וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה, אירן איפשרה למנהיג מדינה זרה לבקר בנתנז

מתקן העשרה לאורניום בנתנז נחשב לחוד החנית של תוכנית הגרעין של אירן. הטלוויזיה האירנית דיווחה כי נשיא מונגוליה סייר במתקן והתפעל מ"הסרכזות שמשמשות לאנרגיה אזרחית"

לראשונה, אירן אפשרה למנהיג של מדינה זרה לבקר במתקן המרכזי להעשרת אורניום בנתנז, בו היא מעשירה אורניום לדרגה של 3.5% ולרמה של כ-20%. לפי דיווח הטלוויזיה האירנית, נשיא מונגוליה, צחיאגיין אלבגדורג', בא הבוקר (שני) לנתנז ובחן בעיון את הסרכזות המשמשות את המהנדסים והמדענים לעבודתם.

לפי הדיווח, שסוקר בסוכנות הידיעות אי-פי, הנשיא אלבגדורג' היה רשאי "להיכנס לכל מקום שחפץ לסייר בו". הוא צוטט כמי שאמר שהמתקן בנתנז הוא "מקום ייחודי", ונפעם מהדרך שבה "אורניום מועשר משמש להפקת אנרגיה אזרחית". נשיא מונגוליה, בן 49, בא לטהרן כדי להשתתף בוועידת המדינות הבלתי-מזדהות, שננעלה בשבוע שעבר.

צנטריפוגות להעשרת אורניום במתקן ליד נתנז, אירן, מרץ 2005. AP Photo/Vahid Salemi, AP
סרכזות בנתנז/AP, AP Photo/Vahid Salemi

לפי הדו"ח הרבעוני של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית של האו"ם (סבא"א), אירן הכפילה בשלושה חודשים את מספר הסרכזות במתקן התת-קרקעי בפורדו, ליד העיר קום. מנגד, לא חל שינוי של ממש בקצב העשרת האורניום לרמה של 20%. ההערכה היא שאירן צברה די חומר בקיע כדי לייצר בעתיד פצצה גרעינית אחת, אם תחליט ללכת בדרך זו.

מחוקק אירני: דו"ח סבא"א - תסריט למלחמה פסיכולוגית

בכירים באירן דחו את המסקנות שעלו מהדו"ח, ואמרו כי הן הונעו ממניעים פוליטיים. מחוקק בפרלמנט בטהרן אמר כי מועד פרסום הדו"ח אינו מקרי, ורמז כי הוא קשור לוועידה הבינלאומית שאירן כינסה בנוכחות ראשי מדינות רבות ובכירים מהאו"ם.

לדברי קאזם ג'לאלי, חבר ועדת החוץ והביטחון של הפרלמנט האירני, הדו"ח משמש "תסריט למלחמה פסיכולוגית". לדבריו, לדו"ח הייתה מטרה אחת - להביך את אירן בעת שאירחה מארחת את הכינוס בטהרן ולהאפיל עליו. "הכינוס נועד לאפשר לאירן להציג את כוחה ואת סמכותה הבינלאומית", אמר.

בדו"ח, שבה סוכנות האו"ם על דרישתה מאירן להתיר לפקחים לסייר במתקן הצבאי בפרצ'ין, בו אירן ככל הנראה עושה פיצוצים תת-קרקעיים וניסויים בשלב הסופי של פיתוח הפצצה הגרעיני, המכונה "קבוצת הנשק".

הדו"ח מצביע על מגמה מתמשכת של פעילות טשטוש והסתרה באזור המתקן שנועדה להעלים את ראיות הפעילות ממנו.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully