וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשנות: אין שינוי, לאירן דרושה פחות משנה לפצצה

יוסי מלמן

10.10.2012 / 9:15

דו"ח שפרסם המכון למדע וביטחון בינלאומי בוושינגטון קובע שלאירן יידרשו עד 4 חודשים אם תחליט להעשיר אורניום ברמה המתאימה לנשק גרעיני, אך מדובר בנתונים מוכרים

אין שינוי בקצב התקדמות תכנית הגרעין האירנית, וקצב העשרת האורניום של אירן ידוע לקהילות המודיעין במערב, ומופיע בגלוי בדו"חות הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א). על בסיס נתונים זה, המקובל על הכל, אפשר להעניק פרשנות בעיני המתבונן. יש כאלה המדגישים את התקרבותה של טהרן למצב שבו יהיה לה די אורניום מעושר לייצור פצצה גרעינית אחת, ויש כאלה המדגישים את העובדה שלשם כך יידרשו לה בין שישה לעשרה חודשים, כפי שגם התייחס לכך ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בנאומו באו"ם.

כך היה גם במחקר החדש של המכון למדע ולביטחון בינלאומי בוושינגטון. חוקרי המכון, בראשות דיוויד אולברייט, פרסמו שלשום כי אם אירן תחליט להעשיר אורניום לרמה של 90% - חומר בקיע לייצור נשק גרעיני, יידרשו לה בין חודשיים לארבעה חודשיים לכך. עם זאת, הם מדגישים כי בנוסף לפרק הזמן שיידרש לה לייצר חומר בקיע, היא תזדקק לחודשים נוספים כדי להשלים את העבודות ההנדסיות הקשורות ל"עיצוב" - בניית הפצצה - ועוד זמן מה כדי להפכה כראש חץ על טיל. לשם פצצה גרעינית אחת נדרשים 25 קילוגרמים של אורניום מועשר ברמה הגבוהה של 90% המוגדרים "כמות משמעותית". כדי להגיע לשם כך עליה לצבור 250 קילוגרמים של אורניום מועשר ברמה של 20%.

דיווח: "אירן חשפה מתקן האזנה באתר בפורדו". רויטרס
לשם פצצה גרעינית אחת נדרשים 25 קילוגרמים של אורניום מועשר ברמה הגבוהה של 90%. המתקן בפורדו/רויטרס

בסוף אוגוסט היו בידי אירן 190 קילוגרמים של אורניום מועשר ברמה של 20% המועשרים בשני מתקני העשרה בנתנז ובקום (פורדו). אם כי יש לסייג ולומר, כי אירן עיבדה 70 קילוגרמים מחומר זה בתהליך הנדסי ל"צלחות דלק", שמיועדות לשמש דלק גרעיני לכור המחקר הקטן בטהרן, שבו מייצרת אירן איזוטופים לרפואה גרעינית. כדי להחזיר את "צלחות הדלק" לתצורתם הקודמת, יידרשו לה גם עוד כמה שבועות. בקצב הייצור הנוכחי ידרשו לאירן בין ארבעה לחמישה חודשים כדי להגיע ל-250 קילוגרמים של אורניום מועשר ברמה של 20%.

המחקר בדק גם את האפשרות של תרחיש המכונה "הפריצה" אל הפצצה. לפי תרחיש זה, כשיהיה לאירן די אורניום מועשר ברמה של 20% כדי שישמש חומר מוצא להעשרה נוספת לרמה של 90%, היא תאסור על פקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית לבקר במתקניה הגרעיניים ותתחיל בהעשרה הגבוהה עבור הנשק.

כאמור, מדובר במחקר שבודק את ההיבטים הטכניים של תרחיש "הפריצה". עם זאת, לשם כך תצטרך אירן לקבל החלטה, וזאת טרם התקבלה, על פי כל ההערכות המודיעיניות. במילים אחרות, גם לפי הדו"ח של המכון ידרשו לאירן במקרה שתחליט "לפרוץ" לפצצה לכל הפחות בין שישה לתשעה חודשים כדי להשיג את החומר הבקיע ועוד קרוב לשנה כדי לייצר ראש חץ גרעיני על טיל. משום כך, הערכות המכון תואמות את הערכותיו של ראש הממשלה, כפי שהשמיע אותן בנאומו בעצרת הכללית של האו"ם. לפי הערכות המוסד, אמ"ן וה-CIA, אירן תוכל, אם תחליט על כך ובהתמלא כל התנאים שפורטו כאן, להשיג פצצת אטום ראשונה בסוף 2013, ולהרכיבה כראש חץ על טיל שניתן לשגרו בסוף 2014.

שיא אירן, מחמוד אחמדינג'ד, בכור המחקר הגרעיני בטהרן. פברואר 2012. AP
70 קילוגרם אורניום נועדו לדלק גרעיני לכור המחקר. נשיא אירן בביקור בכור המחקר בטהרן/AP

לפי הערכות המודיעין האמריקאי והישראלי, ברגע שאירן תקבל החלטה "לפרוץ" אל הפצצה לאחר שתאסור את כניסת פקחי סבא"א לשטחה ותסיר את המצלמות המורכבות במתקנים להעשרת אורניום בנתנז ובקום (פורדו), הדבר ייוודע, ויהיה מספיק זמן לקבל החלטה האם לתקוף את מתקניה הגרעיניים כדי למנוע זאת ממנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully