג'ון קרי - מתנגד נחרץ למדיניות ההתנחלויות - לתפקיד מזכיר המדינה, צפוי להקשות על היחסים עם ממשלת ישראל.

"דיפלומטיה אינה פייסנות"

בשאלת הסנקציות, הייגל מחזיק בעמדה ברורה וכוללת. יש לו היסטוריה של התנגדות פומבית להטלת סנקציות, המתבטאת בהצבעות בקונגרס נגד צעדי ענישה ועיצומים על אירן, צפון קוריאה, סוריה, לוב וקובה. במעשיו, הביע הייגל תמיכה ברורה בניהול מגעים דיפלומטיים עם המשטרים הסוררים הללו.

"דיפלומטיה אינה פייסנות. מדינות גדולות מקיימות מגעים. אומות חזקות חייבות לשחק את תפקיד המבוגר האחראי בקהילה הבינלאומית. כל דבר פחות יביא לעימות עולמי הרסני וחסר תועלת", אמר בנאום במכון ברוקינגס ב-2008. לפי דיווח של העיתונאי ג'וש רוגין ב"פוריין פוליסי", כבר ב-2001 אמר הייגל שהסנקציות על אירן ולוב אינן יעילות. ב-2007 קרא לארה?ב לפתוח נציגות אמריקאית בטהרן, ובספר שפירסם ב-2008 כתב כי "סירובה של אמריקה להכיר במעמדה של אירן ככוח לגיטימי לא יגביל את השפעתה של אירן, אלא יגביר אותה".

הייגל התנגד גם למדיניות אמברגו הסחר של ארה"ב על קובה, ולהטלת סנקציות על צפון קוריאה. "הדבר האחרון שאנחנו צריכים לעשות הוא לנסות לבודד את צפון קוריאה. הם מאוד מסוכנים ובלתי צפויים, ויש להם דפוס התנהגות היסטורי לא יציב. זה לא חדשות טובות עבור אף אחד, אז אני חושב שעדיף להדחיק את הרגשות ולהמשיך לעבוד על ערוצים פתוחים", אמר ב-2003. במקביל, תמך באופן עקבי בקיום מגעים עם סוריה - הן עם בשאר אסד והן עם אביו חאפז, וב-2008 כתב יחד עם ג?ון קרי (המועמד לתפקיד מזכיר המדינה של אובמה) מאמר בוול סטריט ג'ורנל בו קרא להידברות עם סוריה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully