וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אמנסטי: גל דיכוי נרחב באירן, פי 4 הוצאות להורג

דו"ח של ארגון זכויות האדם הבינלאומי קובע כי לקראת הבחירות לפרלמנט ערכו שלטונות טהרן גלי מעצרים והרחיבו את אמצעי הדיכוי: "אירן צבועה בתמיכתה בהתקוממויות הערביות"

שלטונות אירן מצויים בעיצומו של גל דיכוי נרחב של זכויות האדם במדינה, כך קובע דו"ח של ארגון זכויות האדם הבינלאומי "אמנסטי" המתפרסם הלילה (שלישי). בין היתר מגלה הדו"ח, כי בשנה שעברה גדל מספר ההוצאות להורג באירן פי ארבעה מהשנה שלפניה. על פי הדו"ח, בחודשים האחרונים, לקראת הבחירות לפרלמנט האירני שיתקיימו ביום שישי הקרוב, חלה החרפה בסנקציות של שלטונות טהרן נגד חופש הביטוי, הכוללת גלי מעצרים נרחבים בקרב מגזרים שלמים באוכלוסיה.

הדו"ח בן 71 העמודים, שכותרתו "הורו לנו למחוץ אותך: הרחבת הדיכוי באירן", מפרט אודות ההרחבה השיטתית והנרחבת של פעילות הדיכוי מאז הניסיון האחרון של האופוזיציה "הירוקה" ליזום מחאה נגד השלטון, בפברואר 2011.

"הדיכוי המתמשך חשף את נביבות הצהרותיה של אירן בנוגע לתמיכה בגילויי המחאה במזרח התיכון ובצפון אפריקה", קובעים מחברי הדו"ח. "כיום באירן, אתה מעמיד את עצמך בסכנה אם אתה פועל באופן שעשוי להיחשב מחוץ לגבולות, שהולכים ונעשים צרים, של מה שהרשויות רואות כמקובל חברתית או פוליטית", מוסיפה אן האריסון, סגנית מנהל בפועל של אזור המזרח התיכון וצפון אפריקה בארגון.

"כל דבר, החל מהקמת קבוצה חברתית באינטרנט, יצירה או הצטרפות לארגון לא ממשלתי ועד הבעת התנגדות לסטטוס קוו, עשוי להכניס אותך לכלא", קובע הדו"ח. "תיעוד נוראי זה מדגיש את הצביעות בניסיונותיה של ממשלת אירן להביע סולידריות עם המפגינים במצרים, בבחריין ובמדינות אחרות באזור".

עוצרים עיתונאים ויוצרי סרטים

לפי הדו"ח, מה שהחל כגל מעצרים בין המפגינים מיד לאחר המהומות, התרחב בחודשים האחרונים לציד שיטתי המופנה אל מגוון קבוצות, לרבות עורכי דין, סטודנטים, עיתונאים, פעילים פוליטיים וקרוביהם, מיעוטים דתיים ואתניים, יוצרי סרטים ואנשים בעלי קשרים בינלאומיים, עם התקשורת בפרט.

מנהיגי האופוזיציה מיר חוסיין מוסאווי ומהדי כרובי - שנוצחו בבחירות לנשיאות בשנת 2009 - נתונים במעצר בית בפועל מפברואר 2011. בעוד אשתו של מהדי כרובי שוחררה ביולי 2011, זהרה רהנברד, רעייתו של מוסאווי, נמצאת עדיין במעצר בית ביחד עם בעלה.

חלק מרכזי מהדיכוי, לפי הדו"ח, מתמקד בתקשורת האלקטרונית, הנתפשת על ידי הרשויות כאיום משמעותי. בחודש שעבר אמר קצין משטרה בכיר כי גוגל הוא "כלי ריגול" ולא מנוע חיפוש. באותו החודש, דרשה "משטרת הסייבר" שהוקמה באחרונה מבעלי אינטרנט-קפה להתקין מצלמות טלוויזיה במעגל סגור ולרשום את זהות המשתמשים לפני שמתירים להם להשתמש במחשבים.

בדו"ח מוזכר מקרהו של הבלוגר מהדי ח'זעלי, שנידון החודש לכ-14 שנות מאסר, 10 שנות גלות ו-90 מלקות, בגין אישומים הכוללים "הפצת תעמולה נגד המערכת", "קשירת קשר נגד הביטחון הלאומי" ו"כתיבת מכתב ביקורתי למנהיג העליון". הוא מוחזק בכלא "אווין" הידוע לשמצה בטהרן, שם הוא שובת רעב זה למעלה מ-40 יום במחאה על מעצרו.

מאות הוצאו להורג, בהם קטינים

לצד גלי המעצרים, קובע הדו"ח, גברו בחודשים באחרונים גם הטרדות, מעצרים ומאסרים של מגיני זכויות אדם, לרבות קבוצות למען זכויות נשים. כמו כן, נסגרו ומספר ארגונים לא ממשלתיים. עבדולפתאח סולטאני, מייסד המרכז למען מגיני זכויות אדם באירן, נעצר בספטמבר ומוחזק בכלא "אווין", שם הוא ממתין לפסק הדין במשפטו, בגין אישומים הכוללים קבלת הפרס הבינלאומי לזכויות אדם. הוא עומד בפני גזר דין של 20 שנות מאסר.

נתון נוסף שכותבי הדו"ח מצביעים עליו הוא גידול עצום בהיקף ההוצאות להורג. ב-2011, לפי הדו"ח, הוצאו לפועל פי ארבעה הוצאות פומביות להורג בהשוואה ל-2010. "זו פרקטיקה המשמשת את הרשויות לזריעת פחד בחברה", קובעים הכותבים, המעריכים כי כי מאות אנשים נדונו למוות בשנה האחרונה, "בעיקר בגין עבירות סמים לכאורה". בין המוצאים להורג ישנם גם עבריינים קטינים - "פרקטיקה אסורה לחלוטין לפי החוק הבינלאומי".

כותבי הדו"ח חותמים בקריאה לקהילה הבינלאומית "שלא לאפשר למתיחות בנוגע לתוכנית הגרעין של אירן או לאירועים באזור להסיח את הדעת מהפעלת לחץ על אירן לעמוד במחויבויותיה לזכויות אדם... עבור איראנים המתמודדים עם רמה כזו של דיכוי, זה עלול להיות מדכא ששיחות לגבי מדינתם המתנהלות בערוצים דיפלומטים יכולות להיתפש ככאלו המתמקדות בתכנית הגרעין, על חשבון זכויות אדם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully