וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירן מאיימת: נעצור ייצוא הנפט בגלל הסנקציות

רויטרס ויוסי מלמן

23.10.2012 / 12:02

שר הנפט האירני הסביר כי אם הלחץ מסנקציות המערב יגבר, הם יפסיקו את הייצוא. כלכלת אירן תלויה כמעט לחלוטין בנפט, אך השר הבהיר שיש לה "תכנית ב'" כדי לשרוד ללא הרווחים

שר הנפט האירני, רוסתם קאסמי, אמר הבוקר (שלישי) כי הרפובליקה האיסלמית עשויה להפסיק את ייצוא הנפט מהמדינה אם לחץ הסנקציות שהטיל עליה המערב יגבר. "אם תמשיכו להוסיף לסנקציות, נקטע את ייצוא הנפט שלנו לעולם", אמר קאסמי לעיתונאים. לדבריו, יש לאירן "תכנית ב'" – אסטרטגיה להישרדות ללא הרווחים מהנפט. "עד כה אין לנו בעיות רציניות, אולם אם יחודשו הסנקציות נוכל לעבור לתכנית ב'", אמר. עם זאת, הוא לא פירט לגבי טיב האסטרטגיה הזו.

ספינה בנמל בנדר עבאס באירן. AP
יעצרו את ייצוא הנפט מאירן/AP

תפוקת הנפט של אירן ירדה משמעותית בתקופה האחרונה, משלושה מיליון חביות ביום לכ-2.2 מיליון חביות. לא כל הנפט המופק מוצא שווקים, וטהרן נאלצת לאגור חלק ממנו משום שהיא מתקשה למצוא קונים, אך אגירת הנפט מעמיסה עלויות כבדות עליה. עם זאת, לרוב הנפט שהיא מפיקה, מצליחה אירן למצוא קונים, אם כי במחירים נמוכים ממחירי השוק או מהמחירים שהיא נהגה לגבות.

חלק מאותו הנפט מועבר באישור של ארצות הברית והאיחוד האירופי למדינות כמו דרום קוריאה והודו, שהכלכלות שלהן תלויות בייבוא הנפט מאירן. סין נחשבת ליבואנית נפט גדולה של אירן, כך גם דרום אפריקה ומדינות נוספות, בעיקר באפריקה ובאסיה – זאת מאחר שאין איסור של מועצת הביטחון של האו"ם על רכישת נפט אירני, והעיצומים בתחום זה הם רק של ארצות הברית, האיחוד האירופי, אוסטרליה, קנדה, יפן ומדינות נוספות שאימצו את ההחלטות האלה מחשש שייענשו על ידי וושינגטון.

אירן מצליחה לייצא חלק מהנפט שלה גם באמצעות חברות-קש ומעשי תרמית והונאה. למרות נבואות הזעם, התברר כי צמצום תפוקת הנפט באירן לא הביא לעליית מחירים כפי שאנליסטים שונים חזו, וזאת משום שערב הסעודית ומדינות אחרות במפרץ הפרסי הגבירו את תפוקתן ומילאו את החסר. על כן, דברי האיום של שר הנפט של אירן מעוררים תמיהה, אם משמעותן היא בעצם הודעה של אירן כי היא תעניש את עצמה. בניגוד לרושם שהשר מבקש לעורר, כלכלת אירן תלויה כמעט לחלוטין בהכנסות הנפט.

שדה הנפט אזדגאן, אירן, אפריל 2008. Vahid Salemi, AP
מענישה את עצמה? שדה הנפט אזדגאן באירן/AP, Vahid Salemi

לפני כשבוע, החליט האיחוד האירופי על החרפת הסנקציות על אירן, בניסיון לאלץ את המשטר בטהרן להיענות לדרישות הקהילה הבינלאומית לעצור את תכנית הגרעין שלו. סדרת סנקציות חדשות שהטיל האיחוד כוללת את הבנקים באירן, כמו גם תחום הספנות והתעשייה. על חבילת הסנקציות החדשה, הכוללת אמברגו על ייצוא הגז הטבעי של אירן, החליטה הוועדה לענייני חוץ של האיחוד בלוקסמבורג. מטרתה העיקרית היא לאטום פרצות מרכזיות המאפשרות לאירן לעקוף את הסנקציות בדרכה לנשק גרעיני.

מנכ"ל חברת ספנות אירנית: הסנקציות עובדות

שרת החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון, אמרה כי היא מקווה החרפת העיצומים תגרום לאירן לוותר על תכניתה הגרעינית. עוד הביעה אשטון תקווה כי הצעד יוביל לחידוש המשא ומתן בין אירן למעצמות "בהקדם האפשרי".

אתמול הודה מנכ"ל חברת הספנות הגדולה במדינה, IRISL, כי הסנקציות של ארצות הברית והאיחוד האירופי, בפרט על תעשיית הספנות במדינה, נותנות את אותותיהן. "אם הממשלה לא תסייע לנו, הסנקציות ייעצרו את רוב הפעילות שלנו", אמר המנכ"ל, מוחמד חוסיין דחמר, לעיתון העסקים האירני. "אם המצב הזה יימשך, הפעילויות שלנו יעמדו בפני בעיות קשות".

שלשום דיווח ה"ניו יורק טיימס" כי ארצות הברית ואירן הסכימו לראשונה לקיים משא ומתן ישיר על תכנית הגרעין. על פי הדיווח, מפי גורמים בממשל אובמה, מדובר ב"מאמץ של הרגע האחרון" למנוע תקיפה צבאית באירן. עם זאת, בטהרן מיהרו להכחיש את הדיווח. "אין לנו שום דיונים או משא ומתן עם ארצות הברית", אמר שר החוץ של אירן, עלי אכבר סאלחי, במסיבת עיתונאים בדובאי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully