וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"משפט המאה" בסין: מאסר לקצין שחשף הפרשה

15 שנה נגזרו על וואנג לי-ג'ון, בכיר המשטרה שנסיונו בפברואר האחרון לקבל מקלט בקונסוליה אמריקאית הביא לפיצוץ פרשת השחיתות והרצח שמטילה צל על ההנהגה הקומוניסטית כולה

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

15 שנות מאסר - זהו עונשו של קצין המשטרה הבכיר שנמצא בלבה של השערורייה הפוליטית הגדולה בסין בעשרות השנים האחרונות. כלי התקשורת הממלכתיים בסין דיווחו הלילה (שני) כי העונש נגזר על וואנג לי-ג'ון, לשעבר סגן ראש העיר צ'ונג-צ'ינג ומפקד המשטרה בה, לאחר שהורשע בעבירות של "כיפוף החוק למטרותיו האישיות, עריקה, שימוש לרעה בכוח וקבלת שוחד".

במרכז פרשת השחיתות, שמזעזעת את ההנהגה הסינית ערב חילופי גברי נרחבים הצפויים בשורותיה, עומדים הממונה לשעבר על וואנג, מי שהיה מזכיר המפלגה הקומוניסטית בעיר, בו שי-לאי, אחד הפוליטיקאים הבכירים בסין שנעצר בעצמו וממתין למשפטו, ואשתו של בו, גו קאי-לאי, שהורשעה בחודש שעבר ברצח ידיד המשפחה הבריטי, ניל הייווד, ונגזרו עליה עונש מוות על תנאי ומאסר עולם. הפרשה כולה נחשפה בפברואר האחרון, כשוואנג ברח מהעיר וניסה - ללא הצלחה - לקבל מקלט מדיני בקונסוליה האמריקאית בעיר הסמוכה צ'נג-דו.

לפי דיווח שיחונאה, וואנ היה צפוי לעונש של 20 שנות מאסר, אולם התביעה הסכימה להקלה בעונשו משום ששיתף פעולה בחקירתו. דובר בית המשפט, יאנג יו-קואן, הוסיף כי וואנג אינו מתכוון לערער על עונשו. גם פרקליטו של וואנג אמר לסוכנות AP כי העונש שנגזר "נחשב לנורמלי" במונחים סיניים.

בו שי-לאי, מזכיר המפלגה הקומוניסטית במחוז צ'ונג-צ'ינג, סין, אפריל 2010. Andy Wong, AP
ממתין למשפטו. בו שי-לאי/AP, Andy Wong

יש לציין כי לפי דיווחים בלתי רשמיים וטענות של מתנגדי משטר וגולים סינים, היו וואנג ובו מעורבים בפשעים קשים בהרבה שנעשו בעיר, בהוראת גורמים בכירים במפלגה הקומוניסטית, ובהם רצח וסחר באיברים. האשמות אלו מעולם לא פורסמו רשמית בסין, ולא נכללו במשפט.

המשפט - והפרשה כולה - מתנהלים בעת רגישה ביותר עבור בייג'ינג, כשבשבועות הקרובים אמורה המפלגה הקומוניסטית השולטת במדינה לבחור את מנהיגיה החדשים, בוועידתה הצפויה בחודש הבא. לפי ההערכות, מזכיר המפלגה ונשיא סין, הו ג'ינטאו, יסיים את דרכו ויפנה בזה אחר זה את שני התפקידים לסגנו, שי ג'ינפינג. טרם הוכרז לוח זמנים מדויק לתהליך חילופי הדורות.

לקריאה נוספת:
סין מגשש באפגניסטן: משלחת דיפלומטית ראשונה מ-1966
סוחרי הגופות: הסודות שמאחורי "משפט המאה" בסין
אפקט הדומינו: עד לאן תגיע הטלטלה הפוליטית בסין?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully