וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אירן חשפה מתקן האזנה מערבי באתר הגרעין בפורדו"

"הסאנדיי טיימס" מדווח מפי גורמי ביון מערביים כי אירן חשפה את המתקן, המסווה כסלע, בעת סיור במסופי התקשורת של מתקן ההעשרה התת-קרקעי. כשהתקרבו החיילים, התפוצץ המתקן

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ'

גורמי ביון מערביים טוענים כי אירן חשפה באחרונה מתקן האזנה באתר העשרת האורניום התת-קרקעי שלה בפורדו, שבצפון המדינה – כך פרסם היום (ראשון) ה"סאנדיי טיימס" הבריטי. על פי הדיווח, חיילי משמרות המהפכה חשפו את המתקן, שהוסווה בתוך סלע, שעה שבדקו את מסופי התקשורת באתר, וניסו להזיז אותו, כשלפתע התפוצץ המתקן. לפי הדיווח, מומחים אירניים שבחנו את המתקן והזירה מצאו את שרידיו של מכשיר המסוגל ליירט מידע ממחשבים במתקן, המהווה את אחד ממוקדי תשומת הלב של המערב במעקב אחר תכנית הגרעין האירנית. על פי ההערכה הרווחת, טוענים ב"סאנדי טיימס", מדובר במתקן האזנה שמקורו במערב.

צילום לוויין של מתקן הגרעין התת-קרקעי "פרודו" שהתגלה ליד העיר קום באירן. רויטרס
נחשף מתקן האזנה באתר התת-קרקעי? האתר בפורדו/רויטרס

תחילה, טוענים בעיתון, שמרו האירנים על דבר הפיצוץ בשקט. עם זאת, בשבוע שעבר, ראש סוכנות הגרעין האירנית, פריידון עבאסי, חשף כי ב-17 באוגוסט אירעה הפסקת חשמל בין העיר קום, הסמוכה למתקן, לבין פורדו, בעקבות פיצוץ. עבאסי האשים "טרוריסטים ומחבלים" שגרמו להפסקת החשמל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

בעיתון הזכירו עוד כי האתר, שקיומו נחשף לפני שלוש שנים, נחשב לאחד ממוקדי תשומת הלב של המודיעין האמריקאי, הבריטי והישראלי בתכנית הגרעין האירנית. עוד נטען שם כי הוא מכיל עד 3,000 צנטריפוגות, בעומק של כ-80 מטרים מתחת לפני האדמה. בעיתון מציינים כי יירוט של שיחות הטלפון ומידע ממחשבים באתר עשויים לסייע למומחים במערב להעריך את סטטוס הפעילות באתר, ובכך להעריך טוב יותר את מצב תכנית הגרעין האירנית.

אירן האשימה: "סימנס" ניסתה לחבל בתכנית הגרעין

דיווחו של ה"סאנדיי טיימס" פורסם יממה לאחר שהאשימה אירן את חברת סימנס הגרמנית, בכך שמכרה לה ציוד ובו חלקים נפיצים והרסניים, על מנת לסייע לישראל ולארצות הברית לחבל בתכנית הגרעין שלה. אחד המחוקקים הבולטים בפרלמנט האירני, אלא-אדין בורוג'רדי, טען כי מומחי אבטחה ממדינתו גילו את החלקים הנפיצים והסירו אותם.

המתקן להעשרת אורניום בנתנז, אירן. GettyImages
המתקן להעשרת אורניום בנתנז/GettyImages

לדבריו, המטרה הייתה לבלום את המאמצים האירניים להעשרת אורניום. "הציוד היה אמור להתפוצץ ברגע שנתחיל לתפעל אותו, אבל המומחים שלנו סיכלו את הקנוניה של האויב", אמר בורוג'רדי, העומד בראש ועדת הביטחון של הפרלמנט. הוא טען כי השתלת החלקים הנפיצים נעשתה במפעל של החברה, ודרש כי היא תיקח אחריות על כך.

סימנס דחתה את ההאשמות ואמרה כי חטיבת הגרעין של החברה לא מנהלת קשרים עסקיים עם אירן מאז המהפכה ב-1979, שהביאה להחלפת השלטון במדינה. "אין לנו כל קשר עסקי עם תכנית הגרעין האירנית", אמר דובר החברה, אלכסנדר משוביץ.

בפברואר דווח: "רשת ריגול במצרים העבירה מידע לישראל"

בחודש פברואר דיווח העיתון המצרי "אל-אהראם", כי חקירתו של האזרח הירדני בשאר אבו זיד, המואשם בריגול למען ישראל, חשפה רשת שהאזינה לטלפונים של בכירים מצרים וזרים, כשמספר מתקני ריגול הוסתרו בתוך סלעים. לפי הדיווח, אבו זיד, שעבד כמהנדס תקשורת המומחה ללווינים ורשתות במצרים, סיכם עם איש המודיעין הישראלי "אופיר הררי" שיעביר לישראל שיחות בינלאומיות דרך רשת ישראלית על מנת שהמודיעין הישראלי יוכל להאזין להן. לפי העיתון, השיחות כללו את כל המגזרים האפשריים.

העיתון גילה כי בעקבות חקירתו של אבו זיד, הואשמו ארבעה אנשים נוספים שעבדו בחברת תקשורת מצרית, ביניהם אדם עם אזרחות אמריקאית. לפי האישומים נגדם, הם סייעו בהעברת השיחות הבינלאומיות שהגיעו למצרים דרך הרשת הישראלית. אבו זיד, לפי העיתון, הודה כי הוא מכיר את אופיר הררי – שאינו נמצא במצרים ולכן המשפט מתנהל בלעדיו – ואף גילה כי הררי ביקש ממנו לקנות 300 מכשירי טלפון נייד ולשלוח אותם לישראל, אלא שהם נתפסו.

בדצמבר 2010 טענו גורמים בצבא לבנון כי אותרו ופורקו שני מתקני ריגול ישראליים, שהוצבו על שני הרכסים הגבוהים במדינה. לטענתם, בעקבות מידע שהגיע מחיזבאללה, הצליח הצבא לפרק שני מתקני האזנה, שידור וצילום שהיו מותקנים בסלעים חלולים ברכסים הסהין והר ברוק, שם שהה צה"ל בשנות השמונים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully