וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היום שאחרי הפצצה: שיחה עם איש עסקים אירני

8.10.2012 / 14:34

ש' נפגע מהסנקציות הכלכליות, אבל מבטיח שארצו תגיע לגרעין. "אם תתקפו, נכה בכם בחזרה", הוא אומר, אך מגלה כי האויב האמיתי של אירן הוא בכלל הערבים: "אתם סתם פרנואידים"

השאלה "איך יראה היום שאחרי?" מפתיעה את ש', מאחר שבחרתי להתחיל דווקא מהסוף. אפילו מעט אחרי הסוף, ביום שאחרי התקיפה באירן. ש' מרצין פנים באחת, מתקשה להבין מה הכוונה מאחורי השאלה ולא מהסס להביע חוסר אמונה וזלזול בכך שתקיפה ישראלית או אמריקאית תצא יום אחד לפועל.

בית הקפה במרכז ברלין שבו בחר לערוך את השיחה עמי הומה ורועש. מקום שבו ש', איש עסקים אירני, מרגיש בטוח שאיש לא יחשוד בחיבור המסוכן - עבורו ועבור משפחתו המתגוררת באירן - בינו ובין עיתונאי יהודי וישראלי. הוא הגיע לברלין כדי לשכנע חברות לחזור ולהשקיע באירן, אך למרות שמדובר בעסקאות הנאמדות במיליארדי יורו, הוא זכה עד כה לכתפיים קרות, לסירובים מנומסים ולדחיות למועד אחר. אף חברה אירופית לא מוכנה לפעול נגד הסנקציות שנכפו על אירן בשל תכניתה הגרעינית, והדבר מקומם אותו מאוד.

לבסוף ש' מתעשת ומשיב: "זה מעניין שאתה שואל אותי איך ייראה היום שאחרי המתקפה, כשבעצם אתם (הישראלים - ק.ל.) כבר תקפתם אותנו כמה וכמה פעמים. רק לפני חודש ביצעתם תקיפה כזו והרגתם מומחה שלנו, מדען, יחד עם 17 מאנשיו. מומחה שלא אשם בדבר ולא קשור לדבר, לכן ברור לנו מדוע עשיתם זאת ומה מטרות הפעולות הישראליות: אתם עושים הכל כדי לראות וללמוד מה תהיה התגובה שלנו, כדי לגרור אותנו לפעולה".

בהסתמך על פרסומים בתקשורת העולמית, אירן עומדת בפני סדרה של אירועים מקריים או יזומים של פגיעה בתשתיות, במחשבים ובמתקנים צבאיים, והדבר גורם לאירנים לשייך באופן מיידי כל פעולה כזו לישראל, אך לא תמיד באופן רשמי. ש' ממשיך בהסבר: "לא מזמן התרסק מטוס קרב אירני מסוג F-14 וברור לנו שאתם עומדים מאחורי הפעולה ועשיתם את זה רק כדי לבדוק איך נגיב. אני לא מאמין שישראל תתקוף, אבל אם זה יקרה, זה יהיה רק כדי לגרור תגובה מצדנו שתגרור את ארצות הברית והקהילה הבינלאומית למלחמה נגדנו, כי לבד ישראל לא מסוגלת לבצע תקיפה יעילה".

"אנחנו לא סורים או עירקים. אתם חיים באשליה"

השיח סביב תקיפה אפשרית באירן, בין אם אמריקאית או ישראלית, גוררת תגובה ספקנית אך רצינית מאוד מצד ש'. לדבריו, תקיפה באירן צריכה להימשך זמן רב כדי שתניב תוצאות, אם בכלל. "זו חייבת להיות פעולה מתמשכת ולא תקיפת הפצצה יחידה", אומר ש' בהחלטיות ומוסיף כי "יש לנו כורים גרעיניים שבכלל לא ניתנים להפצצה. הם בנויים עמוק מתחת לאדמה ומוקפים בהרים גבוהים שהטילים שלכם - או אפילו אם תשלחו את כל המטוסים שלכם - לא יוכלו לפגוע במקום המתאים, בגלל המבנה הטופוגרפי".

כור גרעיני בליד העיר דיר א-זור בסוריה שנבנה בסיוע צפון קוריאה והופצץ לפי מקורות זרים ב-2007 על ידי ישראל. DigitalGlobe, AP
הכור הסורי בדיר-אזור שהופצץ/AP, DigitalGlobe

ש' מעודכן גם בדיווחים בתקשורת הישראלית, שלא פעם מאזכרים את תקיפת הכור בעירק ואת וזה הסורי, שנבנה בעזרתם של הצפון קוריאנים. "אתם חיים באשליה אם אתם חושבים שזה דומה ולו בפסיק קטן לכור העירקי או הסורי. שם חיכה לכם מבנה אחד גלוי ולא מוגן, ושם היה לכם קל. הכי קל. אנחנו לא מטרה קלה ויותר מזה, אתם יודעים טוב מאוד שלא תצליחו לפגוע בנו ושאנחנו נכה בכם חזרה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

נשים מדרדרות לזנות, צעירים לסמים והפשע גואה

השיחה עם ש' נסובה שוב סביב נושא הסנקציות שנכפו על אירן, אך ביקשנו לדעת מהי השפעתן על החיים בתוך המדינה, ולא רק על קשרי החוץ המתפוררים. "בוודאי שהסנקציות משפיעות, אבל זה לא מה שיעצור אותנו", מציין ש', אך ממהר להדגיש את חלקו השני של המשפט. "לחשוב שבגלל שלא תקנו מאתנו נפט תעצרו אימפריה עתיקה ואמיצה כמונו, זו תמימות", הוא מוסיף בגאווה, רגע לפני שמתבהרת התמונה הקשה.

ש' מודה, החיים באירן נעשו קשים מאוד לכולם, עשירים ועניים. מחירי הדלק נוסקים ומכבידים על התעשייה והמסחר, בחנויות כבר מרגישים בחסרונם של מוצרי יסוד, שווי המטבע נשחק מדי יום באינפלציה חסרת מעצורים ומחירי הדיור עולים, וזה אומר שרק חלק קטן מאוד מהאירנים יכול לקנות ולשכור דירות, ורבים מהם מגיעים לרחובות, חסרי כל.

"הבעיות ברורות. יש פי כמה יותר מקרי רצח בחודש מאשר בעבר, יש הרבה יותר מקרי שוד ופריצות, יותר נשים נאלצות להידרדר לזנות והצעירים כועסים מכך שהם לא מצליחים למצוא עבודה, וחלק גדול מהם מידרדר לסמים", הוא אומר בעצב, אבל חוזר לנקודת המוצא. "אירן היא מדינה ענקית, הערים רחוקות זו מזו והאזרחים, בגלל המרחק, לא יכולים להתאגד כדי למחות נגד הסנקציות. כן, אנחנו נפגעים מהסנקציות, אבל זה לא מה שיגרום לנו להתאחד מול השלטון".

נציגו של אלוהים על האדמה לא יכול לטעות

התקוות ל"אביב ערבי" גם בתוך גבולות אירן אינן מציאותיות, ולש' ישנו הסבר מורכב לכך. "המנהיג העליון (האייתוללה עלי חמינאי) הבין כבר מזמן שאחמדינג'ד הרס את המדינה בדרכו להגשמת השאיפה לגרעין, ושהוא עשה טעות שהוא אפשר לו לזכות באופן לא כשר בבחירות לכהונתו השנייה כנשיא, אבל הוא לא יכול לעשות שום דבר בנושא, בטח שלא להדיח אותו". ההסבר לכך הוא דתי ולא פוליטי, כפי שנהוג לחשוב. "בהעדר האימאם ה-12 ("המשיח" של השיעים), חמינאי הוא נציגו של אלוהים על האדמה, וככזה הוא לא יכול לבצע טעות. הוא מינה את אחמדינג'ד ולכן זו לא יכולה להיות טעות. חכו תשעה חודשים לבחירות הבאות".

יורשו של אחמדינג’ד אוהד את ישראל?

ש' מתעכב על כך שאירן היא מדינה יציבה מאוד פוליטית מאז המהפכה שהאירה את עיני הציבור והרחיקה אותו משקרי האיסלם, לדבריו, שניסו להשכיח את המסורת המפוארת של העם הפרסי. כבר אי אפשר לשכנע את העם האירני שבגן עדן יש נהרות של יין ודבש ושכל אחד מהם יקבל 70 בתולות. הציבור התעורר וגם המערכת המדינית מסודרת, כך שמהפכה צבאית היא אופציה שלא עומדת כלל בפני אחמדינג'ד. הצבא מחולק למספר צבאות מנותקים ואי אפשר לבצע מהפכה אם לא כולם מאוחדים. ש' סבור כי אחמדינג'ד מנסה לגרום לכך ש"משעי" (לשעבר סגן מפקד שירותי הביון האיראניים) יהיה מחליפו, מאחר שלא פעם אמר כי משעי הוא מודל לחיקוי עבורו. "משעי יכול לנצח בבחירות, הוא יותר חכם מאחמדינג'ד והוא גם טוב לכם, היהודים. לפני שלוש שנים הוא הסתבך עם החוק כשאמר שישראל היא חברה של אירן ושאין לנו שום דבר נגדה".

נשיא אירן, מחמוד אחמדינג'ד, נואם בפני העצרת הכללית של האו"ם. רויטרס
אחמדינג'ד בעצרת הכללית של האו"ם, בחודש שעבר/רויטרס

אולם עד לבחירות אחמדינג'ד לא מהסס לשגר הצהרות התומכות בהשמדת ישראל, וגם לזה יש לש' הסבר. "אתם חייבים להבין שיש מרחק גדול בין ההצהרות של אחמדינג'ד לבין המעשים שהוא עושה או מוכן לעשות, כי הוא רק מדבר ומנסה להפחיד, אבל אין לו שום כוונה לממש את האיומים שלו למרות שיש לו את כל היכולת. הממשלה באירן היא ממשלה אידיאולוגית ואין לנו אידיאולוגיה להשמדת ישראל. אחמדינג’ד מתבטא כך כדי למשוך את השיעים ולאחד אותם סביב השנאה אליכם. האויבים האמיתיים של השיעים האיראניים הם הסונים הערבים ומנגד, האויבים הכי גדולים של הסונים הם היהודים, אז הוא רק משתמש בכם".

"אבל אתם מממנים את חיזבאללה ואת חמאס שכן תוקפים את ישראל ועושים את העבודה המלוכלכת עבורכם", אני מנסה להקשות על ש'. "אתם באמת חושבים שחיזבאללה מעניין את השלטון באירן?", הוא משיב בביטול, "דווקא בתקופה של אחמדינג'ד חיזבאללה מקבל פחות עזרה וכסף. התמיכה בהם (חיזבאללה) תימשך, כל עוד אין לנו שום סיבה להפסיק אותה".

פצצה גרעינית כתעודת ביטוח

הסבריו של ש' נשמעים מלאי ניגודים. מצד אחד, הוא אומר, לאירן אין כל אידיאולוגיה להשמדת ישראל, אך מנגד - מרוץ החימוש הגרעיני נמשך, והרצון להגיע לפצצה ברור לכל. ביקשנו ממנו להסביר את הרדיפה אחר היכולת לייצר פצצות אטום. "למה לנו פצצת אטום?", ש' העלה את הטון והניח את ידיו על השולחן בהדגשה. "אתם אשמים. בגללכם יש לנו תכנית גרעין ובגללכם אנחנו צריכים פצצה! תראה מה קרה למדינות ערב - עירק, אפגניסטן ואחרות שאליהן פלש המערב וכבש אותן. תכנית גרעין ופצצה, או לכל הפחות היכולת להגיע לייצור פצצה, לא נועדו כדי למחוק את ישראל, אלא כדי לייצר תעודת ביטוח עבורנו כדי שאף אחד לא יתעסק אתנו. אף אחד לא ימהר לתקוף אותנו או יחשוב לפלוש אלינו, זה יאפשר לנו גם להיות משפיעים יותר וחזקים יותר במזרח התיכון.

"לנו אין שום מניע לתקוף את ישראל - לא לקחתם לנו אדמות ולא הרגתם לנו אף אחד. הכורים הגרעיניים יבטיחו את ההישרדות שלנו בדיוק כמו שאתם בניתם כור גרעיני. לכן אנחנו מוכנים לשלם כל מחיר, כולל קריסה של הכלכלה וחיים של אנשים, העיקר שתהיה לנו פצצה גרעינית. אתם חייבים להשלים עם העובדה שאירן תהיה גרעינית ושתהיה לנו פצצה, אבל גם להבין שהיא לא תהיה מופנית אליכם".

מי נמצא על הכוונת של האירנים?

"השנאה שיש לנו לערבים גדולה יותר מזו ליהודים", אמר ש' והבעת גועל על פניו. "מגיל שלוש חינכו אותי לשנוא ערבים. מעולם לא חונכתי או חשבתי לשנוא את ישראל. כולם יודעים, כולל השלטון, שישראל עזרה לנו לשרוד את המלחמה מול עירק. האויבים האמיתיים שלנו הם סעודיה, קטאר, בחריין ושאר מדינות המפרץ. אני יכול להבטיח לך, שבלי הגנה אמריקאית, בחריין מזמן הייתה מחוז אירני".

ש' ממשיך להתעקש שכתובת הנמען על הפצצה, אם וכאשר, לא תהיה בגוש דן. "הפצצה שלנו צריכה להיות מכוונת אל מדינות המפרץ, לא לעבר ישראל. אין לנו שום עניין אתכם. הם האויבים שלנו, לא אתם. אל תאמינו לממשלה שלכם שמשתמשת בפחד שלכם כדי להישאר בשלטון. הרי אם תיפול פצצה בישראל, גם ירדן תימחק וגם סוריה תסבול מנזק ישיר ועקיף, ואנחנו לא רוצים את זה".

גם האמריקאים לא יעזו לתקוף את אירן

באופן פומבי לפחות, האמריקנים מנסים להדיר את רגליהם מגבולות אירן, להסתפק בתרגילים ימיים מרומזים ולמלא את פיהם מים נוכח הדרישות להתערב, אך לכל הצדדים ברור כי אם אירן תאיים על בנות בריתה של ארצות הברית במפרץ, הדוד סם עלול לשנות את הגישה לצבאית אקטיבית.

ספינת חיל הים האמריקאי. AP, AP
תרגילים ימיים מרומזים. ספינה של צבא ארצות הברית/AP, AP

"למה ברור?", ש' קוטע את דבריי. "לנו דווקא ברור שהאמריקאים לא יתקפו אותנו כי הם יודעים מה תהיה התוצאה של כך. הם מסובכים במלחמות במזרח התיכון, כבר יש לנו כמה גרמים של אורניום מועשר מספיק ברמה של פצצה, יש יותר מדי אתרים לייצור גרעין וזה מחייב תקיפה ממושכת. אנחנו בקלות יכולים להחזיק מעמד שלושה חודשים של מלחמה קשה שתתיש את האמריקאים, אך הם לא יכולים להרשות לעצמם הרפתקה כזו. אין להם מספיק כסף לתקיפה כי הכלכלה שלהם חלשה מתמיד, על אחת כמה וכמה הישראלים שחושבים שאפשר בגיחת הפצצה אחת לעצור את אירן. אתם לכל היותר תעכבו אותנו, אבל תיכנסו לנו ישר לכוונת. תהיו מוכנים לתגובה".

איפה הייתם כשפקיסטן התחמשה?

"אם איראן לא רואה בישראל מדינת אויב, האם אומר הדבר שיהיו יחסים חיוביים בין המדינות?", שאלנו את ש'. "לא, ממש לא. אין לנו שום רצון להתקרב אליכם. אתם ממש לא מעניינים אותנו. אתם קטנים, חלשים ואין לכם שום דבר להציע לנו. בינתיים אתם רק נותנים לעולם סיבות לשנוא אתכם עם הדיבורים על תקיפה. פעולה כזו תהפוך אתכם לאויבים שלנו, והאזרחים שלכם ישלמו את המחיר".

אז אירן לא שונאת את ישראל או שואפת להשמיד אותה, ואויבותיה בכלל נמצאות במפרץ. האם אירן פשוט לא מובנת כהלכה? "זה לא שאנחנו לא מובנים, אלא אתם מגזימים בתרגום הכוונות שלנו. תראה את פקיסטן: זו המדינה הכי לא מסודרת בעולם, מוסלמית וקיצונית מאוד, ועדיין יש להם גרעין ופצצה. למה אתם לא מודאגים מהם? למה אתם לא מאיימים לתקוף אותם? שם הטליבן ואל-קעאדה עוד עלולים לשלוט במדינה גרעינית, ומה אז? אתם חייבים להבין את האופי האירני לפני שאתם מתעסקים אתנו. אנחנו לא ערבים. ערבי, אם הרגת את אחיו, הוא ירצה להרוג אותך ולא יהיה לו אכפת למות תוך כדי הניסיון להרוג אותך. אירן, כמדינה, לא תקפה אף מדינה אחרת במשך 300 שנה. אנחנו יותר סבלניים ומתורבתים מהערבים".

החלטתם לתקוף? לכו על זה עד הסוף

ש' מביט בשעון ומגלה שחלפו כמעט שעתיים מאז התחלנו את השיחה, ומתחיל לחוש באי נוחות. רגע לפני שהוא שב לשכנע משקיעים מקומיים לחרוג מהסנקציות ולהיקשר עסקית לחברות אירניות, אני מציע לו את הבמה להעברת מסר לציבור בישראל. ש' מתלבט. אפילו נלחץ מהמעמד, אבל אחרי שלגם מעט מהקפה נראה שהמילים התחברו למשפט. "עליכם להביט על הגרעין האירני כמו על פאזל. אל תגיעו להחלטות גורליות וקשות על סמך התמונה הכללית, כשראיתם רק פיסות קטנות ממנה. ההשלכות של התנהגות קיצונית יהיו קשות כל כך שאיש לא יוכל להרשות לעצמו, לא אתם ולא אנחנו. אנחנו הפרסים אוהבים את כולם, חוץ מאת הערבים, אבל גם אתם ככה, לא? אם תמשיכו להרוג לנו מדענים, גם עשרות מהם - יש לנו אלפים. רק בשבוע שעבר הייתי בטקס סיום באוניברסיטה של עשרות מדענים איראנים חדשים שיהיו מוכנים לעשות הכל למען המדינה. לא תוכלו להרוג את כולם, לא תוכלו לעצור אותנו, רק לעכב קצת אבל אז כבר יהיה מאוחר מדי עבורכם, כי כבר נשנא אתכם עד אז, ואולי גם יגיע הפוליטיקאי שיהיה משוגע מספיק ושונא מספיק כדי לחסל אתכם. היום אתם לא אויבים שלנו ואני מבטיח לכם, אתם לא רוצים להיות האויבים שלנו".

האם ה"תקלות המסתוריות" יעצרו את הגרעין האירני?. רויטרס
יש לנו אלפי מדענים. מתקן אירני/רויטרס

בשלב זה כבר קשה היה לעצור את שטף הדיבור של ש'. "אם אתם מחליטים לתקוף אותנו, תדאגו להשלים את העבודה עד הסוף, לא כמו שעשיתם בלבנון או כמו שעשה שוורצקופף בשנת 1991 בעירק, כשעצר 100 קילומטרים מבגדד והשאיר את סדאם חי, כדי שיהרוג מאות אלפים אחר כך. אתם תצטרכו להתאמץ מאוד ולתקוף ולהשמיד את כל המתקנים, כי אם תשאירו משהו אחד פועל אחריכם, אנחנו נרדוף אתכם. ולא רק את המתקנים עליכם להשמיד – כדי לעצור לגמרי את לגרעין, תצטרכו לגרום לעם האירני לוותר על הגרעין. תצטרכו לתקוף את תחנות הכוח והמים של אירן כדי להחשיך את המדינה וכדי לגרום לכולנו להיות רעבים וצמאים, שלא נוכל לקנות יותר חלב ואוכל בסופר, כי רק אז נהפוך להיות כמו סוריה ונגרום לשלטון להפסיק את תכנית הגרעין. אנחנו לא רוצים לאבד את המדינה, הרי בשביל זה הקמנו את הכורים הגרעינים, כדי שיגנו עלינו מפני העולם".

ש' נעמד ורגע לפני שעזב שיגר לעברנו משפט אחרון. "תמיד חשבתי שהישראלים חכמים יותר, אבל אתם פרנואידים. ההיסטוריה שלכם הורגת אתכם והמנהיגים שלכם משקרים לכם ומאכילים את הציבור באשליות. זו טיפשות שתעלה לכם ביוקר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully