וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר הרשות: "תמיכת ארה"ב בכיבוש מערערת אמינותה"

ניר יהב

8.12.2012 / 13:47

בראיון לוואלה! חדשות, בירך נביל שעת' על ההכרה ברשות הפלסטינית וציין כי "ההגדרה העצמית שלנו לא מפרה אף הסכם". כמו כן, ביקר את הבנייה בשטחים: "נתניהו לא רוצה שלום"

כשבוע לאחר ההצבעה באו"ם, שבה התקבלה הרשות הפלסטינית ברוב מוחץ כמדינה משקיפה, ברשות הפלסטינית רותחים מזעם על צעדי הענישה הישראלים, ובראשם ההחלטה לבנות 3,000 יחידות דיור באזור E1 השנוי במחלוקת - אשר מחבר בין ירושלים למעלה אדומים. באותה נשימה משוכנעים שם שהביקורת האירופית החריפה, שהתבטאה בזימון השגרירים הישראלים לשיחות נזיפה, עשויה לבשר על תחילתה של מדיניות חדשה ותקיפה יותר נגד ממשלת ישראל. במקביל מטילים ברשות את יהבם על פיוס קרוב עם חמאס ומבהירים: "האווירה לפיוס בין עזה והגדה טובה מאי פעם".

ראיון עם נביל שעת. דרור עינב
"בזמן שאתם מנהלים משא ומתן אתם נוגסים מהשטח עוד ועוד חתיכות". נביל שעת'/דרור עינב

"הצעדים האחרונים של ישראל מחזקים את הסיבה שבגללה הלכנו לאו"ם וממחישים מדוע איננו מחדשים את המשא ומתן המדיני", מסביר לוואלה! חדשות בכיר פתח וחבר צוות המשא ומתן המדיני, ד"ר נביל שעת'. "התלונה העיקרית שלנו תמיד הייתה שאתם לא יכולים לנהל משא ומתן בזמן שאתם הכוח הכובש, שכן בזמן שאתם מנהלים משא ומתן אתם נוגסים מהשטח עוד ועוד חתיכות. ומה הייתה תגובת ישראל לפנייתנו לאו"ם? להגביר את המעשים שהרסו מלכתחילה את תהליך השלום".

"ישראל לגיטימית, ההתנחלויות לא"

שעת' אף טוען כי ההחלטה הישראלית לבנות בהתנחלויות בתגובה לשדרוג מעמד הרשות באו"ם היא לא אחרת מאשר 'פשע': "ישראל לא מחתה על כך שהפכנו למדינה בלתי-חברה או על כך שיש ענייני ביטחון שצריך לפתור. התגובה שלה הייתה: עוד התנחלויות, עוד הרס של תהליך השלום, עוד פגיעה ביכולת הקיום של מדינה פלסטינית. הצעדים שלה רק מקשים עלינו לחזור למשא ומתן. במילים אחרות, ישראל מבצעת כעת יותר פשעים נגד תהליך השלום. זה מחזק את מה שכולם חושבים על ממשלת ישראל – זו ממשלה שלא רוצה תהליך שלום".

שמחתם על התגובה האירופית החריפה?

"התגובה האירופית הייתה טובה. זו התחלה של מדיניות תקיפה יותר כלפי נתניהו. האירופאים אמרו לנתניהו שאין לו זכות לעשות כל מה שהוא רוצה בשל היותו כוח כובש. העולם רוצה הרי לשמור על הביטחון של ישראל, מכיר בלגיטימיות שלה כמדינה, אך עם זאת - אף אחד בעולם לא מקבל את הלגיטימיות של הכיבוש, של ההתנחלויות, של הקולוניזציה".

אתם מצפים מארה"ב לנקוט בצעד דומה?

"כן, אני מצפה מארה"ב לנקוט בצעד דומה, ואם היא לא תעשה זאת – היא תאבד לחלוטין את האמינות שלה בצד הזה של העולם. אם הקונגרס האמריקאי מאיים להפסיק לשלוח לנו כסף בתגובה לפנייתנו לאו"ם ובו בזמן שותק כשישראל בונה בהתנחלויות, איזו אמינות יש לארה"ב? אגב, פנייתנו לאו"ם אינה מפרה את תהליך השלום. במשא ומתן מעולם לא דנו בזכותנו להגדרה עצמית. ישראל, מנגד, בונה בהתנחלויות ומפרה בכך באופן ישיר את מפת הדרכים, את הסכם אוסלו ואת תהליך השלום".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
נאום אבו-מאזן בעצרת הכללית של האו"ם. 29 בנובמבר 2012. רויטרס
"במשא ומתן מעולם לא דנו בזכותנו להגדרה עצמית". נאום אבו מאזן באו"ם/רויטרס

האם ההחלטה הישראלית האחרונה לבנות באזור E1 מהווה עבורכם סיבה לפנות לבית הדין הבינלאומי בהאג?

"זה מה שישראל רוצה. ארה"ב התערבה ישירות יותר מפעם אחת על מנת לעצור את ישראל ולא לאפשר לה לבנות באזור E1. אפילו בימי ג'ורג' בוש האב הזהיר הממשל האמריקאי את ישראל שלא ללכת על תכנית הבנייה ב-E1 משום שזה יחתוך את הגדה לשניים ולא יאפשר לה להתקיים".

מתי צפוי להתחדש המשא ומתן עם ישראל?

"בלתי אפשרי לנהל משא ומתן עם ממשלה שנוקטת בצעדים כפי שראינו בימים האחרונים. ממשלת ישראל אומרת לעולם בעצם שהיא לא רוצה משא ומתן ושהיא למעשה שיקרה כשאמרה שהיא רוצה משא ומתן מדיני. המטרה של ממשלת ישראל היא להשיג עוד שטחים, לבנות עוד התנחלויות ולהרוס את זכות הקיום של מדינה פלסטינית. זה האינטרס של נתניהו וליברמן. אין להם אינטרס לעשות שלום".

ראיון עם נביל שעת. דרור עינב
"האווירה לקראת איחוד בין עזה לגדה טובה מאי פעם". נביל שעת'/דרור עינב

"אם המדיניות של נתניהו תמשיך כך, יהיה לנו קשה מאד בשנים הקרובות. אני מקווה שזה לא יימשך כך משום שהקהילה הבינלאומית תלחץ על ישראל ושגם הרחוב הישראלי יקום וילחץ על נתניהו. אני מקווה שהם יקומו ויגידו לנתניהו שזו לא הדרך לשלום אלא הדרך להרס. אני מקווה שהעמדה של פריז, לונדון, שטוקהולם ובירות אירופאיות נוספות, ביחד עם ההצהרה של הבית הלבן נגד ישראל, תהווה התחלה של תהליך. אני מקווה שהם יצליחו לומר לנתניהו – אנחנו לא יכולים לקבל את מה שאתה עושה. אני מקווה גם שתקום אופוזיציה חזקה בתוך החברה הישראלית שתשמור על היעד שלנו – הקמת מדינה פלסטינית שתחיה בשלום לצד מדינת ישראל".

אתה אחד ממובילי המגעים בין פתח לחמאס. האם צפויה התקדמות?

"כן, אני בטוח שתושג התקדמות בעזרת המצרים. למצרים יש בימים אלו קצת בעיות בקהיר, אך אני מאמין שתוך שבועיים הכול ייפתר ונוכל לשוב לקהיר. אני חושב שהאווירה לקראת איחוד בין עזה לגדה טובה מאי פעם. לדעתי זה אחד הדברים החשובים ביותר כדי שתהליך השלום יצליח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully