וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: אירן הוסיפה ציוד להעשרת אורניום במתקן בקום

יוסי מלמן

24.8.2012 / 0:03

על פי דיפלומטים בווינה, אירן התקינה סרכזות נוספות במתקן ההעשרה התת-קרקעי. מדובר במסר של התרסה כלפי המערב, לקראת דו"ח סבא"א הצפוי להתפרסם בשבוע הבא

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ'

אירן התקינה סרכזות (צנטריפוגות) נוספות במתקן התת-קרקעי שלה להעשרת אורניום בפורדו שליד העיר קום – כך מסרו מקורות דיפלומטים בווינה. עם זאת, לא נמסר כמה סרכזות בדיוק הותקנו לאחרונה, ההערכה מדברת על כ-300. אם אכן המידע נכון, הרי יש בכך התרסה נוספת של אירן כלפי הקהילה הבינלאומית, התובעת ממנה זה שנים להפסיק כל פעילות העשרת אורניום.

על פי הדו"ח האחרון של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), שהוגש לפני כשלושה חודשים, היו בקום כ-900 סרכזות, חלקן בשלבי הרצה, וחלקן העשיר כבר אורניום לרמה של 20%. לפי נתונים אלה אם כך, יש עתה לאירן כ-1,200 סרכזות באתר בפורדו. במקום ישנו אולם ייצור שיכול להכיל עד 3,000 סרכזות. ההערכות במודיעין במערב הן שאם אירן תתקין את הכמות הזו ותעשיר את האורניום שברשותה מרמה של 3.5% או 20% ל-90%, היא תוכל תוך כשנה לייצר די חומר בקיע ליצירת פצצת גרעין אחת.

המתקן בפורדו, אותו הקימה אירן בחשאי, ונחשף על ידי גופי מודיעין של מדינות מערביות ב-2009, חפור בעומק של 60-70 מטרים. כששר הביטחון, אהוד ברק, מדבר על "מרחב החסינות" של תכנית הגרעין האירנית, הוא מתכוון למתקן זה ולעובדה כי לישראל אין פצצות שיכולות לחדור לעומק זה. לפי פרסומים זרים, ישי בידי ישראל פצצות שיכולות לחדור לעומק של כ-20 מטרים בלבד. לארה"ב, לעומת זאת, יש פצצות "מכסחות בונקרים", שמסוגלות לחדור לעומק רב יותר.

צילום לוויין של מתקן הגרעין התת-קרקעי "פרודו" שהתגלה ליד העיר קום באירן. רויטרס
מתקן העשרת האורניום התת-קרקעי בפורדו/רויטרס

בנוסף לאתר בקום, יש לאירן אתר גדול יותר בנתנז, ובו כ-10,000 סרכזות, ואולמות ייצור שיכולים להכיל עד 50 אלף סרכזות. שם, מעשירה אירן אורניום בעיקר לרמה של 3.5%, והאולמות נמצאים בעומק 20 מטרים בלבד. שני האתרים – קום ונתנז – נמצאים בפיקוח של פקחי סבא"א.

נראה כי פרסום על תוספת הסרכזות מכוון לקראת דו"ח חדש של סבא"א שצפוי להתפרסם בשבוע הבא. לקראת כינוס מועצת הנגידים שלה בחודש הבא, היא תדון גם בנושא אירן. אם אכן הדיווח נכון – הרי אין מדובר בפעולה חריגה שמהווה שינוי או פריצת דרך בהערכות המודיעין באשר ליכולתה הגרעינית של אירן, אך היא מצביעה על נחישות אירן להתקדם בקצב שקבעה לעצמה תוך שיגור מסר לעולם – "אנחנו מצפצפים על התביעות כלפינו ולא חוששים מהמערב".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

סבא"א תקבע אם יש לאירן תכנית גרעין צבאית

יודגש כי הסרכזות המדוברות עדיין לא פעילות, אלא רק הותקנו, ובתקופה הקרובה הן יעברו שורה של ניסויי הרצה, וייקח עוד זמן עד שייכנסו לפעולה סדירה ויתחילו להעשיר אורניום. על כן, הדיווח אינו מתנגש עם הערכת דיפלומטים מערביים, לפיה הדו"ח הקרוב של סבא"א לא יצביע על התפתחות משמעותית בתכנית הגרעין האירנית מאז הגשת הדו"ח הקודם, לפני שלושה חודשים. להערכת הגורמים, הדו"ח צפוי להצביע גם על כך שאירן ממשיכה להתקדם בקצב די קבוע בתחום העשרת האורניום.

בתוך כך, נמסר כי סבא"א מקימה צוות מיוחד – קבוצת עבודה פנימית שתעסוק בכל ההיבטים שקשורים לתכנית הגרעין של אירן, כדי לקבוע אם יש לה תכנית גרעין צבאית. עד כה, דו"חות סבא"א קבעו כי לתכנית הגרעין של אירן יש "היבטים צבאיים", לצד היותה תכנית אזרחית. מחר, ייפגשו נציגי סבא"א עם נציגי אירן, בניסיון לקבל מהם תשובות והבהרות לדרישת הסוכנות לאפשר לפקחיה לבקר בבסיס הצבאי בפרצ'ין, שבו על פי החשד ביצעה אירן ניסויים בתחום של בדיקת יכולתה לבצע את שרשרת הפיצוץ במתקן גרעיני. מאז, היא מסרבת לאפשר לפקחים לבקר במקום, ומטשטשת באתר ראיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully