וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלחץ גובר: האיחוד האירופי הטיל אמברגו על הגז הטבעי של אירן

יוסי מלמן

15.10.2012 / 20:23

שרי החוץ של האיחוד החליטו על חבילת עיצומים חדשה, בין היתר נגד הבנקים ותחום הספנות ברפובליקה האיסלמית. "תגובה ישירה לסירובה המתמשך של אירן להיענות לחששותינו"

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד

האיחוד האירופי החליט היום (שני) להטיל סנקציות נוספות נגד אירן על מנת לאלץ את המשטר בטהרן להיענות לדרישות הקהילה הבינלאומית הקוראת לאירן לסגת מתכניתה הגרעינית. הסנקציות החדשות שהטיל האיחוד מתייחסות לבנקים באירן, לתחום הספנות ולתעשייה.

על חבילת הסנקציות החדשה, הכוללת אמברגו על ייצוא הגז הטבעי של אירן, החליטה הוועדה לענייני חוץ של האיחוד בלוקסמבורג. מטרתה העיקרית היא לאטום פרצות מרכזיות המאפשרות לאירן לעקוף את הסנקציות בדרכה לנשק גרעיני. אירן כיום לא נמנית על אחת מספקיות הגז הגדולות בעולם, אולם יש לה מאגרי נפט עצומים, שאותם היא מבקשת לפתח. הסנקציות החדשות יפגעו ביכולתה של אירן להשיג השקעות וטכנולוגיה לפיתוח המאגרים, ובכך תפגע כלכלתה פגיעה נוספת.

נשיא אירן מחמוד אחמדינג'ד ומפקד משמרות המהפכה מוחמד עלי ג'עפרי צופים במצעד של המשמרות, ספטמבר 2007. /Hasan Sarbakhshian, AP
הלחץ יעזור? אחמדינג'ד/AP, /Hasan Sarbakhshian

"האיחוד האירופי הגביר היום את הלחץ על אירן באמצעות חבילת סנקציות משמעותית נוספת", אמר שר החוץ של בריטניה, וויליאם הייג. "מדובר בתגובה ישירה לסירובה המתמשך של אירן לנקוט צעדים ממשיים כדי להיענות לחששות שלנו לגבי תכנית הגרעין שלה".

הסנקציות החדשות מסמנות את אחד הצעדים הקשים בהם נקטו ממשלות ממשלות אירופה נגד ירן עד כה ושינוי מהותי במדיניות האיחוד, שעד כה התמקד בסנקציות נגד אישים ספציפיים והטיל הגבלים עסקיים על חברות.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

בארה"ב מברכים: "העולם מאוחד למען בידוד אירן"

שרת החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון, אמרה כי היא מקווה החרפת העיצומים תגרום לאירן לוותר על תכניתה הגרעינית. עוד הביעה אשטון תקווה כי הצעד יוביל לחידוש המשא ומתן בין אירן למעצמות "בהקדם האפשרי".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ייפגש מחר בבוקר עם שגרירי המדינות החברות באיחוד האירופי המכהנים בישראל. ראש הממשלה צפוי לדון עם השגרירים במגוון הסוגיות האזוריות שעל הפרק ולהביע בפניהם את הערכתו על סבב הסנקציות הנוסף שעליו החליטו 27 שרי החוץ של האיחוד.

גם הממשל בארצות הברית בירך על החלטת האיחוד. דובר הבית הלבן, ג'יי קרני אמר היום כי "איחוד העולם למען בידודה של אירן והגברת הלחץ על מנהיגיה, כדי למנוע ממנה לפתח נשק גרעיני, הם בעדיפות עליונה מבחינת נשיא ארצות הברית".

ובינתיים באירן: משבר כלכלי וירידה בערך המטבע

ב-1 ביולי נכנס לתוקפו אמברגו הנפט של האיחוד האירופי על אירן, צעד שהוסיף והרע את המצב הכלכלי במדינה. בעוד הדיווחים על הירידה בערכו של הריאל האירני מול הדולר האמריקאי נמשכים, השלטונות וכלי התקשורת באירן מתייחסים אל המצב באדישות יחסית, אם בכלל, וטוענים כי הירידה היא בקרב השוק השחור בלבד. לפני כשבועיים דווח כי המטבע המקומי באירן צנח ב-18% והגיע לשפל חדש של כל הזמנים מול המטבע האמריקאי. על פי דיווחים בתקשורת העולמית, הריאל צנח בעוד 9%, ושוויו של דולר אמריקאי אחד הוא כ-37,500 ריאל.

ערכו של המטבע האירני צנח בכ-80% מאז דצמבר 2011. בקהילה הבינלאומית מייחסים את הירידה החדה, כמו גם את המשבר הכלכלי הקשה הפוקד את אירן, להצלחתם של העיצומים הכלכליים שהקשיחו לאחרונה ארה"ב ומדינות המערב על הרפובליקה האיסלמית. מחלקת המדינה האמריקאית הגדירה את הצעדים האחרונים "הסנקציות המענישות ביותר" שננקטו נגד אירן. "מנקודת המבט שלנו, מדובר בתוצאה של הלחץ הבינלאומי המוצלח והבלתי פוסק שאנו גורמים לכולם להפעיל על הכלכלה האירנית", אמרה דוברת מחלקת המדינה, ויקטוריה נולנד, שהוסיפה: "הם תחת לחץ אדיר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully