וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב במרוץ נגד הזמן: יומיים לנפילה מהמצוק הפיסקלי

30.12.2012 / 0:01

הדמוקרטים והרפובליקנים מנהלים משא ומתן מרתוני במטרה להגיע להבנות לפני סוף השנה, ובכך למנוע את העלאת המסים האוטומטית והקיצוצים החדים שעלולים לדרדר את ארה"ב למיתון

יומיים בלבד לפני כניסתם לתוקף של קיצוצים חסרי תקדים בהוצאות הממשל האמריקאי, לצד פקיעת תוקפן של הקלות מס שהונהגו בתקופת כהונתו של הנשיא ג'ורג' בוש הבן, נציגי הדמוקרטים והרפובליקנים מנהלים הלילה (ראשון) מרתון פגישות כדי להגיע להבנות ביניהם שימנעו מהכלכלה האמריקאית, ואיתה כלכלת העולם, ליפול מה"מצוק הפיסקלי" בגובה 600 מיליארד דולרים. עוזריהם של מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט, הארי ריד, ומנהיג המיעוט הרפובליקני בסנאט, מיטש מקונל, מנהלים דיונים בנושאים השנויים במחלוקת בין שני הצדדים, המונעים הגעה להסכמה.

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, התריע כי אם עד 31 בדצמבר לא תושג הכרעה בנושא העלאת המסים המתוכננת, בגובה כחצי טריליון דולרים, הוא יבקש מריד לקיים הצבעה מזורזת על תכניתו שתמנע את העלאת המסים על הכנסה של עד 250 אלף דולרים. "זה המינימום שאנו יכולים לעשות. הזמן לפעולה מיידית כבר כאן", אמר אובמה. אנליסטים הזהירו כי המצוק הפיסקלי - שכולל שילוב בין העלאת מסים אגרסיבית לבין קיצוץ דרמטי בהוצאות הממשל - יכניס את הכלכלה של ארצות הברית לסחרור שיוביל להאטה בהתפתחותה, ואף לקשיים ביציאה מהמשבר שפוקד אותה מאז 2008.

ברק אובמה מדבר על המצוק הפיסקלי בבית הלבן, 29 דצמבר 2012. רויטרס
"לא טוב עבור הכלכלה". נשיא ארצות הברית, ברק אובמה/רויטרס

בשידור הרדיו השבועי של הנשיא, הזהיר אובמה כי "אנו נמצאים בשלב שבו, תוך יומיים בלבד, החוק האמריקאי יקבע כי שיעורי המס של האזרח האמריקני עומדים לעלות. כל תקבול שיגיע לאזרח יהיה מעתה קטן יותר וזה דבר לא טוב עבור הכלכלה שלנו", הסביר אובמה. עם זאת, הנשיא האמריקני ניסה לשדר ביטחון כי המגעים בין הצדדים יישאו פרי, ואמר כי הוא "אופטימי למדי" ביחס לאפשרות שהיום תושג הסכמה בנושא. מנהיג המיעוט הרפובליקני בסנאט, מקונל, אמר כי הוא מביע תקווה שהתרחיש ממנו כולם חוששים לא יתגשם.

המצוק הפיסקלי נקבע כחלק מחקיקה שאישר הקונגרס בקיץ 2011, אחרי המאבק על העלאת תקרת החוב. בית הנבחרים הרפובליקני ברובו והבית הלבן החליטו לדחות את הטיפול בחוב לתקופה הקצרה שאחרי הבחירות, ועל מנת להבטיח שההסכם אכן ייחתם בהקדם – קבעו כי אם לא תושג עסקה עד סוף השנה, שנת 2013 תיפתח בקיצוצים חדים בתקציב ובהעלאת מסים משמעותית. על פי ההערכות, הדבר יוביל למיתון כבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully