וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורמים מערביים: "אין התקדמות חריגה בגרעין האירני"

יוסי מלמן

12.8.2012 / 13:13

בעקבות הדיווחים בדבר התקדמות משמעותית בתכנית הגרעין, טוענים הגורמים כי מדובר בהדלפות מכוונת מלשכת ראש הממשלה. בנוסף, בארה"ב זועמים על שברק הדליף דו"ח סודי

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

ראש הממשלה מתייחס לאיום האירני בישיבת הממשלה

מקורות בארצות הברית ובאירופה טוענים כי אין בידיהם כל מידע המעיד על כך שאירן עשתה התקדמות משמעותית וחריגה בתכנית הגרעין שלה – זאת בניגוד לפרסומים בכלי התקשורת בישראל לפיהם אירן התקדמה בפיתוח ראשי נפץ גרעיניים. "אין שום שינויים בקצב ההתקדמות האירנית, שנמשכת כרגיל פחות או יותר", הם הדגישו.

לדברי המקורות, אין שום שינוי בהערכות המודיעין של ישראל ושל ארצות הברית בנוגע לתכנית הגרעין של אירן וללוח הזמנים שלה לייצור נשק גרעיני. לפי אותן הערכות, לאירן יש כיום כ-11 אלף סרכזות שמעשירות אורניום, רובן במתקן בנתאנז וכמה מאות במתקן המבוצר טוב יותר בפורדו שליד קום. עוד מעריכים הגורמים כי אירן העשירה עד כה כארבע טונות של אורניום ברמת העשרה נמוכה של כ-5% וכ-170 קילוגרמים ברמת העשרה של 20%. כמויות אלה יכולות להספיק לה לייצור של עד חמש פצצות גרעין, אם תעשיר עוד את החומר המועשר לרמה של כ-90%. עם זאת, ככל הידוע היא אינה עושה זאת לפי שעה.

צנטריפוגות להעשרת אורניום במתקן ליד נתנז, אירן, מרץ 2005. Vahid Salemi, AP
"אין שום שינויים בקצב ההתקדמות האירנית, שנמשכת כרגיל פחות או יותר"/AP, Vahid Salemi

על פי המקורות והערכות המודיעין, לא ידוע גם על פעילות חריגה או מוגברת של התקנת סרכזות נוספת או של פעולות העשרה במתקן בקום. לפי אותן הערכות מודיעין, אירן גם ממשיכה, בניגוד להצהרותיה, לשקוד בחשאי על השלבים הסופיים הכרוכים בהרכבת נשק גרעיני, ועל פיתוח ראש חץ לטיל – שלבים הקרויים "קבוצת הנשק".

"ברק ונתניהו הדליפו כדי ליצור מצג שווא של דחיפות"

המקורות האמריקאים והאירופאים מייחסים את גל הפרסומים האחרון בישראל להדלפות מכוונות מצד לשכת ראש הממשלה ולשכת שר הביטחון. זאת, משום שהם מכוונים, לדעתם, לייצור מצג שווא ולהכשרת דעת הקהל בישראל ובעולם, כאילו נוצר מצב חדש המצריך באופן דחוף להתכונן לתקיפה אפשרית של חיל האוויר הישראלי באוקטובר.

המקורות הוסיפו כי על פי כל ההערכות, המקובלות גם על המודיעין הישראלי, אירן טרם קיבלה החלטה שנתונה בידי המנהיג העליון, עלי חמינאי, להרכיב נשק גרעיני, ואירן רחוקה עדיין בשנה וחצי עד שנתיים, ואולי אף יותר, מהיכולת להרכיב נשק גרעיני שניתן יהיה להשמישו כראש חץ על טיל. ללא יכולות זו של אמצעי שיגור, גם אם תרכיב אירן פצצה – היא לא תוכל לשגרה.

"הדלפת ברק - מעשה חסר אחריות וחסר תקדים"

מקורות אמריקאים גם הביעו זעם על ששר הביטחון הדליף לתקשורת מידע מדו"ח מודיעין סודי שאליו התוודע בשיחות עם שר ההגנה האמריקאי, ליאון פנטה, ופקידים בכירים אחרים של הממשל. "זהו מעשה חסר אחריות וחסר תקדים", אמר מקור אמריקאי לוואלה! חדשות. "עוד לא היה כדבר הזה. קורה שמידע סודי מודלף ביודעין או ללא כוונה לתקשורת. אך נדיר הדבר ששר ביטחון של מדינה ידידותית מספר בקולו לתקשורת על קיומו של דו"ח, ומביא ממנו פרטים כדי לקדם את סדר היום הפוליטי שלו". המקורות אמרו את הדברים בהתייחסות לראיון שהעניק ברק ביום חמישי האחרון ל"קול ישראל", שבו סיפר על קיומו של דו"ח שהגיע גם לישראל, ושמננו עולה כי אירן התקדמה התקדמות גדולה בתכנית הגרעין שלה.

יצוין כי בניגוד לפרסומים, לא מדובר בהערכת מודיעין לאומית חדשה אלא בדו"ח חלקי שהועבר בין גופים שונים בממשל, ונמסר גם לבית הלבן, שממנו מתברר כי אירן ממשיכה להתקדם בקצב קבוע, לא רק בתחום העשרת האורניום, אלא גם בנושא קבוצת הנשק. יודגש עם זאת כי גם לפי דובר הבית הלבן וגם לפי מקורות מודיעין בישראל, הכיסוי המודיעיני של אירן בכלל, ושל תכנית הגרעין שלה בפרט, הוא טוב כל כך שכל ניסיון אירני ל"פרוץ" אל הפצצה או "לחמוק" אליה בלי שהדבר ייוודע – צפוי להתגלות. דובר הבית הלבן השתמש בביטוי "יש לנו עיניים" באירן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully