וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשרות הרוגים בדמשק בפיגוע ברובע נוצרי-דרוזי

מכונית תופת התפוצצה בג'רמאנא, פרבר של דמשק שמרבית תושביו הם בני מיעוטים שאינם נוטלים חלק במלחמת האזרחים; תחקיר חושף את מעורבתה האפשרית של רוסיה במימון הצבא של אסד

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

לפחות 34 בני אדם נהרגו הבוקר (רביעי) בסוריה בפיצוץ של מכונית תופת בג'רמאנא, פרבר דרום-מזרחי של דמשק. כ-80 בני אדם נפצעו ומרבית הקורבנות טרם זוהו. רשת בי-בי-סי דיווחה כי הפיצוץ נשמע בשכונה שבה אין מטרות צבאיות ושלא ידוע על מקומות המשמשים בו מסתור למורדים. פיצוץ נוסף אירע במכונית סמוכה, אך איש לא נפגע. לפני חודש נהרגו 11 בני אדם בפיגוע באותו אזור.

בהודעה שמסרה הטלוויזיה הרשמית נאמר כי "מחבלים" ביצעו את הפיגוע, בשכונה שבה מתגוררים דרוזים רבים ותושבים נוצרים - שתי אוכלוסיות שאינן מעורבות באופן ישיר במלחמת האזרחים הסורית. ארגוני האופוזיציה לא הגיבו לדיווח. לפי מקור במשרד הפנים הסורי, שצוטט בסוכנות הידיעות הרשמית, "שתי המכוניות התפוצצו בכיכר הומה סמוך לשעה 05:00 בבוקר". ארגוני האופוזיציה הסורים לא הגיבו לדיווחים הרשמיים המטילים את האחריות לפיגוע על "ארגוני טרור".

פיגוע כפול בעיר ג'רמאנא, פרבר דרום-מזרחי של דמשק. 28 בנובמבר 2012. רויטרס
תמונה של זירת הפיגוע, שהופצה על ידי סוכנות הידיעות הסורית הרשמית/רויטרס

בעניין אחר, תחקיר חדש שפורסם באתר התחקירים האמריקני "פרופבליקה" מעלה כי רוסיה מסייעת לנשיא סוריה, בשאר אסד, להתגבר על העיצומים הכלכליים הנוקשים שהטיל המערב על דמשק, ומזרימה למשטרו כסף מזומן. לפי התחקיר, מטוס של ממשלת סוריה העביר ממוסקבה 240 טונות של "שטרות", בכמה טיסות שהתקיימו בתקופה שבין 9 ביולי ל-15 בספטמבר בקיץ האחרון. לא ברור איזה סוג של מטבע הועבר לסוריה, וייתכן שלא מדובר במטבע הסורי אלא בדולרים או באירו.

מקורות רשמיים במוסקבה ובדמשק סירבו להגיב לממצאי התחקיר, המתבסס על רישומי טיסות שהתנהלו בערבית ובפרסית, ומגובה במסמכים שתיעדו את מטעני המטוס ובעדויות משדות התעופה בשתי הבירות. סגן שר האוצר האמריקני, דניאל גלייזר, אמר ל"פרופבליקה" כי בשל הדרדרות המצב הביטחוני בסוריה, המשטר בדמשק נוטה להשתמש יותר ויותר בכסף מזומן. "הממשלה עושה את זה כדי לשלם לחיילים או כדי לשלם על כל דבר אחר", אמר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
שדה התעופה בדמשק, סוריה. מאי 2012. AP
240 טונות של שטרות. שדה התעופה הבינלאומי בדמשק/AP

לפי אתר התחקירים, מטוס סורי מדגם איליושין 76 ערך בחודשי הקיץ שמונה טיסות משדה התעופה ונוקובו במוסקבה לשדה התעופה הבינלאומי בדמשק, ובכל אחת מהן נשא בבטנו 30 טונות של שטרות. בכל פעם שמפעילי המטוס הצהירו כי הוא נושא מטען של שטרות, טייסיו הקפידו שלא להטיס אותו בין סוריה לרוסיה במסלול המקובל - דרך טורקיה - אלא עשו עיקוף דרך עירק, אירן ואזרבייג'ן. ככל הנראה, העיקוף נובע בשל המתיחות הצבאית בין טורקיה לסוריה, בגינה הודיעה אנקרה כי תאלץ מטוסים סורים לנחות בשטחה כדי לבחון את מטעניהם.

עורכי האתר לא ידעו לומר בביטחון איזה סוג של מטבע הועבר, לכאורה, מרוסיה לסוריה. בחודש יוני דיווחה סוכנות הידיעות רויטרס כי רוסיה הזרימה לדמשק שטרות סורים חדשים, שנועדו לסייע לכלכלתה שניזוקה מכמה סבבים חמורים של עיצומים, האחרון והקשה שבהם בחודש אוגוסט. בדמשק טענו בשעתו כי השטרות שהגיעו מרוסיה לא נועדו אלא להחליף שטרות סורים פגומים שיצאו מהמחזור, ודחו בכך טענות כי הצעד הרוסי יצור אינפלציה מסוכנת בסוריה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully