וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחמדינג'ד הושפל בפרלמנט: שימוע על מדיניותו

משה-חי הגיגת

14.3.2012 / 12:47

לראשונה בתולדות הרפובליקה האיסלמית נאלץ הנשיא להשיב לשאלות ה"מג'לס" במגוון נושאים, מהרכבת התחתית ועד זיהום האוויר - וסיים בבדיחה. בשלב זה לא נראה שצפוי מהלך להדחתו

אחרי התבוסה בבחירות לפני כשבועכיים, מסע ההשפלה הפוליטי של מחמוד אחמדינג'ד נמשך: כחודש לאחר זימונו, התקיימה הבוקר (רביעי) בטהרן ישיבה מיוחדת של הפרלמנט (ה"מג'לס"), בה נערך שימוע לנשיא אירן - שנאלץ להשיב לשאלות חברי הבית בנוגע למדיניותו. זו הפעם הראשונה בתולדות הרפובליקה האיסלמית שבה נערך שימוע שכזה לנשיא מכהן, והוא נתפש כהבעת אי-אמון בו מצד הפרלמנט, כמו גם מצד המנהיג העליון עלי חמינאי, שאפשר את קיום המהלך.

השימוע נערך על בסיס סעיף 88 לחוקה האירנית, בו נכתב כי על הנשיא להשיב בתוך חודש על זימון לשימוע בפני המג'לס לגבי הנושאים שבאחריותו. תיאורטית, אם הפרלמנט אינו שבע רצון מהתשובות, ביכולתו לפתוח בהליך להדחת הנשיא (שגם כך נותרה רק שנה לכהונתו). עם זאת, לפחות בשלב זה, לא נראה שיהיה המשך לדברים, למרות האשמות קשות המוטחות בנשיא, בין היתר לגבי שחיתות ובזבוז משאבים ציבוריים.

בדיון היום, נשאל הנשיא - אליו נלוו כמה משרי ממשלתו - בעיקר בנוגע לנושאים חברתיים ופוליטיים פנים-אירניים, דוגמת יחסיו עם הרשות המחוקקת וקיום החלטותיה בממשלה, כמו גם שאלות כלכליות. בסיום אמר לנוכחים בבדיחות הדעת כי השיב על שאלותיהם מעבר למה שציפו, ולכן הוא מקווה שייתנו לו "תוספת נקודות" מעבר ל"ציון המאה" שהוא מבקש לקבל על תשובותיו.

דיון מיוחד של הפרלמנט האירני בו נערך שימוע לנשיא מחמוד אחמדינג'ד, 14 במרץ 2012. AP Photo/Vahid Salemi, AP
בבדיחות הדעת, דרש "תוספת נקודות". אחמדינג'ד יוצא מרוצה מהדיון/AP, AP Photo/Vahid Salemi

השימוע החל בעשר שאלות מנציג המג'לס, עלי מטהרי, עליהן השיב אחמדינג'ד באופן מפורט. בין היתר, עלו לדיון מצב הרכבת התחתית, זיהום האוויר הגבוה בטהרן, חוסר ההתאמה בין נתוני הצמיחה הכלכלית והירידה באבטלה בין השנה הקודמת לשנים שלפניה ועניין הסובסידיות ויוקר המחייה. כמו כן נידונו פרשת פיטוריו של שר המודיעין מסלחי בשנה שעברה ו"חוסר הציות של אחמדינג'ד למנהיג העליון" בהקשר זה, וההתקפות של הנשיא נגד המג'לס. כן נערך בירור לגבי התבטאויות מקורבו של הנשיא, אספנדיאר רחים משאאי, בנוגע ל"העדפת הלאומיות האירנית על פני הדת האיסלמית בעת הצגת עקרונותיה של אירן כלפי המערב" (זו אחת הסיבות האידאולוגיות העיקריות לקרע המעמיק בין אחמדינג'ד לכוהני הדת בראשות חמינאי).

נראה כי כעת, לאחר השימוע, בעוד הפרלמנט נכנס לפגרת חג הנורוז, ולקראת כניסתו לתפקיד בחודש יוני של המג'לס החדש שנבחר בבחירות האחרונות, צפוי לשרור שקט בין שתי הרשויות - המחוקקת והמבצעת. מאז המהפכה האיסלמית הודח באירן נשיא אחד בלבד, אבולחסאן באני סאדר, מהלך שנעשה על ידי המנהיג דאז, האייתוללה חומייני. לא נראה כי זה התרחיש הצפוי לאחמדינג'ד, בעיקר לנוכח העובדה שלא נותר ממילא עוד זמן רב לכהונתו, והוא מימילא "מחושק" על ידי המנהיג העליון והמג'לס.

הפוליטיקה האירנית - כותרות אחרונות:
אחמדינג'ד הובס בבחירות: 75% ממושבי הפרלמנט - לקיצונים
ברווז צולע בטהרן: החיסול הפוליטי של אחמדינג'ד
המשטר באירן התגאה בשיעור ההצבעה, אך היכן המצביעים?
לקראת הבחירות - גל דיכוי נרחב, פי 4 הוצאות להורג

דיון מיוחד של הפרלמנט האירני בו נערך שימוע לנשיא מחמוד אחמדינג'ד, 14 במרץ 2012. AP Photo/Vahid Salemi, AP
ביקשו הסברים על "חוסר הציות של אחמדינג'ד למנהיג העליון". חברי המג'לס מאזינים לנשיא, היום/AP, AP Photo/Vahid Salemi

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully