וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ביבי אמר שיחכה": כך תיראה מארה"ב תקיפה באירן

כינוס בהול בחדר המצב בבית הלבן, ניסיונות חוזרים ונשנים להשיג את נתניהו והתנערות אמריקאית אלגנטית. ה"וושינגטון פוסט" מנבא כיצד תיראה תקיפה ישראלית מזווית אמריקאית

יום חמישי בערב, אוקטובר 2012. הנשיא האמריקאי, ברק אובמה, נהנה מארוחת ערב שקטה עם רעייתו מישל ובנותיו, סאשה ומאליה, בבית הלבן. לפתע נכנס ראש סגל הבית הלבן, ג'ייקוב לו, ומעדכן אותו ש-20 מטוסי קרב ישראליים נכנסו עתה למרחב האווירי של ירדן, ככל הנראה בדרכם לאירן. "הם צפויים להיכנס למרחב האווירי של אירן, דרך ירדן, בעוד כ-85 דקות", אומר לו. "לעזאזל", משיב אובמה. "ביבי אמר לי שהוא ימתין עם זה".

כך, לפי מאמר שהתפרסם בסוף השבוע ב"וושינגטון פוסט" - פרי עטם של כרים סאדג'דפור, חוקר בכיר במכון קארנגי לשלום עולמי, ובלייק הונשל, עורך אחראי במגזין "פוריין פוליסי" - תיראה תקיפה ישראלית באירן, מהזווית האמריקאית:

"בתוך 45 דקות התכנס מעגל הביטחון הלאומי של הנשיא בחדר המצב", ממשיכים השניים במאמר הנבואי. "שר ההגנה, ליאון פנטה, מעדכן את הנוכחים כי ניסיונות להשיג את ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, העלו עד כה חרס, אך מפקדי צה"ל מעבירים לאנשי הפנטגון דיווחים על מטרותיהם. פנטה פורש את שתי האופציות העומדות בפני ארצות הברית: לשכנע את נתניהו לבטל את התקיפה או ליירט את המטוסים".

הנשיא ברק אובמה וראשי הממשל בחדר המצב בבית הלבן בזמן הפעולה לחיסול אוסמה בן לאדן, 1 במאי 2011. The White House, Pete Souza, AP
בתוך 45 דקות התכנס מעגל הביטחון הלאומי של הנשיא בחדר המצב/AP, The White House, Pete Souza

"ליירט את המטוסים זה לא בא בחשבון", מתפרץ סגן הנשיא, ג'ו ביידן, לפי העלילה. "תגיד לביבי שנשיא ארה"ב רוצה לדבר איתו ברגע זה!". תוך דקות נשמע קולו של נתניהו ברמקול: "אדוני הנשיא, לא הייתי יכול להמתין יותר. אני נושא באחריות לביטחונה של המדינה היהודית". בזמן שנתניהו מסביר את הפעולה, סורקות עיני אובמה את המפה האלקטרונית הגדולה של המזרח התיכון, המוצבת על קיר חדר המצב. הקואורדינטות של המטוסים הישראליים מראות כי הם מתקרבים לאירן.

"אדוני הנשיא", פונה נתניהו לאובמה: "אני מקווה שנוכל לסמוך על תמיכתך המלאה". אובמה שתק למשך מספר שניות ואז משיב: "אתה יודע שאני מכבד את זכותה של ישראל להגן על עצמה. אך עליי לפעול על פי האינטרסים של ארה"ב".

נשיא ארצות הברית ברק אובמה עם ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו בפגישה בבית הלבן, פברואר 2012. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
"עלי לפעול על פי האינטרסים של ארה"ב". אובמה ונתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

התסריט הדמיוני ממשיך כך: פנטה מורה לראש המפקדה המרכזית של ארה"ב, הגנרל ג'יימס מאטיס, להפעיל את מבצע "חומת המפרץ" ולהציב את כוחות הצבא האמריקאי בעמדת ההתגוננות הגבוהה ביותר במזרח התיכון, כדי להתכונן לפעולת תגמול מצד אירן. אובמה סורק את החדר ותוהה בקול רם: "מה אנחנו אומרים לאירנים? הם יניחו שאנחנו עומדים מאחורי זה".

"עלינו להבהיר שהישראלים פעלו ללא ידיעתנו", אומרת שגרירת ארה"ב באו"ם, סוזן רייס, שמצטרפת לדיון באמצעות שיחת ועידה מצולמת. "אנחנו צריכים להפציר באירן לנהוג באיפוק, בזמן שאנו מרסנים את ישראל". ראש ה-CIA, דיוויד פטראוס, מתערב ואומר: "עם כל הכבוד, אם נשלח להם מסר כזה, הם יחשבו שהם יכולים להשיב מלחמה ללא תגובה אמריקאית. האירנים צריכים להאמין שאם הם יגיבו – ארה"ב תיכנס למלחמה הזו ותסיים אותה במהירות ובנחישות". "אני מסכימה עם דיוויד", מאשרת מזכירת המדינה, הילרי קלינטון.

אובמה נלחץ, רומני עוקץ

בתוך שעות, צדווחים ציוצים בטוויטר על פיצוצים בחלקים שונים של הרפובליקה האיסלמית. התקשורת הממלכתית באירן שותקת, אך כעבור עוד מספר שעות – בשעה שוושינגטון ישנה – מדווחת הטלוויזיה הסעודית על פיצוצים גדולים באירן. עיתון "הארץ" רומז לפעולה צבאית ישראלית באירן וכי מטוס אחד נעלם, אך גורמים רשמיים בישראל מסרבים להתייחס לידיעה.

6:30 שעון וושינגטון. אובמה נועד בחדר הסגלגל עם יועצו הבכיר, דיוויד אקסלרוד, ועם ראש הסגל בבית הלבן לשעבר, רם עמנואל, שזה עתה נחת משיקגו. אקסלרוד מציע שהודעת הבית הלבן צריכה להעביר מסר לפיו "אירן הביאה זאת על עצמה". "מה לעזאזל אומר כשכלי התקשורת ישאלו אותי אם ידעתי על קיום המבצע הזה מראש?", תוהה אובמה. עמנואל מציע לאובמה לא להגיב בינתיים. "אם נצטרך, נוכל לומר שלא ידענו דבר", הוא אומר. "אבל אסור לנו להתכחש לזה מיד, אם יש מצב שהמבצע הזה יהיה מוצלח". "למצביעים לא אכפת אם התקיפה הייתה מוצלחת", מסביר אובמה את השיקולים מאחורי מחשבתו. "אכפת להם מחמישה דולרים על בנזין".

השעה 8:00. הבית הלבן משחרר הודעה ראשונה לכלי התקשורת: "ארצות הברית עוקבת אחר האירועים באירן מקרוב. לישראל את הזכות על עצמה ומחויבותה של אמריקה לביטחונה של ישראל היא בלתי מעורערת".

בינתיים, המועמד הרפובליקני לנשיאות, מיט רומני, שמבקר בפאלם ביץ' כחלק מהקמפיין שלו לקראת הבחירות בחודש הבא, כבר מוכן עם תגובה. "בעלת בריתנו החזקה בעולם, ישראל, עומדת בפני איום קיומי ואובמה עדיין מוביל מאחור", אומר יועצו של רומני, דן סניור, בראיון ל-CNN. בראיון לרשת "פוקס" מוסיף יועץ אחר של רומני, ג'ון בולטון, כי "במקום לעשות את עבודתו כמפקד עליון, ברק אובמה מערער את הביטחון שלנו לישראל".

"זו הייתה פעולה מוצלחת ונקייה"

לאחר שניסה להשיג את אובמה ללא הצלחה, מספר נתניהו לביידן כי "זו הייתה פעולה מוצלחת ונקייה", עם מינימום נפגעים אירנים. "בכנות", מוסיף ראש הממשלה, "היינו צריכים לעשות זאת כבר מזמן".

בינתיים, סין ורוסיה – ידידותיה הקרובות של אירן, מגנות את ישראל, דורשות ממנה לנהוג באיפוק וקוראות לכנס פגישת חירום של מועצת הביטחון של האו"ם. ערב הסעודית, קטאר, בחריין ואיחוד האמירויות הערביות מגנות גם הן את התקיפה הישראלית, אך אינן מביעות סולידריות עם טהרן.

השעות חולפות והדיווחים על נזקי התקיפה מתחילים להופיע בתקשורת. מתקני הגרעין של אירן בנתנז, אראק ואיספהאן ניזוקו קשות, כמו גם המכ"ם של המדינה ומרכזי השליטה והבקרה. צילומי לוויין שמתפרסמים מראים כי המתחם הגרעיני בפורדו שליד קום שרד ככל הנראה את התקיפה. כך למעשה, תוכל אירן להמשיך ולהעשיר אורניום במהירות יחסית.

צילום לוויין של מתקן הגרעין התת-קרקעי "פרודו" שהתגלה ליד העיר קום באירן. רויטרס
ישרוד את התקיפה? המתחם הגרעיני בפורדו/רויטרס

הטלוויזיה הממלכתית באירן מפרסמת תמונות של הנפגעים, בהם נשים וילדים, למרות שאתר האופוזיציה מדווח כי מדובר בתמונות של נפגעים מרעידת האדמה הקשה האחרונה שאירעה במדינה לפני מספר חודשים. מנהיגה העליון של אירן, האייתוללה עלי חמינאי, מבטיח כי אירן תנקום. "דמם של נשותינו וילדינו נמצא בידיים של השטן הגדול (ישראל) ושל המאסטר שלו (ארה"ב)", הוא אומר. "הישות הציונית כתבה את תעודת הפטירה שלה".

שישי בערב. אובמה מצליח להתנתק מצוות הביטחון הלאומי שלו ומצטרף לארוחת ערב חפוזה עם בנות משפחתו. "אני לא אוהב פיזיקה", רוטנת מאליה על שיעורי הבית שקיבלה. "זה מסובך מדי". "אני מבין איך את מרגישה, מתוקה", פונה אובמה לבתו: "יש לי כמה בעיות כאלה גם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully