וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על הגריל: אחמדינג'ד חויב למסור תשובות לפרלמנט

7.2.2012 / 17:42

לראשונה מהמהפכה האיסלמית, זומן נשיא אירן לשימוע מחייב בשורה של נושאים, בדגש על הכלכלה. לקראת הבחירות לפרלמנט בעוד חודש, הולך ומעמיק הקרע בין הנשיא למתנגדיו השמרנים

על רקע הלחץ הגובר במישור הבינלאומי, גובר גם הלחץ מבית על נשיא אירן: הפרלמנט של אירן זימן היום (שלישי) את מחמוד אחמדינג'ד לשימוע שייערך בחודש הבא, לנוכח שורה של האשמות כלפיו, בין היתר בעניין כישלונו בטיפול בכלכלת המדינה. כך הודיע סגן דובר הפרלמנט, מוחמד רזא בהנואר, על פי דיווחי כלי התקשורת הממלכתיים ברפובליקה האיסלמית. בהנואר הסביר כי חברי הפרלמנט מעוניינים במיוחד לקבל מהנשיא תשובות לגבי דיווחים כי עקף שלא כחוק תקציב מיוחד למימון תחבורה ציבורית בבירה טהרן. כמו כן, יתושאל הנשיא לגבי החלטות נוספות שלו בתחום הפנים ויחסי החוץ. "השרים בממשלתו נכשלו במתן תשובות לשאלותינו, אז החלטנו לזמן אותו", הסביר לרויטרס חבר הפרלמנט אומידבר רזאי.

זו הפעם הראשונה שנשיא מזומן בצורה כזו לפרלמנט מאז המהפכה וייסוד הרפובליקה האיסלמית ב-1979. הזימון מגיע בעקבות דיון שנערך בנושא בוועדה פרלמנטרית, על רקע מאבקי הכוחות הגוברים במדינה לקראת הבחירות לפרלמנט שייערכו בעוד פחות מחודש, ב-2 במרץ. כ-100 מבין 290 חברי הבית חתמו על העצומה התובעת מהנשיא להגיע ולהשיב על שאלות החברים. אחמדינג'ד צפוי לקבל את הזימון בתוך שבוע, ומרגע שיקבלו, יהיה מחויב להופיע בפני הפרלמנט בתוך חודש.

נשיא אירן מחמוד אחמדינג'ד מנשק את המנהיג הדתי עלי חמינאי בטקס מינויו. רויטרס
היחסים אינם כתמול שלשום. אחמדינג'ד מקבל את ברכתו של חמינאי עם מינויו לכהונה השנייה ב-2009/רויטרס

בעבר כבר היו נסיונות מצד חברי הפרלמנט לזמן את אחמדינג'ד לתשאול, אך אלו נבלמו תמיד ברגע האחרון על ידי המנהיג העליון של המדינה, האייתוללה עלי חמינאי. אולם בשנה האחרונה הלכו וגברו העימותים הפנימיים בקרב ההנהגה הבכירה ברפובליקה האיסלמית, ואחמדינג'ד הגיע לא פעם לכדי עימות עם חמינאי, סביב מינוי ופיטורים של כמה שרים בממשלתו.

"זה רק יעורר את המחנה של אחמדינג'ד"

לפי החוקה האירנית, לפרלמנט שמורה הזכות להדיח את הנשיא אם יתעלם מזימון לשימוע, או אם לא יספק בשימוע תשובות מניחות את הדעת. אם זאת, לא סביר שהדברים אכן יגיעו לידי כך, בשל הנזק התמדיתי הרב הטמון בכך למערכת השלטונית כולה, בימים הנם אירן נתונה לביקורת חריפה גם מבחוץ. "זה רק יעורר את המחנה של אחמדינג'ד, ולא יוביל להדחתו", העריך בשיחה עם רויטרס אחד מחברי הבית, שביקש לשמור על עילום שם. אחרים העריכו כי חברי הפרלמנט שחתמו על העצומה רק ביקשו לזכות בקרדיט בקרב בוחרים שאינם מרוצים ממדיניות הממשלה, לקראת הבחירות לפרלמנט.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
נשיא אירן מחמוד אחמדינג'ד מציג את תקציב המדינה בפני הפרלמנט, 1 בפברואר 2012. רויטרס
הפרלמנט מאזין לנאום של אחמדינג'ד בשבוע שעבר/רויטרס

עם זאת, המקרה ללא ספק מעיד על הפיחות הנמשך במעמדו של אחמדינג'ד, שבשנתיים האחרונות סר חינו בעיני האייתוללות. יריביו השמרנים ממנו טוענים כי הוא "משועבד" ליועצים שלו המנסים לחתור תחת סמכות ההנהגה הדתית של המדינה. חמינאי עצמו אף אמר בעבר כי אינו פוסל אפשרות להדחתו של הנשיא שנבחר בבחירות ומינוי נשיא שנבחר על ידי הפרלמנט במקומו.

הבחירות בחודש הבא יהיו הראשונות באירן מאז נצחונו של אחמדינג'ד בבחירות לנשיאות ב-2009, שעוררו את גל המהומות הקשה ביותר במדינה מאז המהפכה, שנמשך לסירוגין שמונה חודישם. הבחירות, שבאופוזיציה טענו כי הוטו בידי השלטון למען בחירתו של אחמדינג'ד לכהונה שנייה, פגעו קשות בלגיטימיות של הממסד הדתי, וגרמו לשסעים בקרב אליטת ההנהגה במדינה. ההצבעה ב-2 במרץ, לפיכך, תהיה מבחן משמעותי לפופולריות של אחמדינג'ד ושל יריביו השמרנים ממנו, היות שמחנה האופוזיציה הרפורמיסטית ("התנועה הירוקה") מחרים את הבחירות. שיעור הצבעה נמוך יהווה פגיעה נוספת בלגיטימיות של השלטון.

אירן - עוד כותרות:
השפעת הסנקציות: אירן לא מצליחה לשלם על אורז
"אירן מאיצה העברת תוכנית הגרעין לבונקרים בקום"
הסנקציות מתהדקות: ארה"ב הקפיאה כל נכסי אירן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully