וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקרב על אירן מתחמם: מי יירש את אחמדינג'ד?

משה-חי הגיגת

2.11.2012 / 16:01

ביוני 2013, בתום קדנציה שנייה וסוערת לאחמדינג'ד, תלך אירן לבחירות. בעוד זהות המועמדים מתחילה להתבהר, סקר ראשוני מעניק את ההובלה לבן טיפוחיו של הנשיא המכהן

לא רק ישראל וארה"ב יהיו נתונות בתקופה הקרובה בקדחת בחירות, אלא גם אירן. אמנם הבחירות לנשיאות אירן יתקיימו רק באמצע יוני, אך אט-אט, מתחילה המפה הפוליטית להתבהר, וכמו בכל מערכת בחירות, הריבים בין המחנות השונים מתחילים לצוף מעל לפני השטח. בד בבד, הולכת ומתבררת זהות המועמדים לתפקיד הנשיא השביעי של הרפובליקה האיסלמית.

כמו בארה"ב, שבה כהונתו השנייה של נשיא נחשבת משוחררת יותר ומאפשרת לו לעסוק בנושאים הקרובים ללבו, גם באירן, ציפה הנשיא המכהן, מחמוד אחמדינג'ד, שבקדנציה הנוכחית חייו יהיו קלים יותר. אך המציאות טפחה על פניו; זה החל בהפגנות המהדהדות נגד היבחרו עם היוודע תוצאות הבחירות ב-2009 והמשיך במשבר אמון, שמוסיף להעמיק עד היום, בינו לבין המנהיג העליון עלי חמינאי. אחמדינג'ד הוא גם הנשיא הראשון שנאלץ לעבור שימוע בפרלמנט האירני, ה"מג'לס", זמן קצר לפני בחירתו של פרלמנט לעומתי – שהפכה אותו למעשה ל"ברווז צולע". המתחים הפוליטיים הללו מבטיחים מערכת בחירות מעניינת – וזה עוד לפני העניין הפעוט הזה, שנקרא תיק הגרעין האירני.

הדרך השלישית

בשנים האחרונות הצטרף למפה הפוליטית באירן, שהייתה בעבר מפולגת בין שמרנים לרפורמיסטים, שחקן שלישי וחשוב: המחנה הניאו-קונסרבטיבי של אחמדינג'ד. משום כך, ייתכן שבמערכת הבחירות הקרובה יקטן מספרם של המועמדים הרפורמיסטים, שכמותם ראינו מתמודדים על תפקיד הנשיא במדינת האייתולות בפעמים הקודמות. מנגד, יקומו מתמודדים ממחנהו של אחמדינג'ד. הנשיא כבר מכשיר בשנים האחרונות יורש - חברו הטוב מימי לימודיו באוניברסיטה, ובמקרה גם אבי כלתו, אספנדיאר רחים משאאי. משאאי מילא בשנות כהונתו של אחמדינג'ד קרוב לעשרים תפקידים שונים בלשכת הנשיאות, ובהם יועצו של הנשיא ואפילו סגנו לתקופה קצרה. כיום הוא ראש לשכתו. כבר כמה שנים מסתובבת לה שמועה שטרם הוכחשה, כי אחמדינג'ד מבקש לשחזר את מודל פוטין-מדבדב ולהביא לבחירתו של משאאי ב-2013 כנשיא, לקראת בחירתו שלו שוב, ב-2017.

השבוע הוביל משאאי באחד מן הסקרים הראשונים שנערכו באירן לקראת הבחירות המתקרבות. אמנם מדובר בסקר פנימי שנערך במחוז טהרן ולא נאמר איזה מכון ערך אותו, אך התוצאות התפרסמו באתר של רשת החדשות הרשמית "אירן".

בסקר השיבו כ-40% (כ-2,000 נסקרים) כי ילכו להצביע בבחירות הקרובות לנשיאות. מתוכם, 35% השיבו כי יצביעו למשאאי. שני הגיע הנשיא לשעבר והרפורמיסט, מוחמד חאתמי, עם כ-20% מהקולות. ובמקום השלישי, עם 18% תמיכה - מוחמד באקר קליבף, איש המחנה השמרני, שהחליף את אחמדינג'ד בתפקיד ראש העיר טהרן. הסקר מלמד גם על תמיכה נמוכה במפתיע בנשיא לשעבר אכבר האשמי רפסנג'אני – 6% בלבד - שיעור תמיכה דומה לזה שמקבל יו"ר המג'לס לשעבר רולם עלי חדאד עאדל.

חזית האחים לריג'אני

מי שחוטף את המכה הקשה ביותר על פי הסקר, הוא יו"ר המג'לס הנוכחי, עלי לריג'אני, שזוכה לפחות מ-4% תמיכה בקרב ציבור המצביעים בטהרן.

נושא: ההנהגה האירנית, אוגוסט 2012. מימין: יו"ר הפרלמנט עלי לריג'אני, יו"ר המועצה לאבטחת האינטרס של המשטר, אכבר האשמי רפסנג'אני, המנהיג העליון עלי חמינאי, הנשיא מחמוד אחמדינג'ד, וראש הרשות השופטת צאדק לריג'אני. AP
מימין: יו"ר הפרלמנט עלי לריג'אני, יו"ר המועצה לאבטחת האינטרס של המשטר, אכבר האשמי רפסנג'אני, המנהיג העליון עלי חמינאי, הנשיא מחמוד אחמדינג'ד, וראש הרשות השופטת צאדק לריג'אני/AP

השבוע, הכניס לריג'אני גם את אחיו, צאדק, לקלחת הפוליטית. צאדק לריג'אני, המשמש יו"ר הרשות השופטת באירן, מנע השבוע מאחמדינג'ד לבקר בכלא "אוין" הידוע לשמצה. בכלא נמצא בשבועות האחרונים מקורבו של אחמדינג'ד, עלי אכבר ג'ואנפכר, שנכלא בזמן ביקורו האחרון של ידידו הנשיא בניו יורק. ג'ואנפכר הושלך לכלא מפני שטען כי מנהג לבישת הצ'אדור איננו מסורת אירנית, אלא מנהג מיובא. יו"ר הרשות השופטת לא רק דחה את בקשתו של הנשיא לביקור בכלא, אלא גם נימק דחייה זו באומרו כי ממשלת אחמדינג'ד שולטת "שלטון גזלן", שעושק את האזרחים מכספם ומרכושם. המלים הקשות באו אולי מהצעיר שבאחים לריג'אני, אולם למעשה הן בוקעות מגרונו של אחיו הגדול המבקר זה זמן את מדיניותה הכלכלית של ממשלת אחמדינג'ד, בשאיפה לכבוש את כס הנשיאות.

מכל מקום, ברור שהקרב על נשיאות אירן רק מתחמם, ואחמדינג'ד עצמו לא מפסיק לספוג חבטות כמו כליאת מקורבו או סגירה של שבעה אתרי אינטרנט שונים מתחת חסותו. אם החודשים הקרובים יספקו אירועים דומים לאלה שחווה המערכת הפוליטית האירנית בשבועות האחרונים, עוד נזכה לראות במדינת האייתוללות מערכת בחירות ייצרית ברמה שלא הייתה מביישת אף מדינה מערבית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully