וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: "בריטניה וצרפת שוקלות להשיב שגריריהן בשל הרחבת ההתנחלויות"

טל שלו

3.12.2012 / 7:29

דיפלומטים באיחוד האירופי מציינים כי המעצמות רואות חציית "קו אדום" בהחלטת הממשלה לאשר בניית אלפי בתים בגדה המערבית ובמזרח ירושלים, ושוקלות להגיב בחריפות למהלך

צילום: אלי מנדלבאום, רויטרס; עריכה: יאיר דניאל, קריינות: אביב אברמוביץ'

ברקע החלטת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לבנות 3,000 יחידות דיור במזרח ירושלים וביהודה ושומרון, לרבות בשטח E1 השנוי במחלוקת, ציינו שלושה דיפלומטים בכירים ממדינות שונות באיחוד האירופי כי בריטניה וצרפת ינקטו בצעדים מעשיים נגד ישראל, והן אף שוקלות להחזיר שגריריהן משטחה – כך דווח הבוקר (שני) בעיתון "הארץ". הגורמים סיפרו כי משרדי החוץ בלונדון ופריז רואות בבנייה "קו אדום", שכן לטענתן ישראל נוהגת בכפיות טובה על התמיכה הנרחבת שקיבלה מהמעצמות במהלך מבצע "עמוד ענן".

לדברי דיפלומט אירופי בכיר, לצד אפשרות החזרת השגרירים מתל אביב להתייעצויות, נבחנים מהלכים כגון השעיה של מפגשי הדיאלוג האסטרטגי בין ישראל לצרפת ולבריטניה, קבלת החלטה על סימון מוצרים מהתנחלויות או קידום סנקציות נגד התנחלויות במוסדות האיחוד האירופי.

גורמים דיפלומטיים אישרו הבוקר בשיחה עם וואלה! חדשות כי בריטניה זועמת על החלטת ממשלת ישראל להרחבת ההתנחלויות וכי בלונדון נשקלים צעדי תגובה, אך הבהירו כי טרם התקבלה כל החלטה על הצעדים שיבוצעו, וסירבו להתייחס לצעדים ספציפיים דוגמת השבת השגרירים. שר החוץ של בריטניה ויליאם הייג הבהיר בשבועות האחרונים לישראל כי בריטניה מתנגדת לתגובה ישראלית קשה בערבות החלטת עצרת האו"ם ביום חמישי, שמסכנת את המאמצים לחידוש המשא ומתן בין ישראל והפלסטינים. בשגרירות בריטניה בישראל אמרו היום כי "ההחלטה של ממשלת ישראל לבנות 3,000 יחידות דיור חדשות מסכנת את פתרון שתי המדינות וכתוצאה מהחלטה זאת יהיה קשה להשיג התקדמות במשא ומתן. אנו קוראים לממשלת ישראל לשקול שוב את החלטתה".

הבנייה המתוכננת תמנע רצף טריטוריאלי בפלסטין

ההודעה הישראלית כוללת, כאמור, גם את הכוונה לקדם את הליכי התכנון בשטח E1 המחבר בין מעלה אדומים לירושלים, בו למעלה מ-15 שנים מתכננת ישראל לבנות "מבשרת אדומים". התכנית, הכוללת למעלה מ-3,000 יחידות דיור וכן את מפקדת מחוז ש"י של המשטרה, נועדה ליצור רצף טריטוריאלי יהודי בין ירושלים ומעלה אדומים ולחזק את האחיזה היהודית במזרח העיר. כך, היא קוטעת את הרצף הטריטוריאלי בין צפון הגדה ודרומה, ומעוררות כבר שנים את התנגדות הקהילה הבינלאומית, מחשש שתמנע אפשרות להקים מדינה פלסטינית רציפה בעתיד.

ההתנחלות אריאל. AP
הרחבת הבנייה נועדה לחזק את האחיזה היהודית במזרח ירושלים. ההתנחלות אריאל/AP

ארה"ב, שמכירה בנוכחות הישראלית במעלה אדומים, מתנגדת נחרצות לבנייה ב-E1 ומזהירה את ישראל כי היא עשויה להיות הרסנית לאפשרות להגיע לפתרון של שתי מדינות לשני עמים. לנוכח הביקורת הבינלאומית, ממשלות שרון ואולמרט עיכבו את קידום התוכנית, אך נתניהו התחייב מפורשות לבנות בשכונה לפני בחירות 2009. עם זאת, נתניהו שמר על ההבנות עם ארה"ב בנושא עד כה, ולפי מסמכי מחלקת הממבשנה שעברה פורסמו ברשת אל ג'זירה מסמכי מחלקת המשא ומתן הפלסטינית, אף התחייב בפני אובמה שלא לבנות באזור, בפגישתם הראשונה בבית הלבן במאי 2009. עם זאת, לשכת נתניהו הכחישה אז בתוקף כי ראש הממשלה נתן כל התחייבות בנושא.

ביום רביעי נתניהו צפוי לצאת נתניהו בליווי משלחת שרים בכירה - בהם שר החוץ ושר הביטחון - לביקור מדיני בגרמניה, במהלכו יקיימו שתי הממשלות ישיבות ודיונים על היחסים הבילטרליים בין המדינות. נתניהו צפוי להיפגש עם מרקל, על רקע מורת הרוח בישראל מאופן הצבעתה של גרמניה בעצרת הכללית והחלטתה להימנע ולא להתנגד. החלטת נתניהו על אישור יחידות הבנייה צפויה להעיב גם כן על הפגישה על מרקל,
שבשנתיים האחרונות הביעה זעם על מדיניותו של נתניהו בנוגע לתהליך השלום, ובמיוחד קוראת להפסקת הבנייה בהתנחלויות. נתניהו הודיע היום לראש ממשלת צ'כיה, פטר נצ'אס, כי עוד לפני הגעתו לברלין, הוא מתכוון לבקר בפראג ולהודות אישית לממשלת צ'כיה על התייצבותה לצד ישראל בהצבעה באו"ם ביום חמישי. צ?כיה היתה המדינה האירופית היחידה שהתנגדה להחלטה של אבו מאזן.

"הבנייה מעכבת את שיחות השלום"

אתמול גינה מזכ"ל האו"ם את החלטת הממשלה והגדיר אותה כ"מכה אנושה כמעט" לסיכויים להסדר שלום כלשהו עם הפלסטינים. "ההתנחלויות אינן חוקיות תחת החוק הבינלאומי, ואם אכן יורחבו ההתנחלויות, הדבר יהווה מכה אנושה כמעט לסיכויים שעוד נותרו להבטחת פתרון שית המדינות", נכתב בהודעה שפרסם משרדו של באן. גם מזכירת המדינה האמריקאית, הילרי קלינטון, אמרה כי "הממשל האמריקאי הבהיר לישראל שהפעולות הללו מעכבות את שיחות השלום". בדברים שנשאה בפורום סבן בוושינגטון אמרה קלינטון כי ארצה תסייע בשיחות שלום ישירות בין ישראל לפלסטינים ככל שתידרש לכך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully