וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח סבא"א יציג: קצב העשרת האורניום האירני - קבוע

יוסי מלמן

22.8.2012 / 9:24

לקראת הגשת דו"ח נוסף של הסוכנות על הגרעין האירני, דיפלומטים מערביים מעריכים שלא יצביע על התפתחות משמעותית בתכנית. ביום שישי ייפגשו נציגי הסוכנות עם נציגי אירן

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ'

הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) תדון בשבוע הבא בדו"ח הרבעוני החדש שלה בנושא אירן, ולהערכת דיפלומטים מערביים הוא לא יצביע על התפתחות משמעותית בתכנית הגרעין האירנית, מאז הדו"ח הקודם שהוגש לפני שלושה חודשים. ביום שישי ייפגשו נציגי סבא"א עם דיפלומטים אירניים בניסיון לאפשר לטהרן לספק הסברים להיבטים מחשידים של תכנית הגרעין שלה לקראת פרסום הדו"ח החדש שיוגש ככל הנראה בחודש הבא.

להערכת הגורמים, הדו"ח צפוי להצביע גם על כך שאירן ממשיכה להתקדם בקצב די קבוע בתחום העשרת האורניום – מרכיבה עוד סרכזות (צנטריפוגות) באתר הגדול בנתנז ובקטן יותר בקום, שבו היא עדיין מבצעת בעיקר ניסויי הרצה למאות הסרכזות.

עמדת נ"מ מחוץ למתקן העשרת אורניום סמוך לעיר נתנז, אירן, אפריל 2007. Hasan Sarbakhshian, AP
האתר בנתנז. נציגי סבא"א יבקשו מאירן הסברים למסקנות הדו"ח/AP, Hasan Sarbakhshian

גם מקורות בארה"ב ובאירופה טענו בשבועות האחרונים כי אין בידיהם כל מידע המעיד על כך שאירן התקדמה בצורה משמעותית וחריגה בתכנית הגרעין שלה – זאת בניגוד לפרסומים בכלי התקשורת בישראל לפיהם אירן התקדמה בפיתוח ראשי נפץ גרעיניים. "אין שום שינויים בקצב ההתקדמות האירנית, שנמשכת כרגיל פחות או יותר", הם הדגישו.

לדברי המקורות, אין שום שינוי בהערכות המודיעין של ישראל ושל ארה"ב בנוגע לתכנית הגרעין של אירן וללוח הזמנים שלה לייצור נשק גרעיני. לפי אותן הערכות, לאירן יש כיום כ-11 אלף סרקזות שמעשירות אורניום. עוד העריכו הגורמים כי אירן העשירה עד כה כארבע טונות של אורניום ברמת העשרה נמוכה של כ-5% וכ-170 קילוגרמים ברמת העשרה של 20%. כמויות אלה יכולות להספיק לה לייצור של עד חמש פצצות גרעין, אם תעשיר עוד את החומר המועשר לרמה של כ-90%. עם זאת, ככל הידוע היא אינה עושה זאת לפי שעה.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
מזכ"ל סבא"א שב מאירן: "ההסכם ייחתם בקרוב". רויטרס
אמאנו. הודה שהאירנים שיטו בו/רויטרס

הפגישה של נציגי סבא"א עם הדיפלומטים מאירן תתקיים בסוף השבוע הקרוב בבניין הנציגות האירנית בוינה שבאוסטריה, שלושה חודשים אחרי סבב השיחות הקודם. בשיחות הקודמות שהתקיימו בשנה האחרונה בין שני הצדדים נדרשה אירן לאפשר ביקור של פקחי סבא"א בבסיס הצבאי פרצ'ין, אשר בו לפי מידע מודיעיני שהגיע גם לסבא"א ביצעה טהרן שורת פעולות וניסויים הקשורים ל"קבוצת הנשק" בשלב הסופי של הרכבת הפצצה.

ניסויים אלה כללו בדיקת יכולת לבצע שרשרת פיצוץ במתקן דמוי פצצה – ניסויים שבוצעו בין השאר בתא לחץ מיוחד. מאז, יש דיווחים וצילומי לוויין המעידים כי אירן מבצעת באתר פעולות חיפוי וטשטוש כולל העברת קרקע, הרס התא ומבנים סמוכים וכן שטיפת המקום בכמויות גדולות של מים. כל זאת כהכנה לקראת האפשרות שהם יאפשרו לפקחים לבקר במקום, כך שלא יוכלו לגלות ראיות לפעולה חשודה הקשורה לתכנית הצבאית שלהם.

בסיבוב האחרון של השיחות בחודש מאי הצהיר מנכ"ל סבא"א יוקיה אמאנו שטס במיוחד לטהרן כי הושגה הסכמה על ביקור הפקחים בפרצ'ין, אך התברר כי האירנים בעצם שיטו בו וחזרו לסורם ואינם מאפשרים את הביקור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully