וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלחץ עובד? "ארה"ב דחתה תכנית אירנית לעצירת הגרעין"

לפי דיווח ב"ניו יורק טיימס", בממשל התייחסו בביטול לתכנית בת 9 שלבים, כיוון שהיא מציעה לבטל את הסנקציות על טהרן כבר בשלב ראשוני, ואילו תביא להקפאת הגרעין רק בסופה

השפעת הסנקציות: ארצות הברית דחתה תכנית אירנית "בת תשעה צעדים" שמטרתה לעצור בהדרגה את תכנית הגרעין בטהרן, זאת בתמורה להסרת העיצומים שהטיל המערב על אירן - כך דיווח הלילה (שישי) ה"ניו יורק טיימס". לפי הדיווח, התכנית הוגשה בידי גורמים רשמיים בטהרן, ונדחתה בידי האמריקאים בטענה כי היא דורשת ויתורים רבים מהמערב כבר בשלביה המוקדמים.

נשיא אירן, מחמוד אחמדינג'ד, נואם בפני העצרת הכללית של האו"ם. רויטרס
התכנית מנוגדת להכרזתו כי איש לא יעצור את אירן בדרך לגרעין. אחמדינג'ד/רויטרס

לפי הדיווח, האירנים ניסו לגייס תמיכה לתכנית במהלך ביקור המשלחת מטהרן בארצות הברית בשבוע שעבר, לרגל העצרת הכללית של האו"ם, תכנית שלמעשה התבססה על הצעה קודמת שהוגשה ביולי האחרון לגורמים רשמיים באיחוד האירופי. לפי התכנית, האירנים יתחייבו לעצור את הפעילות בשני מתקנים בהם מועשר אורניום לדרגה של 20%. אולם - וזה, בסופו של דבר, הגורם לסירוב האמריקאי - רק בשלב התשיעי והאחרון, לאחר הסרת הסנקציות ושיקום הכלכלה באירן, תיעצר גם הפעילות במתקן הגרעין בפורדו, שליד קום.

"התכנית תאפשר לאירן לחדש את פעילות הגרעין בכל רגע"

בממשל אובמה הגיבו לתכנית האירנית בביטול, בטענה כי היא נועדה לייצר כותרות בתקשורת העולמית ותו לא. "הם (אירן) יוכלו להפעיל מחדש את תכנית הגרעין בשבריר שנייה, אם ירצו, וזאת מבלי כל פיקוח על הנעשה", הסבירו פקידים בממשל את הסירוב לתכנית. "באופן בו הם תיארו את התכנית, אירן תוכל להעביר את הדלק הגרעיני בתוך המדינה, ולחדש את תכנית הגרעין מבלי לספק תשובות לפקחים בינלאומיים", הסביר בכיר בממשל.

"בתוך קהילת המודיעין, אני חושב שיהיה נכון לומר שהדעות חלוקות באשר לקביעה האם המשטר בטהרן החל לדאוג ברצינות מהסנקציות", צוטט גורם מודיעין בכיר, כשנשאל מדוע האירנים נסוגו מעמדתם הקודמת והמוכרת, לפיה דבר לא יעצור אותם מהעשרת אורניום בדרגה שתאפשר הרכבת פצצה גרעינית בתוך מספר חודשים.

עם זאת, הוסיף הגורם, מנהיגה העליון של אירן, האייתוללה עלי חמינאי, חש את הלחץ הציבורי הגובר בשל קריסת המטבע האירני. "הוא לא צפוי, ראינו אותו בעבר צועד לעבר סיכומים שבוטלו ברגע האחרון", ציין.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully