וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורם אמריקאי: "ניתן לפגוע במתקן ההעשרה בקום"

חוקר מודיעין אמריקאי טוען בכתבה ב"וושינגטון פוסט" שישראל לא תוכל להשמיד את מתקן ההעשרה בקום המוטמן בעומק האדמה. לדבריו, פצצות חודרות-בונקר חדישות יעמדו במשימה

בעוד המחלוקת הניטשת בין ישראל וארצות הברית לגבי תקיפה עתידית נגד מתקני הגרעין של אירן, ובמיוחד נוכח הטענה הישראלית לפיה אירן קרובה להגיע ל"מרחב החסינות" בו פגיעה במתקני הגרעין תהפוך לבלתי אפשרית, טוען היום (רביעי) חוקר במודיעין האמריקאי כי ניתן יהיה לפגוע גם במתקנים התת-קרקעיים בפצצות חודרות בונקרים. ה"וושינגטון פוסט" מדווח כי מתקן העשרת האורניום המוגן ביותר - "פורדו", השוכן בצפון-מערב המדינה ליד העיר קום, אינו חסין מפני פגיעת דגם חדש של פצצות שהוכנסו לאחרונה לשימוש צבא בארצות הברית.

לדברי החוקר, הפצצות מסוגלות לחדור לבונקרים העמוקים ביותר ולגרום לנזק בלתי הפיך למתקנים המוסלקים בו - הן לתשתית הבונקר והן למיכשור הגרעין המתקדם - מה שיעכב את תכנית הגרעין האירני בשנים ארוכות.

צילום לוויין של מתקן הגרעין התת-קרקעי "פרודו" שהתגלה ליד העיר קום באירן. רויטרס
המתקן בקום/רויטרס

בשבוע הבא יבקרו בוושינגטון ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר הביטחון אהוד ברק. הם צפויים לדון עם בכירים אמריקאים ובראשם הנשיא, ברק אובמה, בנושא האירני. בארצות הברית חוששים מפני תקיפה ישראלית עצמאית שלהערכת וושינגטון לא תגרום לנזק משמעותי למתקני הגרעין של הרפובליקה האיסלמית ואף עלול להגביר את נכונותה להתקדם במסלול הגרעין הצבאי.

להוכחת טענתם, אומרים גורמים אמריקאים שכלל לא ברור אם מתקפת מנע ישראלית תוכל לחדור לבונקרים שכן אפילו פצצות חודרות הבונקרים החדישות ביותר מסוג MOP (Massive Ordnance Penetrator) יוכלו לחדור במתקפה אחת את שכבות המיגון מעל למתקן. לדבריהם, רק מתקפה אמריקאית שיטתית, שתתבצע במשך מספר ימים על המתקן תוכל להביא לקריסת מנהרות ולפגיעה במיכשור הכולל צינורות, חוטי חשמל ועוד. מתקפה נגד "אתרים מוגנים", אומר גורם בכיר לשעבר במודיעין האמריקאי שחקר את "פורדו" - "דורשת גיחות רבות". הוא הוסיף כי הסוגיה החשובה היא כמה גיחות יתאפשר להוציא.

גורמים אמריקאים רשמיים ציינו כי אמנם ישראל מחזיקה בפצצות חודרות-בונקרים, אולם לא מהסוג החדיש. כמו כן, ציינו הגורמים כי לישראל חסרה היכולת להוציא אל הפועל מתקפה שתימשך ימים או שבועות בכדי להביא להרס המתקן.

בחודש דצמבר האחרון נודע כי ישראל רכשה מארצות הברית פצצות חודרות-בונקר מסוג GBU-28 ובעלות ראש נפץ במשקל 300 קילוגרמים. הדבר נחשף במסגרת תביעה נגד יצרנית הפצצות והתעורר חשש שמא ישראל קנתה פצצות פגומות.

לקריאה נוספת
אירן: נסכים להכניס פקחים גם לאתר החשוד פרצ'ין
"שיחות הגרעין עם אירן יחודשו בחודש אפריל"
"אירן מתקשה בתפעול הטכנולוגיה הגרעינית החדשה"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully